Strategie cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
rachunkowość zajęcia nr 7
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym Prowadzący: mgr. Łukasz Stokłosa.
Badania podaży i popytu turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
Mikrootoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego.
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka krajoznawcza
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA
Cenowe decyzje przedsiębiorstwa turystycznego Karolina Bąk Kamil Szary Piotr Dobkowski Magda Kopyta Damian Kardasz.
Polityka turystyczna pańswa
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Autorzy: Agnieszka Kuraj Natalia Gałuszka Kl. III c.
POPYT I PODAŻ.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Antonie de Saint-Exupery
Przepis na skuteczną motywację HR Meeting Warszawa, 21 listopada 2012 roku.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Wynik finansowy stanowi wyrażony w mierniku pieniężnym, rezultat działalności jednostki gospodarczej osiągnięty w pewnym czasie. Rezultat ten może być.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Budowanie świadomości marki
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Temat 5: Elementy meta.
Przyczyny, przejawy, skutki
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
TOP FINE SELECT. TOP SELECTION FOR MEN & WOMEN … wybór dla mężczyzn i kobiet.
Zapis prezentacji:

Strategie cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym WYDZIAŁ TURYSTYKI I NAUK O ZDROWIU Kierunek: TURYSTYKA I REKREACJA Specjalność: Zarządzanie turystyką Strategie cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym Autorzy: Maksymilian Rączy w50645 Tadeusz Ćwik Mateusz Urbanek Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rzeszów, Listopad 2013

Cena w koncepcji marketingu mix: Najważniejszym elementem działania na rynku jest podejmowanie trafnych decyzji cenowych i alokacyjnych. Idąc tym kierunkiem „rynek jest to proces za pośrednictwem którego wzajemne oddziaływania nabywców i sprzedawców danego dobra prowadzą do określenia jego ceny i ilości”. Cena jest to wartość produktu lub usługi korzystna dla sprzedającego oraz akceptowalna dla kupującego. Inaczej mówiąc jest to suma pieniędzy jaką nabywca przekazuje sprzedawcy za korzyść z posiadania danego produktu, usługi. Dla przedsiębiorstwa głównymi wyznacznikami ceny są poniesione koszty towaru/usługi , poziom sprzedaży oraz wynik finansowy. Siłą napędową decyzji ekonomicznych podejmowanych na rynku jest użyteczność (zadowolenie klientów, zysk przedsiębiorców), mierzona w relacji do ceny.

Główne decyzje przedsiębiorstwa oscylują wokół następujących obszarów: określenie strategii cenowej firmy ustalenie celów polityki cenowej rozpoznanie czynników oddziałujących na kształtowanie ceny wybór metody ustalania i poziomu ceny podstawowej ustalenie reguł i głębokości udzielanych zniżek od ceny podstawowej.

Cena jako narzędzie strategiczne Producenci na rynku turystycznym wykorzystują szereg strategii cenowych, zależnie od celów, jakie chcą osiągnąć (maksymalne zyski, zdobycie dużego udziału w rynku, lub zapewnienie na nim obecności). Według Ph. Kotlera ,,firmy, które wykorzystują cenę jako narzędzie strategiczne, będą uzyskiwały większy dochód niż te, które przystają na to, aby ceny zależały wyłącznie od kosztów lub rynku”.

Podstawowe metody ustalania cen Metoda narzutu na koszty ( metoda koszty plus)- dodanie do kosztów ustalonego narzutu pozwalającego osiągnąć zysk Metoda zysku docelowego- pozwala osiągnąć zamierzoną stopę zysku od zainwestowanego kapitału Metoda ceny postrzeganej przez klienta, wymaga zgodności pomiędzy wartością obiecaną, a zauważoną przez klienta Metoda wartości – relatywnie niskie ceny produktów wysokiej jakości Metoda naśladownictwa- dostosowanie się do cen konkurencji

