Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Australia.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
TURYSTYKA W INTERESACH
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Hornbach. Nasze trzymiesięczne praktyki odbyłyśmy w Niemczech w miejscowości Hornbach w Hotelu Kloster Hornbach. Połowę naszego stażu odbyłyśmy na etage.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Szkoła w chmurze.
Zarządzanie międzynarodowe
Fundusze europejskie i współpraca międzynarodowa Moduł H Opiekun dr Renata Lisowska.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Przepis na skuteczną motywację HR Meeting Warszawa, 21 listopada 2012 roku.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Technik mechanik Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Henryka Pobożnego w Legnicy.
Zapraszamy do Powiatowego Zespołu Szkół w Chojnowie
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Postawy pracowników i pracodawców wobec rynku pracy Prezentacja wyników badań ankietowych Bohdan Rożnowski Konrad Konefał Projekt realizowany w ramach.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
EUROCOTT European Central Office of Teaching and Training W: E: spect.co.uk London – Athens – Gdansk …reaching.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Bezpieczny Internet
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Program eduABROAD 1 Broaden your horizons Study abroad.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec

Bonjour!

Plan I.Wstęp II.Zalety praktyk, jako istotnego elementu edukacji zawodowej III.Wyniki ankiety pod kątem kształcenia zawodowego w Polsce IV.Propozycje rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce V.Przykłady dobrych praktyk

Wstęp Dzisiaj Europa bez granic oferuje uczniom, studentom i pracownikom nowe możliwości zdobywania kwalifikacji zawodowych. Właśnie dzięki mobilności możemy odbywać staże i praktyki za granicą, zdobywać nowe doświadczenia, praktyczną wiedzę czy poznawać kulturę pracy innych krajów. Jednak wielu z nas nie potrafi samodzielnie korzystać z tych dobrodziejstw. Często nie wiemy gdzie szukać, jak szukać, do kogo się zwrócić o wsparcie w poszukiwaniu firm, które chcą przyjąć stażystów, czy finansowaniu wyjazdu. Jako koordynator i ekspert w dziedzinie kształcenia zawodowego, chciałbym pokazać, w jaki sposób możemy wspierać rozwój kształcenia zawodowego w Polsce, czerpiąc z doświadczenia francuskiego i niemieckiego rynku.

I. Zalety praktyk, jako istotnego elementu edukacji zawodowej Praktyki dają młodym ludziom możliwość: nauczenia samodzielności i odpowiedzialności w pracy, zdobycia doświadczenia i znalezienia różnych rozwiązań, zdobycia cennych umiejętności praktycznych, przygotowania do pracy w zespole, poznania oczekiwań pracodawcy, a dla najlepszych propozycję pracy.

II. II. Wyniki ankiety pod kątem kształcenia zawodowego w Polsce W kwietniu 2010 roku Fundusz ds. Kształcenia Zawodowego przy Ambasadzie Francji przeprowadził ankietę, wśród francuskich firm członkowskich Izby Francuskiej, na temat kształcenia zawodowego w Polsce. Z ankiety wynika, że: 54% firm uważa, że w Polsce nie ma oferty edukacyjnej dostosowanej do ich potrzeb, 50% firm ocenia oferty szkół zawodowych jako niewystarczające, nieatrakcyjne, 71% firm uważa, że program praktyk zawodowych powinien być poprawiony i usprawniony, 77% firm finansuje szkolenia we własnym zakresie,

71% firm nie współpracuje ze szkołami zawodowymi, z czego 61% firm zadeklarowało zainteresowanie taką współpracą. 54% firm nie korzysta ze środków Unii Europejskiej, ponieważ nie mają wsparcia informacyjnego i nie wiedzą jak to zrobić. Na pytanie Z czego firmy nie są zadowolone, najczęściej padała odpowiedź z poziomu usług w Polsce i obsługi Klienta. II. II. Wyniki ankiety pod kątem kształcenia zawodowego w Polsce

III. Propozycje rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce Rozwój kształcenia zawodowego w Polsce możemy realizować poprzez: wzmocnienie współpracy między szkołami, uczelniami a przedsiębiorstwami w Polsce i za granicą, budowanie partnerstwa branżowego szkół i przedsiębiorstw między krajami Unii Europejskiej np. Francją, Niemcami, badanie rynku pod kątem zapotrzebowania na pracowników w określonych branżach, sektorach, dostosowanie programu w szkołach do potrzeb rynku, organizowanie szkoleń zawodowych w systemie dualnym 50/50 –nauka i praktyki, naukę języków obcych - branżowych,

promowanie mobilności poprzez szeroki dostęp do informacji o możliwościach wyjazdów na praktyki, staże, finansowanie mobilności młodych uczniów, studentów, pracowników, wymianę doświadczeń, tworzenie tzw. a win to win situation III. Propozycje rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce

Stowarzyszenie Deutsch Prodialog przygotowało słowniki francusko –niemieckie z 22 branż. W ten sposób studenci wyjeżdżający na staże, znają słownictwo branżowe i mogą bez problemu komunikować się w firmie zagranicznej. IV. Przykłady dobrych praktyk z Francji i Niemiec

Kształcenie w systemie dualnym we Francji – formation par alternance. Oznacza to, że uczniowie spędzają 50% czasu w szkole ucząc się teorii i 50% w firmie zdobywając wiedzę praktyczną. Taki system kształcenia zawodowego daje młodym ludziom większe szanse na znalezienie pracy. Dobre praktyki we Francji pokazane w filmie Dominika Prusaka. Bohaterami filmu są uczniowie gastronomicznej szkoły zawodowej, którzy odbywali praktyki w sieci hoteli Orbis w Polsce, równocześnie uczyli się branżowego języka francuskiego, żeby zakwalifikować się na miesięczne praktyki w Nicei we Francji. IV. Przykłady dobrych praktyk z Francji i Niemiec

Kontakt: ABC Wiedzy Profesjonalne szkolenia i doradztwo Alain Henry Tel Warszawa