Nowa perspektywa zawodowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusz Innowacji Społecznych dla Łodzi
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Zasady polityki regionalnej UE
Organizacje pozarządowe
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Administracja publiczna
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Współczesne systemy społeczno-gospodarcze
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Charakterystyka finansów publicznych
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Samorząd terytorialny
Wprowadzenie do mikroekonomii
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Koncepcja modernizacji
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Demokracja.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Petycja Twoje Prawo.
Sfery ingerencji administracji
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Tytuł prezentacji Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Zrozumieć Naukę”
Rola przemocy w polityce.
Państwo.
Podejście narzędziowe (tools approch) w naukach
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Nowa perspektywa zawodowa Polityka publiczna Nowa perspektywa zawodowa

Czym jest polityka publiczna? jest to podejmowanie przez władzę publiczną powiązanych ze sobą decyzji i działań dla osiągnięcia wyznaczonych celów, w sytuacji gdy mechanizmy rynkowe nie mają zastosowania albo same nie są dostatecznie efektywne, jest inicjowana przez władzę publiczną w imieniu społeczeństwa, np. społeczności lokalnej, jest określana, interpretowana i realizowana przede wszystkim przez podmioty publiczne, rzadziej przez prywatne i pozarządowe, Obejmuje także to, czego władza publiczna postanawia nie realizować – wybór celów jest też polityką publiczną.

Tworzona jest w interesie publicznym Dlatego jest to proces, przez który rząd i wszelka władza publiczna przekłada swoje wizje polityczne na strategie, plany i programy, aby osiągnąć zakładane efekty w działaniach na rzecz dobra wspólnego.

Czy potrzebne są polityki publiczne? Rzadkie choroby (kto stworzy warunki do pomocy takim pacjentom?) Regulowanie działania stron, których siła wpływu jest diametralnie inna: firma farmaceutyczna – pacjent, lekarz – pacjent, banki – konsument, firma ubezpieczeniowa- klient indywidualny), firma spożywcza – konsument, pracodawca – pracownik,

Polityka publiczna służy nadawaniu porządku zadaniom publicznym, od ich projektowania, poprzez realizowanie, aż do oceny wyników. Jeden z brytyjskich urzędników skomentował, że polityka publiczna jest jak słoń - znamy ją kiedy ją właśnie obserwujemy, ale mamy trudności w jej zdefiniowaniu. (Cunningham, 1963, cited in Hill, 1997:6).

mechanizmy wymiany w gospodarce Polityki/programy publiczne powstają zazwyczaj w konstelacji trzech punktów odniesienia: Rynek, mechanizmy wymiany w gospodarce Państwo, rząd sektor publiczny Społeczeństwo obywatelskie

Kto wskazuje cele polityki publicznej?

Polityka publiczna na świecie Policy making Termin angielski „policy” odnosi się do celowego ciągu działań, które jednostka albo grupa konsekwentnie podejmuje zmagając się z problemem.

Nauki społeczne Ramy dyscypliny Nauka o polityka publicznych Studia nad politykami publicznymi (policy study) Celem jest zrozumienie procesu tworzenia polityk, stworzenie wiedzy dla procesu tworzenia polityk Analizy polityk publicznych (policy analysis) Celem jest analizowanie polityk z myślą o projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań w politykach E. Young, L. Quinn, Writing Effective Public Policy Papers. A Guide for Policy Advisers in Central and Eastern Europe, Open Society Institute, 2002, s. 9.

Co analizujemy, aby zrozumieć politykę publiczną? Aktorzy polityki, Agenda polityki (interesariusze) Problemy, Wyzwania, Narzędzia działania Narzędzia analizy (input-output-outcome) Zasoby (ludzkie, materialne input-output) Instytucje (ich organizacja), Mechanizmy partycypacji,

Trzy poziomy w politykach publicznych: 1. Pomysły. Rezultaty wyborów programowych (policy choices) polityków, urzędników i przedstawicieli innych ciał, które używają władzy publicznej do wpływu na życie obywateli. 2. Działania. Wykonywanie programów publicznych (policy output) - poprzez uruchomienie całego zaplecza administracji i jej współpracowników (NGO itd.) 3. Rezultaty działań. Wpływ realizacji programów na życie obywateli (policy impact),

5 instrumentów, którymi posługujemy się w realizacji polityk publicznych • informacja, edukacja, doradztwo • bezpośrednia interwencja, • instrumenty ekonomiczne; • regulacje i innego typu legislacja; • rozwiązania oparte na rynku. Źródło: Understanding policy options, Home Office Online Report 06/06

Drabina interwencji publicznej. Interwencje publiczne rozciągają się od „nie robienia nic” (czasami skuteczne!) do silnej ingerencji w istniejący stan rzeczy. wyeliminowanie wyboru obywatelowi, ograniczanie pola wyboru, nakierowanie obywatela na niedokonywanie określonych wyborów, nakierowanie obywatela na dokonanie określonego wyboru, nakierowanie obywatela na dokonanie zmiany przyzwyczajeń, Zwiększenie skali wyboru, dostarczanie obywatelowi informacji, nie robienie nic (monitorowanie sytuacji) Coraz silniej ingerujące działania publiczne Public Health: Ethical Issues, Nuffield Council on Bioethics, Londyn 2007, s. xix.

Źródło: W. Parsons, Public Policy, s. 215 Czy wpływa na proces programowania publicznego/działania publicznego warunki historyczno- geograficzne danego kraju, jego realia społeczno- ekonomiczne, masowe zachowania polityczne, rola instytucji rządowych, zachowania elit. Produkt polityki publicznej (policy output) Źródło: W. Parsons, Public Policy, s. 215