Wnioski ze strategii rozwoju kompetencji OECD Skills Strategy Jerzy Wiśniewski Departament Strategii MEN Jak system edukacji powinien przygotowywać absolwentów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Zastosowanie Internetu
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Szkoła w chmurze.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Przepis na skuteczną motywację HR Meeting Warszawa, 21 listopada 2012 roku.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
P ROMOCJA PROJEKTU Działaj Lokalnie, Rokosowo. D LA SIEBIE, DLA INNYCH.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
EUROCOTT European Central Office of Teaching and Training W: E: spect.co.uk London – Athens – Gdansk …reaching.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Seminar AGENT ZARZĄDZANIA WIEDZĄ I INNOWACJAMI REF: ES1-LE Szczecin, dnia Kraje partnerskie: Polska, Francja, Grecja i Hiszpania.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Zapis prezentacji:

Wnioski ze strategii rozwoju kompetencji OECD Skills Strategy Jerzy Wiśniewski Departament Strategii MEN Jak system edukacji powinien przygotowywać absolwentów do rynku pracy?

Skills Strategy Decyzję o przygotowaniu Skills Strategy została podjęta w maju 2011 roku przez Radę Ministrów (najwyższe ciało decyzyjne) Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Prace koordynowała Dyrekcja Edukacji

Po co? Priorytety do inwestowania ograniczonych (kryzys) zasobów Podkreślić znaczenie ucznia się przez całe życie i ukierunkować wsparcie tak, by osiągnąć jak najlepsze efekty Nacisk na skoordynowane podejście całorządowe Edukacja, badania i rozwój, zatrudnienie, gospodarka, rodzina, sprawy społeczne, migracja, finanse

Współpraca i konsultacje Komitet Polityki Edukacyjnej, Rada Centrum Badań i Innowacji Edukacyjnych (CERI) Rada programu badawczego PIAAC (Programme for International Assessment of Adult Competences), Komitet Zatrudnienia, Pracy i Spraw Socjalnych, program LEED (Local Economic and Employement Development) Komitet ds. Fiskalnych. Dodatkowo, zgodnie z zasadami funkcjonowania Organizacji, przeprowadzono konsultacje z Komitetem doradczym związków zawodowych (TUAC) oraz Komitetem doradczym pracodawców (BIAC).

Podejście Połączenie krótko- i długoterminowej perspektywy Zaangażowanie wszystkich szczebli administracji Włączenie wszystkich interesariuszy (zainteresowanych partnerów) Pracodawcy, organizacje i stowarzyszenia, izby gospodarcze, rady branżowe, związki zawodowe, instytucje sektora edukacji, instytucje i firmy szkoleniowe, indywidualne osoby. Podejście globalne (światowe)

Skills Strategy W maju bieżącego roku (2012) Rada Ministrów OECD przyjęła Skills Strategy oraz zdecydowała o uruchomieniu dedykowanej Strategii strony internetowej

Struktura – 3 dźwignie rozwoju Rozwijanie odpowiednich kwalifikacji Zwiększania podaży kwalifikacji Efektywne wykorzystanie kwalifikacji

Rozwijanie odpowiednich kwalifikacji Jak kraje mogą poprawiać jakość i zwiększać zasób potrzebnych kwalifikacji? Mogą: zachęcać i umożliwiać uczenie się przez całe życie umożliwiać napływ wykwalifikowanych osób wprowadzać w życie transgraniczną politykę rozwoju kompetencji

Zwiększanie podaży kwalifikacji Jak kraje mogą zachęcać ludzi aby rozwijali i oferowali swoje kwalifikacje na rynku pracy? Mogą: zachęcać osoby nieaktywne do udziału w rynku pracy zatrzymywać wykwalifikowane osoby (przeciwdziałać ucieczce kwalifikacji, w tym brain drain)

Efektywne wykorzystywanie kwalifikacji Jak państwa mogą najlepiej wykorzystać zasoby talentów? Mogą: pomagać poszczególnym osobom, by najlepiej wykorzystywały swoje kwalifikacje Stymulować zwiększanie popyt na wysoko wykwalifikowanych pracowników

Rozwijanie odpowiednich kwalifikacji Jak kraje mogą poprawiać jakość i zwiększać zasób potrzebnych kwalifikacji? Kraje mogą zachęcać i umożliwiać uczenie się przez całe życie Kraje mogą umożliwiać napływ wykwalifikowanych osób Kraje mogą wprowadzać w życie transgraniczną politykę rozwoju kompetencji

