Znaczenie transportu w turystyce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Advertisements

Transport-wygoda i ekologia
rachunkowość zajęcia nr 7
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Przygotowały : Baran Iwona Burz Sylwia Łącz-Stępień Anna
Badania podaży i popytu turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka krajoznawcza
Polityka turystyczna pańswa
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO konwersatorium I
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Turystyka zdrowotna.
Etapy podróży turystycznej i formy obsługi ruchu turystycznego
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Prąd Elektryczny.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
CZŁOWIEK I JEGO PASJA MÓJ TATA. TATA ZE SWOIM JUNAKIEM Przygotowanie do wyścigów, gdyż nie wszystko działało jak należy.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Podstawy programowania
TURYSTYKA W POLSCE Katarzyna Joks Magdalena Angowska
ŁĄCZNOŚĆ I TRANSPORT W POLSCE
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
1.
Wykonała Sylwia Kozber
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Jeżdżę z głową.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Władza lokalna w Polsce
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Planowanie trasy.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Rozbudowa i przebudowa infrastruktury dworcowej regionalnego węzła integracyjnego Chojnice. Projekt planowany do wsparcia ze środków Unii Europejskiej.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Obszar Natura 2000 Centre Permanent dInitiatives pour l'Environnement CPIE Pays Gersois.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
PUBLIC RELATIONS.
Ocena przestrzeni publicznej z punktu widzenia pieszych
Podsumowanie W. Suchorzewski PODSUMOWANIE 130 UCZESTNIKÓW + 3 rowery 15 REFERATÓW (13+2) PREZENTACJE WZBOGACAJĄCE TEKSTY.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Fizyka ruchu drogowego
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
w/g Grzegorz Gadomskiego
PIENIĄDZE.
Zapis prezentacji:

Znaczenie transportu w turystyce

Istotą i bardzo ważna rzeczą w turystyce jest przemieszczanie się osób do obszarów i miejscowości o atrakcyjnych walorach turystycznych, znajdujących się poza ich codziennym otoczeniem. Przyjmując, że przemieszczanie się turystów w przestrzeni jest najbardziej charakterystyczną cechą turystyki.

Transport zapewniający to przemieszczanie jest podstawowym warunkiem jej uprawiania. Z pięciu wyróżnionych etapów podróży turystycznej (przygotowanie, przejazd, pobyt, przejazd, podsumowanie) - dwa dotyczą usług transportowych. Niemożność rozwoju turystyki bez usług transportowych wynika przede wszystkim z rozproszenia i braku mobilności walorów turystycznych.

Usługi transportowe należą do podstawowych usług turystycznych i są powszechnie uważane za dynamiczny czynnik kształtowania ruchu turystycznego i jego obsługi. Usługi transportowe nie są elementem substytucyjnym w stosunku do działalności hotelarskiej, gastronomicznej, sportowo-rekreacyjnej czy rozrywkowo-kulturalnej.

Ważnym elementem jest wybór środka transportu dokonany przez turystę opiera się na następujących kryteriach: cele i rodzaje podróży turystycznej (cele wypoczynkowe, służbowe, zdrowotne, religijne, podróże krótkoterminowe, długoterminowe), cechy jakościowe środka transportu (m.in. szybkość, komfort, bezpieczeństwo, niezależność, bezpośredniość, zakres usług), odległość i położenie geograficzne miejsca docelowego podróży, koszty podróży.

Bardzo często w czasie jednego wyjazdu turystycznego turysta korzysta najczęściej z różnych środków transportu, które można podzielić na: -podstawowe, w skład których wchodzi: transport samochodowy, kolejowy, lotniczy i żegluga pasażerska. -pomocnicze, w skład których wchodzą: autobusy, tramwaje, taksówki, a w rejonie wypoczynku - wynajęty samochód, motorower, skuter, rower itp.

Transport samochodowy -duża elastyczność podróży, - bliską nieograniczoności dostępnością do jego podstawowych środków pracy, wyróżniającą się możliwościami podstawienia taboru praktycznie w dowolne miejsce, - duża szybkość przewozu, mającą szczególne znaczenie na krótkich i średnich odległościach, terminowością i punktualnością wykonania usług, które to atrybuty wynikają głównie z możliwości realizacji przewozów zgodnie ze ściśle sprecyzowanym harmonogramem.

Tabor przeznaczony do przewozów pasażerów obejmuje samochody osobowe i autobusy. Samochody osobowe są to przede wszystkim środki transportu wykorzystywane w ramach motoryzacji indywidualnej, natomiast podstawowymi środkami transportu, umożliwiającymi świadczenie usługi transportowej, są autobusy.

Główną zaletą motoryzacji indywidualnej jest swoboda wyboru miejsca przeznaczenia, tras, etapów i przerw w podróży. Dla turystów cechą szczególnie ważną jest wysoki stopień penetracji - samochód ułatwia zwiedzanie obszarów interesujących turystycznie, a mniej uczęszczanych, miejscowości położonych na uboczu itp. Wraz z rozwojem podróży odbywanych samochodami osobowymi coraz większą popularność zdobywają mieszkalne przyczepy samochodowe oraz specjalne mieszkalne samochody kempingowe (zwane karawanami), które uniezależniają podróżujących od korzystania z funkcjonującej bazy noclegowej i gastronomicznej.

Istotne znaczenie w rozwoju usług transportu samochodowego ma również autokar.

