Teresa Kazimierska - KOWEZiU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Advertisements

Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Polityka turystyczna pańswa
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Jacek Posłuszny Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie Możliwości finansowania projektów oświatowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zarządzanie międzynarodowe
Fundusze europejskie i współpraca międzynarodowa Moduł H Opiekun dr Renata Lisowska.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Projekt - System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Projekt - System wsparcia szkół i placówek.
STAN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM Śląski Kurator Oświaty Stanisław Faber Konferencja wojewódzka System wsparcia szkół i placówek oświatowych.
Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia zawodowego Konferencja Szkoły i pracodawcy – razem ku lepszej jakości kształcenia.
Katowice, r. Projekty dotyczące kształcenia zawodowego realizowane w regionie w ramach Priorytetu IX PO KL.
Prezentację przygotował: Alain Henry Możliwości rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce na przykładzie dobrych praktyk z Francji i Niemiec.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI i OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GOŁKOWICACH OPRACOWANA PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
Pracownia Doradztwa ODN w Poznaniu
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Problemy… Konferencja System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy.
Projekt - System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Projekt - System wsparcia szkół i placówek.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół
Walidacja produktu finalnego projektu innowacyjnego „Myśleć, pracować, współpracować. Kompetencje społeczne na rynku pracy” Warszawa, 10 lutego 2012.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Teresa Kazimierska - KOWEZiU Działanie 3.3 – Poprawa jakości kształcenia Podziałanie 3.3.3 – Modernizacja treści i metod kształcenia Doświadczenia i korzyści wynikające z wdrażania modułowych programów kształcenia zawodowego Teresa Kazimierska - KOWEZiU Konferencja System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Katowice, 29.10.2009 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Plan wystąpienia Wprowadzenie Korzyści wynikające z wdrożenia modułowych programów kształcenia zawodowego Problemy pojawiające się w fazie planowania, wdrażania i realizacji programów modułowych oraz sposoby ich rozwiązywania 2 2

Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego Przy zmieniających się dynamicznie treściach pracy zmieniają się wymagania w zakresie oczekiwanych kwalifikacji. Należy poszukiwać bardziej efektywnych sposobów dostosowania kształcenia zawodowego i oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.

Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego Programy kształcenia zawodowego winny mieć charakter otwarty, co daje możliwość aktualizacji i elastycznego dopasowania do wymagań rynku pracy oraz indywidualnych potrzeb uczących się. 4 4 4

Wdrożenie modułowych programów kształcenia zawodowego jest skutecznym sposobem radzenia sobie z dynamicznymi zmianami w treściach pracy.

Konferencja w Warszawie - 13.10. 2009 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów kształcenia zawodowego były identyfikowane w 5 obszarach: korzyści dla ucznia korzyści dla nauczyciela i szkoły korzyści dla otoczenia szkoły korzyści dla pracodawców i rynku pracy korzyści w skali makro (dla gospodarki, edukacji)

atrakcyjne dla uczących się metody i formy kształcenia Korzyści dla uczniów wysoka indywidualizacja procesu kształcenia – dostosowanie tempa pracy do możliwości uczących się atrakcyjne dla uczących się metody i formy kształcenia korzystanie z nowych technologii nauczyciel na bieżąco kontroluje postępy w wykonywaniu zadań zawodowych 7 7 7

Korzyści dla uczniów cd. efektywne przygotowanie uczących się do zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe możliwość certyfikowania umiejętności zawodowych

Korzyści dla nauczycieli i szkoły aktywizacja zawodowa nauczycieli konieczność stosowania innowacyjnych rozwiązań w kształceniu promocja szkoły w środowisku lokalnym, na rynku edukacyjnym 9 9 9

Korzyści dla nauczycieli i szkoły wzbogacenie bazy kształcenia praktycznego szkoły – współpraca z pracodawcami oraz CKP, nowe laboratoria konieczność ścisłej współpracy nauczycieli – np. tworzenie narzędzi wykorzystywanych w jednostkach modułowych, analiza treści, aby nie powtarzały się podniesienie jakości pracy szkoły

Korzyści dla nauczycieli i szkoły cd. obudowa dydaktyczna – pakiety edukacyjne do dyspozycji nauczycieli interesująca rola nauczyciela w procesie kształcenia – nauczyciel tutor, organizator łatwość opracowywania planów wynikowych w oparciu o modułowe programy możliwość oceny konkretnych umiejętności zawodowych

Korzyści dla otoczenia szkoły system kształcenia modułowego sprzyja potwierdzaniu kwalifikacji „cząstkowych” uatrakcyjnienie oferty kształcenia dla odbiorców w procesie kształcenia uczestniczą lepiej przygotowani nauczyciele na rynku edukacyjnym pojawia się inspirująca konkurencja

Korzyści dla otoczenia szkoły wzbogacenie bazy dydaktycznej szkół (pakiety edukacyjne, dobrze wyposażone laboratoria w szkołach, baza środków dydaktycznych) organy prowadzące i nadzorujące mogą prezentować dobre praktyki kształcenia zawodowego na szerokim forum, współpracę z pracodawcami im bardziej ścisła współpraca edukacji z rynkiem pracy, tym mniejsze bezrobocie