Zachęcać i umożliwiać uczenie się przez całe życie Zbierać i analizować informacje na temat zmieniającego się zapotrzebowania na kwalifikacje Włączyć partnerów społecznych w tworzenie i doskonalenie programów nauczania (szkolnych i szkoleniowych) Zapewnić wysoką jakość programów szkoleniowych Równość przez zapewnienie dostępu i sukcesu w programach kształcenia i szkolenia Rozłożyć koszty (współfinansowanie), system podatkowy, który zachęca do inwestowania w kwalifikacje Podtrzymać perspektywiczne, długoterminowe podejście do inwestowania w kwalifikacje nawet w czasie kryzysu

Zachęcać i umożliwiać uczenie się przez całe życie – rola pracodawców Zbierać i analizować informacje na temat zmieniającego się zapotrzebowania na kwalifikacje Włączyć partnerów społecznych w tworzenie i doskonalenie programów nauczania (szkolnych i szkoleniowych) Zapewnić wysoką jakość programów szkoleniowych Równość przez zapewnienie dostępu i sukcesu w programach kształcenia i szkolenia Rozłożyć koszty (współfinansowanie), system podatkowy, który zachęca do inwestowania w kwalifikacje Podtrzymać perspektywiczne, długoterminowe podejście do inwestowania w kwalifikacje nawet w czasie kryzysu

Zachęcać osoby nieaktywne do udziału w rynku pracy Zidentyfikowanie osób nieaktywnych i powodów ich wyłączenia z rynku pracy Zachęty finansowe, które uczynią pracę opłacalną Usuwanie niefinansowych barier dostępu do rynku pracy

Poprawiać powiązania pomiędzy indywidualnymi kwalifikacjami a wymaganiami związanymi z pracą Pomagać pracodawcom w wykorzystaniu kwalifikacji ich pracowników Przeciwdziałać bezrobociu przez ułatwianie młodym ludziom wejście na rynek pracy (to gain a foothold) Zapewnić lepszą informację o zapotrzebowaniu na kwalifikacje i ich dostępnych zasobach Ułatwiać mobilność na lokalnych rynkach pracy.

Edukacja – najważniejsza jest perspektywa uczenia się przez całe życie Przeprojektowanie programów nauczania tak, by odpowiadały potrzebom XXI wieku Wiedza Umiejętności, kwalifikacje Postawy Meta poziom

Wiedza Wiedza techniczna, inżynierska – czy obowiązkowa dla wszystkich Trygonometria vs statystyka – kryterium przydatności Dzielenia pisemne – czy powinno się uczyć, ćwiczyć Historia – co wybrać, pod jakim kątem Finanse osobiste – powszechnie, do jakiego wieku Przedsiębiorczość – czy obowiązkowa Sztuka - kreatywność międzyprzedmiotowa

Kompetencje, umiejętności 4 C – Creativity - kreatywność critical thinking – myślenie krytyczne, analiza Communication – komunikowanie się Collaboration - współpraca Powinno się zdobywać te kompetencje poprzez zaangażowanie w realizację projektów......na co nie ma czasu, bo program jest przeładowany, a nauczyciele zbyt obciążeni

Charakter, meta poziom Charakter (zachowania, postawy, wartości) Dostosowanie, wytrwałości, odporność (resiliance), Uczciwość, sprawiedliwość, etyka, empatia Meta poziom Transferowanie wiedzy Budowanie doświadczenia Rozwój kreatywności poprze dostrzeganie analogi Nawyk uczenia się przez całe życie.

Kluczowe wnioski rekomendacje subiektywnie Informacja, zbieranie danych, analizy, monitorowanie Komunikacja: co z tych danych wynika, trendy, perspektywy Rzeczywiste zaangażowanie partnerów nie tylko w bieżące działania ale również na etapie planowania, przygotowania i wdrażania zmian Zachęty a nie ograniczenia, regulacje Kształcenie ogólne, kluczowe kompetencje XXI wieku Integrowanie kształcenie ogólnego i zawodowego, łatwe przechodzenie, splatanie różnych modułów, cząstkowe egzaminy, późna specjalizacja

Kluczowe wnioski rekomendacje subiektywnie Współpraca systemowa prowadząca do wypracowania i funkcjonowania elastycznych, łatwych do adaptacji rozwiązań Reforma w szkołach ponadgimnazjalnych