Metoda wyznaczania cen jest ustalana na podstawie przyjętej przez przedsiębiorstwo polityki cenowej. Głównymi czynnikami kształtowania ceny podstawowej są koszty, cena konkurenta oraz wartość dla konsumenta. Czynniki te zwane są trójnogiem cenowym. Trójnóg cenowy  Koszty Cena ofert konkurencyjnych Wartość dla konsumenta

Główne czynniki mające wpływ na kształtowanie ceny: ZEWNĘTRZNE  konkurencja na rynku Zachowania konsumentów prawne regulacje cen (koszty zaopatrzenia i działalności przedsiębiorstwa) WEWNĘTRZNE Strategia przedsiębiorstwa i cele marketingowe sytuację finansową przedsiębiorstwa koszty działności przedsiębiorstwa i zaopatrzenia

Podstawowe metody ustalania poziomu ceny: Kosztowa Konkurencyjna Popytowa Mieszana

Metoda kosztowa Cenę ustaloną tą metodą uzyskuje się przez dodanie kosztów, jakie przedsiębiorstwo ponosiło w związku z produkcją określonego produktu i pożądanego zysku. Ostateczna cena, jaką płaci klient, jest powiększona o podatek od towarów i usług. Cena ustalona tą metodą może być wyższa od ceny, którą będzie akceptowana przez nabywców. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo będzie miało kłopoty ze sprzedażą. Inna sytuacja ma miejsce wtedy, gdy nabywca produktu, dla którego cenę ustalono według metody kosztowej, są skłonni zapłacić więcej. Wówczas przedsiębiorstwo traci część zysku, jaką mogło by osiągnąć. Najpopularniejsze metody kosztowe: Metoda koszt plus (koszty powiększone o planowaną marżę handlową) Analiza progu rentowności (punkt takiej wartości produkcji, przy którym całkowite przychody i całkowite koszty są sobie równe) Metoda zysku docelowego (cena ustalona według stopy zwrotu zainwestowanego kapitału)

Metoda konkurencyjna Inaczej metoda adaptacyjna. Podstawę tej metody stanowią ceny innych produktów oferowanych przez konkurentów w danym segmencie. Nazywa się to adaptacyjnym kształtowaniem cen. Zależne jest w znacznym stopniu od udziału danej firmy w rynku. Powiązanie to wchodzi w grę głównie wtedy gdy dana firma ma relatywnie mały udział w rynku, a zatem musi się dostosować do poziomu cen obowiązujących na tym rynku.

Metoda popytowa Metoda ta jest elementem rynkowej orientacji działania przedsiębiorstwa. Wymaga ona badania wielkości popytu oraz kierunków jego zmian jako podstawy ustalania i zmian poziomu cen, a więc opiera się na analizie zależności między ceną a popytem. Analiza tych zależności dostarcza również informacji o reakcjach popytu na prowadzoną przez przedsiębiorstwo politykę cen oraz jej zmiany. Reakcje popytu na zmiany cen znajdują wyraz w cenowej elastyczności popytu. Podejście to wychodzi z założenia, że cena powinna być ustalona na poziomie oczekiwanym przez klienta.

RóŻNICOWANIE CENY Chęć maksymalizowania Wrażliwość nabywców zysków na cenę RóŻNICOWANIE CENY Wyznaczanie ceny na produkt na różnych poziomach w zależności od warunków rynkowych w jakich działa przedsiębiorstwo Zwiększenie wykorzystania wzrost efektywności potencjału usługowego funkcjonowania na rynku

Postawy różnicowania cen w branży turystycznej: czas korzystania z usług/termin podróży turystycznej (w sezonie, poza nim, w weekendy, w tygodniu, w innym konkretnym okresie), zakres sprzedaży (np. liczba noclegów w hotelu, liczba osób, dla których dokonuje się zakupu), czas dokonywania zakupu (tzw. first minute – zakup z dużym wyprzedzeniem korzystania z usług turystycznych, last minute – zakup oferty w ostatniej chwili), kanał dystrybucji produktu turystycznego (np. zakup imprezy turystycznej w biurze agenta, rezerwacja w Internecie, w zależności od geograficznego rozmieszczenia pośredników sprzedaży ustala się inne ceny imprezy turystycznej). cechy odbiorców produktu turystycznego i charakter podróży (lojalność klienta, wiek, wykonywany zawód, przynależność do określonych organizacji, sposób organizacji podróży – indywidualnie, grupowo, rodzinnie, cel podróży), forma zapłaty (gotówkowa, bezgotówkowa). Gotówkowa forma zapłaty za produkt turystyczny może być także podstawą do udzielenia klientowi upustu cenowego.

Główne strategie cenowe przedsiębiorstw turystycznych Strategia niskich cen – nakazuje wyznaczenie cen poniżej średniego rynkowego poziomu. Przy tej strategii cena jest głównym narzędziem używanym przez firmę do walki o klienta, przedsiębiorstwo stara się wzmacniać swoja pozycję na rynku poprzez ofertę atrakcyjną cenowo, co wszakże musi się łączyć z dążeniem do ograniczenia kosztów produkcji. Strategia neutralnych (przeciętnych) cen – ustala się wysokości cen na przeciętnym poziomie rynkowym, cenę taką określa się jako neutralną, ponieważ nie ma ona większego wpływu na popyt na produkty firmy (jest taka sama jak u konkurencji), przy tej strategii przedsiębiorstwo współzawodniczy o klientów przy pomocy innych instrumentów marketingowych (nie cenowo).

Strategia wysokich cen-ustala się porównywanie wysokie ceny (powyżej przeciętnej na rynku). Przedsiębiorstwo stara się uzyskać możliwie wysoką rentowność i poprawić swoją pozycję rynkową poprzez oddziaływanie na potencjalnych nabywców w ten sposób, że podnosi w ich oczach wartość produktu (utożsamianie wysokiej ceny towaru z wysoką jakością). Należy podkreślić, że w jednej firmie mogą a nawet powinny być równolegle stosowane różne strategie cenowe. Jeśli firma działa na kilku rynkach lub w kilku segmentach rynkowych (ma wśród swoich klientów kilka różniących się od siebie grup docelowych), to powinna stosować dla każdej z grup docelowych inną strategię cenową, dostosowując ją do specyfiki danej grupy odbiorców.

Rabaty oraz zniżki jakie oferują przedsiębiorstwa turystyczne Procent stosowanych upustów waha się od 5 do 20 – 30%. Na skalę stosowanych obniżek cen w zależności od konkretnego czynnika nie wpływa lokalizacja poszczególnych obiektów. w zakładach hotelarskich występuje znaczne zróżnicowanie cen. Największe zróżnicowanie dotyczy wieku gości . Dla dzieci do 10 roku życia upusty wahają się od 10 do 70%. Powszechnie stosowane są rabaty z uwagi na sezon turystyczny. Kształtują się one w granicach 10 – 15%. Grupa turystów przybywających do obiektów hotelarskich może liczyć, w zależności od liczebności grupy na upusty w granicach 5–30% a sporadycznie na wet do 50%. W zależności od długości pobytu stosuje się obniżki cenowe od 5 do 30%, a stały klient może liczyć na ceny niższe nawet o 20%.

w branży gastronomicznej, różnicującej ceny głównie w w biurach podróży, w zależności od sezonu, wielkości grupy turystów oraz długości pobytu skala upustów kształtuje się na podobnym poziomie jak w zakładach hotelarskich. Znacznie niższy procent obniżki cen stosowany jest natomiast w biurach podróży dla stałych klientów (5-15%) i dzieci (3-20%). Jeśli turysta zdecyduje się na zakup oferty „last minute” może liczyć na obniżkę rzędu nawet 50%. w branży gastronomicznej, różnicującej ceny głównie w zależności od wielkości grupy turystów, obniżki wynoszą 10 – 20%, sporadycznie ustala się obniżkę na wyższym poziomie.

Bibliografia: Ph. Kotler: Marketing. Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o. Poznań 2005, s. 480. A.Rapacz – „ Przedsiębiorstwo Turystyczne w gospodarce rynkowej, wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu www.wikipedia.org.p www.rachunkowosc.wiedza.diaboli.pl www.politykacenowa.pl

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ 