Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum w Bielinach Projekt „Przystań COOLtura” realizowany w ramach programu „Szkoły Jagiellońskie” Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum w Bielinach Projekt „ Szkoły Jagiellońskie” dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, działanie 2.1 „ Zwiększenie dostępu do edukacji- promocja kształcenia przez całe życie
Gimnazjum w Bielinach przystąpiło do konkursu na projekt wyrównujący szanse edukacyjne dzieci z obszarów wiejskich. Spośród 100 wniosków wybranych z całej Polski przez Kapitułę Konkursową wyłoniono 50 szkół finałowych, które otrzymały dofinansowanie na realizację „Projektów Inicjujących”. Nasze gimnazjum zwyciężyło w tak silnej rywalizacji i otrzymaliśmy na nasze działania dotację w wysokości 120 tys. zł. To jest duży sukces a zarazem wyzwanie. Stanęliśmy na wysokości zadania i wdrożyliśmy do realizacji zaplanowane zajęcia pozalekcyjne. Nasz projekt nazywa się „Przystań COOLtura”. W jego zakresie realizowane są następujące zajęcia pozalekcyjne: - „Gadu – gadu o sztuce” – klub dyskusyjny ( poznanie różnorodnych form dyskusji, bezpośredni kontakt z różnymi dziedzinami sztuki) Fotograficzna grupa działania „Stop – klatka” ( nabycie umiejętności komponowania fotografii, organizowania wystawy, obsługa sprzętu i oprogramowania służącego do obróbki zdjęć) - „HELLO – HALLO” angielsko – niemiecka szkółka językowa ( poznanie języka angielskiego i niemieckiego przy użyciu nowoczesnych i atrakcyjnych metod).
W projekt zaangażowało się 12 nauczycieli uczących różnych przedmiotów: Anna Matałowska Ilona Saletra Edyta Góra Małgorzata Winiarska Danuta Jóźwik Julita Skrzyniarz Renata Przepióra Marzena Bera Beata Krawczyk Michał Obarzanek Regina Kałuża Dariusz Wiącek
„Gadu – gadu o sztuce” – klub dyskusyjny Celem koła jest pogłębienie wiedzy uczniów z zakresu retoryki oraz rozwijanie ich umiejętności komunikacji językowej, rozbudzenie potrzeb korzystania z dzieł myśli ludzkiej i dóbr kultury, rozwijanie wrażliwości i zdolności twórczego myślenia, zachęcenie do uczestnictwa w życiu kulturalnym. Niewątpliwie udział młodych ludzi w tym programie jest jedyną okazją do świadomego korzystania (w tak dużym stopniu) z dóbr kultury i stanowi niepowtarzalną okazję wyrównania szans edukacyjnych dzieci pochodzących ze wsi.
W ramach naszego działania podpisaliśmy Deklarację Współpracy z organizacjami pozarządowymi z terenu naszej gminy: Lokalną Grupą Działania Towarzystwem Przyjaciół Bielin Klubem 3D (Debata, Decyzja, Działanie)
Zgodnie z harmonogramem pierwsze zajęcia ukierunkowane były na zagadnienia dotyczące retoryki. Ustaliliśmy swój „Poradnik dobrego mówcy”, przeprowadziliśmy konkurs na najlepszego mówcę. Wypracowaliśmy także autorski poradnik „Jak walczyć z tremą?” Przeprowadziliśmy dwie dyskusje punktowane wokół zagadnień dotyczących tańca i filmu. Tematyka nie była wybrana przypadkowo.
Młodzież obejrzała spektakl Kieleckiego Teatru Tańca i Filharmonii Świętokrzyskiej pt.: „Szymanowski – Ravel. Wieczór muzyki i baletu” oraz spotkała się z artystami. Odwiedziliśmy także Łódź, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Kinematografii i Łódzką Szkołę Filmową.
Wieczorem byliśmy w Teatrze Intensywnie spędziliśmy dwa dni w Krakowie. Zwiedzaliśmy zabytki miasta – tu nieocenionymi przewodnikami okazali się nasi uczniowie. Wieczorem byliśmy w Teatrze im. J. Słowackiego na sztuce pt.: „Kordian”.
Drugiego dnia zwiedzaliśmy Krakowski Kazimierz, zapoznając się z elementami kultury żydowskiej.
Byliśmy w Operze Krakowskiej na operetce K. Szymanowskiego pt Byliśmy w Operze Krakowskiej na operetce K. Szymanowskiego pt.: „Loteria na mężów czyli Narzeczony nr 69”.