Korzyści dla pracodawców/rynku pracy przygotowanie kadry pracowniczej zgodnie z potrzebami rynku pracy aktywny udział pracodawców w procesie kształcenia możliwość kształcenia ustawicznego (kształcenie pozaformalne) rozwój firmy w oparciu o odpowiednio wykwalifikowaną kadrę 14 14 14

Korzyści dla pracodawców/rynku pracy wpływ pracodawców na modyfikację programu kształcenia o strukturze modułowej możliwość opracowania wspólnie z pracodawcą programu modułu specjalizacji promocja przedsiębiorstw w środowisku edukacyjnym i nie tylko pracodawcy mogą liczyć na uzyskanie przez uczących się pożądanych kwalifikacji w krótkim czasie (jednostka modułowa, moduł) 15 15 15

„dojście” do kwalifikacji poprzez wykonywanie zadań zawodowych Korzyści w skali makro „dojście” do kwalifikacji poprzez wykonywanie zadań zawodowych lepsze dostosowanie umiejętności absolwentów do oczekiwań rynku pracy wykorzystanie bogatej obudowy dydaktycznej kształcenia zawodowego przez wszystkich nauczycieli, także w kształceniu tradycyjnym 16 16 16

wyższa efektywność kształcenia Korzyści w skali makro wyższa efektywność kształcenia konieczność nieustannego wzbogacania bazy techno-dydaktycznej wprowadzenie postępu do gospodarki innowacyjni, nowocześni nauczyciele - wyższa jakość zasobów ludzkich w gospodarce

Kształcenie modułowe - ograniczenia Bariery prawne Trudności organizacyjne Warunki zatrudniania nauczycieli, specjalistów Wyposażenie szkół/placówek w nowoczesny sprzęt/środki dydaktyczne

Planowanie i organizacja kształcenia modułowego Problem Sposoby rozwiązywania Uzyskanie zgody organu prowadzącego Przekonanie organu prowadzącego o korzyściach wynikających z kształcenia modułowego Opracowanie arkusza organizacyjnego Dostosowanie arkusza organizacyjnego do specyfiki kształcenia modułowego Rozliczanie czasu pracy nauczycieli Skorzystać z przykładów dobrych praktyk Propozycje zmiany w karcie nauczyciela Brak statusu nauczyciela realizującego kształcenie modułowe

Planowanie i organizacja kształcenia modułowego Problem Sposoby rozwiązywania Wybór kierunku kształcenia Diagnoza rynku pracy Analiza modułowego programu kształcenia Obawy przed zmianami Promocja kształcenia modułowego Doskonalenie nauczycieli Niewystarczająca baza dydaktyczna Inwentaryzacja Oszacowanie kosztów doposażenia Brak odpowiedniej kadry pedagogicznej Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli Zatrudnienie specjalistów

Sposoby rozwiązywania Baza dydaktyczna Problem Sposoby rozwiązywania Brak dofinansowania ze strony organu prowadzącego Zaplanowanie środków Brak zainteresowania pracodawców pomocą w doposażeniu bazy dydaktycznej Stosowanie systemu zachęt Nawiązanie współpracy, lokalne partnerstwa Wysokość subwencji na kształcenie zawodowe Zwiększona od 2009 r. waga na kształcenie zawodowe z 0,15 do 0,17 niewykorzystywanie środków finansowych na doposażenia ze środków ue uwzględnienie w strategii powiatu sfinansowania kształcenia modułowego

Dokumentacja szkoły/placówki Problem Sposoby rozwiązywania Konstruowanie planu nauczania na cały cykl kształcenia Opracowanie szczegółowego planu nauczania Opracowanie arkusza organizacyjnego Dostosowanie istniejących programów do specyfiki kształcenia modułowego Prowadzenie dziennika lekcyjnego Opracowanie dziennika lekcyjnego, który uwzględni kształcenie modułowe WSO Uwzględnienie specyfiki kształcenia modułowego, statut+ wso oraz w przepisach prawa

Dokumentacja szkoły/placówki Problem Sposoby rozwiązywania Niedostosowany arkusz ocen Opracowanie arkusza ocen uwzględniającego oceny z jednostek modułowych i modułów

Sposoby rozwiązywania Kadra pedagogiczna Problem Sposoby rozwiązywania Niedostateczne wiedza nauczycieli o kształceniu modułowym Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli Wsparcie merytoryczne i metodyczne Niedostateczne kompetencje nauczycieli Studia podyplomowe Praktyki i staże u pracodawców Obawa nauczycieli o zatrudnienie Promocja szkoły/placówki Dobre planowanie i organizacja

Współpraca z organem prowadzącym Problem Sposoby rozwiązywania Nieznajomość tematyki kształcenia modułowego Wsparcie przedstawicieli JST poprzez konsultacje z ekspertem kształcenia modułowego

Nowe działania/wyzwania Warto rozważyć możliwość wdrożenia programu o strukturze modułowej do praktyki szkolnej, gdyż korzyści rekompensują trud włożony na etapie planowania, organizacji i realizacji kształcenia modułowego

Zapraszamy do udziału w projekcie: Zaproszenie Zapraszamy do udziału w projekcie: System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego