Analiza i diagnoza przyszłościowa SP ZOZ Samorządu Województwa Dolnośląskiego – wyzwania i zagrożenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Advertisements

rachunkowość zajęcia nr 7
Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Polityka turystyczna pańswa
1 BGK – PEWNY PARTNER 1.Pożyczka budżetu państwa (art. 177 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych) (art. 178 ww. ustawy umożliwia zlecenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Wpływ religii świata na politykę
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Zakładając kompostownik chronisz przyrodę i oszczędzasz złotówki, które przeznaczyłbyś na zakup nawozów mineralnych do upraw ogrodowych.
Śląski Oddział Wojewódzki NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z siedzibą w Katowicach Kształtowanie się nakładów finansowych na świadczenia zdrowotne w latach.
Rok 2000 – powstanie firmy Koncentracja na tworzeniu rozwiązań finansowo - prawnych dla uczestników rynku służby zdrowia Rok 2006 – dołączenie do grupy.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
1.
Wydział Badań i Analiz ZHP – Spis 2006 Stan liczebny ZHP na podstawie spisu 2006.
xHTML jako rozszerzenie HTML
Władza lokalna w Polsce
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Zbiorcza informacja z wykonania planów finansowych za I półrocze 2008 roku SP ZOZ-ów podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego Sprawozdanie opracowano.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Analiza migracji pacjentów na Mazowsze oraz związane z tym koszty finansowe ponoszone przez MOW NFZ i placówki medyczne MAZOWIECKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NFZ.
Analiza migracji pacjentów na Mazowsze oraz związane z tym koszty finansowe ponoszone przez MOW NFZ i placówki medyczne. MAZOWIECKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Ulla Wimmer, Sieć Kompetencyjna dla Bibliotek (KNB) BIX – Indeks biblioteczny Ogólnoniemiecki ranking bibliotek na podstawie oceny wybranych wskaźników.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Dom Development SA Spotkanie z inwestorami Warszawa, 27 lutego 2007 Prezentacja wyników za 4 kwartał 2006.
Wynik finansowy stanowi wyrażony w mierniku pieniężnym, rezultat działalności jednostki gospodarczej osiągnięty w pewnym czasie. Rezultat ten może być.
PUBLIC RELATIONS.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do roku 2020
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Analiza i diagnoza przyszłościowa SP ZOZ Samorządu Województwa Dolnośląskiego – wyzwania i zagrożenia

Konstrukcja opracowania Zielona Księga swoista Zielona Księga dla województwa dolnośląskiego, opracowanie bardzo obszerne – ponad 300 stron dla przejrzystości treści zastosowano wyraźne podziały na części i rozdziały.

Planowanie strategiczne Diagnoza sytuacji ekonomiczno – społecznej, Wyznaczanie celów rozwoju, Analiza możliwości rozwojowych, Rekomendowane kierunki zmian, Realizacja wariantu strategii, Kontrola strategicznego planu rozwoju.

Diagnoza stanu - podstawą planowania strategicznego Szczególny nacisk położono na słabe strony systemu celem ich prawidłowej weryfikacji, czyli: finansowanie- problem zadłużenia, infrastruktura- konieczność dostosowania do nowych wymogów, zatrudnienie- sygnały o brakach kadrowych

Ograniczenia w prowadzeniu analiz Brak absolutnej jednoznaczności danych pozyskanych od szpitali – weryfikacja tylko głównych rozbieżności, Dobrowolny charakter uczestnictwa szpitali w przeprowadzonej ankiecie

Role Organu Założycielskiego - uwarunkowania zmian Funkcja organizatora Funkcja właściciela Funkcja zarządcy Funkcja nadzorcy

Główne mankamenty uwarunkowań Różna struktura właścicielska placówek medycznych (samorządy różnych szczebli, Akademia Medyczna, resorty, zakłady niepubliczne) Brak zgody politycznej na wdrażanie wspólnych dla różnych organów założycielskich programów restrukturyzacyjnych spzoz-ów Brak jasnych przepisów, które mogą być podstawą jednolitego procesu restrukturyzacyjnego, niejasność podstaw formalnych proponowanych wielokrotnie zmian organizacyjnych i formalnych

Istotne elementy procesu przekształceń Niewłaściwe finansowanie (oraz gospodarka finansowa) placówek medycznych Zła alokacja środków uzyskanych z tytułu świadczeń medycznych

Istotne elementy procesu przekształceń Nieprawidłowo opracowane i wdrażane programy operacyjne i strategiczne Brak spójnej polityki zmierzającej do uporządkowania systemu w województwie

Dodatkowy efekt pracy zespołu Szczególnym efektem opracowania Analiza i diagnoza przyszłościowa..... jest zwrócenie uwagi NFZ na kontraktowanie świadczeń w celu racjonalizacji tego procesu w przyszłości. Analiza procedur wykonanych i kontraktowanych z NFZ

Formułowanie wniosków Proces formułowania ostatecznych wniosków poprzedzono: przeprowadzeniem wielu analiz,w tym analizy ryzyka, wykorzystaniem metody sita, uwzględnieniem efektu skali.

Analiza ryzyka to nowe podejście do systemu ochrony zdrowia, gdzie korzysta się z doświadczeń przedsiębiorców. Zastosowane kryteria do oceny ryzyka zostały wyznaczone, jako najbardziej istotne, przez zespół. W oparciu o taką analizę skonstruowano mapy ryzyka.

Efekt skali Efekt skali dotyczy szpitali powyżej 1000 łóżek, ale też poniżej- gdy występuje negatywny efekt skali. Negatywny efekt skali to trudności związane z komunikacją i koordynacją.

Efekt skali cd. Sprzeczność pomiędzy pozytywnym a negatywnym efektem skali rozwiązuje się poprzez leczenie pacjentów z prostszymi schorzeniami w małych lokalnych szpitalach ( łóżek). Bardziej skomplikowane przypadki kierowane są do dużych szpitali.

Wybrane wnioski z analiz

Przychody i koszty Przychody JSWD W strukturze przychodów 90% stanowią przychody ze sprzedaży, natomiast w 80% są one finansowane przez NFZ Koszty W strukturze kosztów: 53% stanowią koszty pracownicze 26% energii i materiałów 13% usług obcych

Zadłużenie Spośród 46 JSWD w 2002 r.- 7, 2003r. – 6, 2004r. – 8 nie wykazało zobowiązań wymagalnych, lecz nie były to jednostki o odstawowym charakterze Struktura zadłużenia JSWD prawie 42% stanowią zobowiązania publiczno – prawne 14% zobowiązania za leki i materiały medyczne 7% wobec pracowników

Zajęcia komornicze z tytułu nieuregulowanych zobowiązań na koniec IX 2004 r. osiągnęły kwotę prawie 300 mln zł, co stanowiło 49% wszystkich przychodów JSWD Wyegzekwowano z tego ok. 35,5 mln zł Koszt ich egzekucji wynosił 20,3 mln zł, co stanowi 60,5 tys. zł dziennie.

Podstawowe wskaźniki ekonomiczne Wskaźniki potencjału: Wielkość majątku JSWD w minionym okresie wzrastała nieznacznie, w okresie 2002 – 2004 o 1,3% Produktywność majątku trwałego – jaki przychód generuje posiadany majątek trwały. Dla JSWD 1 złotówka zaangażowana w majątek przynosi średnio 0,7 zł sprzedaży. Świadczy to o niewykorzystanym potencjale.

Podstawowe wskaźniki ekonomiczne Wskaźniki efektywności: wskaźnik Altmana – służy do przewidywania trudności finansowych lub nawet bankructwa. Niestety dla JSWD wskaźnik ten jest ujemny, co wg standardów europejskich oznacza upadłość Należy jednak dodać, że z pośród 46 jednostek 10 spzoz osiągnęło taką wielkość wskaźnika, która świadczy o dobrej kondycji finansowej

Mienie zbędne dla działalności statutowej Na 45 analizowanych placówek 22 posiada zbędne nieruchomości lub wolne powierzchnie w częściowo użytkowanych obiektach. Stanowią one nie tylko o dodatkowym obciążeniu placówki podatkiem od nieruchomości, lecz także podwyższają wydatki na jej utrzymanie (np. terenów zielonych), dozorowanie i zabezpieczenie obiektów wyłączonych z eksploatacji przed kradzieżą.

Infrastruktura Z danych OECD wynika, że w państwach UE środki wydawane przez szpitale na inwestycje związane z zakupem aparatury medycznej i modernizacje budowlane stanowią 8,4% kosztów ogółem.

Infrastruktura Zakładając, że stan naszych szpitali wymaga znacznie szybszego tempa odtwarzania zasobów należy założyć, że dolnośląskie szpitale powinny przeciętnie rocznie mieć możliwość przeznaczania na inwestycje 8,4% -11% przychodów, co stanowi około 60 mln zł

Zatrudnienie ogółem w JSWD W okresie od 2000 – 2004 roku: Zmniejszenie zatrudnienia Zmniejszenie zatrudnienia – 4382 etaty Spadek ogółem – 24,3% Spadek ogółem – 24,3%

Zatrudnienie Tendencja spadkowa wyraża się wartością 24,3 % co stanowi ok.4400 etatów przeliczeniowych w stosunku do wartości początkowych w 2000 r. W ubiegłych latach zaobserwowano znaczny spadek zasobów kadrowych we wszystkich grupach zawodowych. Tendencja spadkowa wyraża się wartością 24,3 % co stanowi ok.4400 etatów przeliczeniowych w stosunku do wartości początkowych w 2000 r. Obecnie zauważalne jest zjawisko braku personelu, szczególnie w niektórych specjalnościach medycznych.

Uwarunkowania zmian Przekształcenia będą realizowane tylko tam, gdzie można je dokonać, przy zachowaniu zasad wynikających z ustaw, gdyż: istnieją naturalne ograniczenia co do możliwości restrukturyzacji niektórych placówek medycznych -zależności terytorialne; w takim przypadku zmiany skoncentruje się na maksymalnej racjonalizacji działań.

Rekomendowany program przekształceń ma służyć 1) : Znacznej poprawie efektywności wykorzystania bazy (łóżek, sal operacyjnych, budynków, powierzchni gruntów), Racjonalizacji dostępu do placówek medycznych, Podniesieniu jakości świadczeń medycznych (koncentracja kwalifikacji personelu medycznego, bazy sprzętowej,..),

Rekomendowany program przekształceń ma służyć 2) : Redukcji kosztów administracyjnych Możliwości wprowadzenia systemów motywacyjnych w placówkach medycznych, Pomocy w poprawie sytuacji finansowej jednostek.

Uwagi końcowe Ubieganie się o środki restrukturyzacyjne z Ministerstwa Zdrowia jest uwarunkowane koniecznością sporządzenia pełnej analizy wskaźnikowej i oceny tendencji tych wskaźników w spzoz. Opracowanie przygotowane przez zespół zawiera taką analizę.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