Autokar Wady: wydłużenie czasu imprezy (czas pracy kierowców, postoje, wzmożony ruch na drodze, ograniczenia prędkości), ograniczenie wielkości przewożonego bagażu, możliwość wystąpienia nieprzewidzianych awarii, konieczność przekraczania wielu granic w turystyce zagraniczne, niedogodności wynikające z długości trwania podróży. Zalety: najtańszy ze wszystkich środków transportu w przeliczeniu na jednego pasażera, możliwość kształtowania imprezy w czasie, możliwość korygowania w trakcie imprezy założonego programu, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, zapewnia zarówno transport do miejsca docelowego, jak i na obszarze recepcji turystycznej, wyklucza konieczność transferów, możliwość poznania mijanego krajobrazu, dogodne warunki do integracji uczestników imprezy, bagaż załadowany w miejscu wyjazdu przewożony jest do miejsca docelowego.

Transport kolejowy Szczególną rolę w rozwoju turystyki odegrał transport kolejowy. Odznaczał się on zawsze dużą zdolnością przewozową i taniością świadczonych usług. Wiele miejscowości i regionów turystycznych (np. Alpy francuskie, szwajcarskie i austriackie. Zakopane) zawdzięcza swój rozwój budowie linii kolejowych w XIX wieku.

Transport kolejowy Zalety: prędkość podróżowania sprawne odprawy graniczne dość wysoki komfort podróżowania możliwość zamawiania posiłków możliwość korzystania z miejsc do spania możliwość poznania mijanego krajobrazu możliwość przewozu środków transportu (samochód osobowy, rower, motocykl) Wady: ograniczenia wynikające z rozkładu jazdy, zarówno co do czasu, jak i kierunków zmiana terminów w trakcie imprezy powoduje dodatkowe koszty i uzależniona jest od możliwości zmiany rezerwacji konieczność korzystania z dodatkowego transportu przy transferach i realizacji programu konieczność przenoszenia bagażu przy transferach

Transport Lotniczy Wady: Zalety: wysoka cena przelotu (z wyjątkiem przewoźników niskokosztowych) konieczność dotarcia do lotniska, które nie zawsze znajduje się w miejscu zamieszkania klienta wydłużający się czas odprawy pasażerów podyktowany względami bezpieczeństwa ograniczenia w programowaniu wynikające z rozkładu lotów zmiana terminów w trakcie imprezy powoduje dodatkowe koszty i uzależniona jest od możliwości zmiany rezerwacji konieczność korzystania z dodatkowego transportu przy transferach i realizacji programu konieczność przenoszenia bagażu przy transferach lęk niektórych osób przed podróżą lotniczą Zalety: szybkość podróży, wygoda podróżowania, duże bezpieczeństwo podróżowania, gwarantowane wyżywienie w trakcie podróży, różnorodny standard, malejące ceny biletów lotniczych.

Przewoźnicy lotniczy swoje działania kierują przede wszystkim do dwóch segmentów podróży: biznesowych oraz turystycznych. Każdy z tych segmentów wymaga zastosowania odmiennych strategii marketingowych.

Żegluga pasażerska Współcześnie żegluga pasażerska nie odgrywa znaczącej roli w przewozach turystycznych, choć wśród gałęzi transportu turystycznego ma najbogatszą historię. Do II wojny światowej statki były jedynym środkiem transportu między kontynentalnego w turystyce.

Ze względu na wykorzystywane różne rodzaje środków transportu morskiego można wyodrębnić następujące formy turystyki morskiej. Wycieczki pełnomorskie - na statkach wycieczkowych Turystyka uprawiana na statkach wycieczkowych pozwala, z punktu widzenia organizacji przewozów, wyodrębnić kilka jej odmian, którymi są: Turystyka wędrowna obejmująca podróże odbywane na statkach „wędrujących” w poszukiwaniu słońca, z kontynentu na kontynent, z oceanu na ocean. Rejsy regularne, które dotyczą podróży odbywanych na statkach wycieczkowych obsługujących określone, zazwyczaj atrakcyjne miejscowości turystyczne Turystyka specjalistyczna, która jest związana z wycieczkami do mało znanych, ale interesujących, z turystycznego punktu widzenia, portów.

Formy turystyki morskiej Żeglarstwo morskie - na jachtach. Żeglarstwo morskie - to forma turystyki morskiej o wieloletniej tradycji, tym bardziej że u samych początków jachting morski miał charakter zdecydowanie turystyczny. Podróże pełnomorskie – na liniowych statkach pasażerskich, pasażersko-towarowych i towarowych Podróże statkami liniowymi oparte są o stałe, regularne połączenia między z góry określonymi portami. Statki odbywają podróże zgodnie z rozkładem rejsów, niezależnie od tego, czy oferowane miejsca dla pasażerów są wykorzystane, czy też nie, a porty, do których zawijają, nie muszą być turystycznie szczególnie atrakcyjne. Przewozy pasażerów żeglugą liniową mogą być dokonywane na statkach czysto pasażerskich, pasażersko--towarowych (13-100 pasażerów), a także towarowych (do 12 pasażerów). Wycieczki organizowane na promach - charakteryzuje się regularnymi połączeniami portów o na ogół dobrze rozwiniętej infrastrukturze komunikacyjnej - zazwyczaj w basenie jednego morza.

Dziękujemy za uwagę Monika Gąska 48083 Marlena Wojas47732 Monika Grabka 47749 Sławomir Futyma 43711 Mateusz Buczkowicz 47738