WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie PATA (Pacific Asia Travel Association) Stowarzyszenie Turystyczne Azji Pacyficznej. PRZEDMIOT: Międzynarodowe Organizacje Turystyczne AUTORZY: Teresa Śmigiel 39297, Małgorzata Płachta 47851
Misja PATA - potęgowanie wzrostu, wartości PATA została utworzona w 1951 roku jako Tymczasowe Stowarzyszenie Turystyczne Pacyfiku do którego przystąpiło 41 organizacji. Misja PATA - potęgowanie wzrostu, wartości i jakości usług turystycznych w Azji Pacyficznej, z korzyścią dla członków organizacji.
Siedziba oficjalna PATA Centrala operacyjna – Bangkok – Honolulu na Hawajach Centrala operacyjna – Bangkok
Najważniejsze cele PATA: - rozwijanie współpracy pomiędzy państwami a przedsiębiorstwami turystycznymi, - wspieranie lokalnych akcji promocyjnych przez członków Stowarzyszenia, - pomoc w poszukiwaniu kapitału na projekty związane z turystyką, - pełnienie roli łącznika między przemysłem turystycznym a członkami stowarzyszenia, - przeprowadzenie kampanii reklamowych i promocyjnych - celem jest zwrócenie uwagi na region Azji Pacyficznej, - dążenie do rozwijania usług transportowych do regionu Azji Pacyficznej, - prowadzenie badań statystycznych i naukowych-celem jest rozwój turystyki w regionie, - negocjacje z krajami regionu w celu zniesienia barier dla rozwoju turystyki.
Członkowie PATA są podzieleni na 5 kategorii: Rządy (państwa) - w tej kategorii są trzy poziomy uzależnione od wielkości przyjazdów turystów do danego kraju. Przewoźnicy - w tej kategorii są dwa poziomy uzależnione od maksymalnej zdolności przewozowej. Przemysł turystyczny (przedsiębiorstwa turystyczne, firmy usługowe oraz hotele). Członkowie stowarzyszeni. Członkowie afiliowani.
(na wsch. od południka 75 E oraz na zach. od południka 110 W). Członkami wszystkich kategorii są instytucje i podmioty posiadające osobowość prawną. Osoby indywidualne mogą ubiegać się o członkostwo jedynie w kategorii afiliowani. Prawo do uzyskania statusu członka mają państwa położone całkowicie lub częściowo w regionie Azji Pacyficznej (na wsch. od południka 75 E oraz na zach. od południka 110 W).
Struktura PATA: I Zarząd - organ kierujący, składa się z 76 członków: 25 osób - przedstawiciele państw, 25 osób - przedstawiciele przewoźników, 25 osób - przedstawiciele grupy członków stowarzyszonych, 1 osoba - przedstawiciel członków korporacyjnych. II Komitet Zarządzający - monitoruje bieżące sprawy stowarzyszenia. III Rada Branżowa - omawianie ważnych kwestii. IV Komitet Doradczy. Zarząd powołuje na całym świecie Oddziały PATA - obecnie jest ich 80.
Działalność PATA: zachęca do współpracy sektor prywatny i publiczny, małe i duże organizacje, uczestniczy w targach turystycznych, organizuje własne targi: PATA-Travel Mart, organizuje imprezy dla swoich członków-PATA-GO-between,
Działalność PATA c.d.: prezentuje produkty i usługi turystyczne członków Stowarzyszenia zagranicznym touroperatorom, troska o środowisko naturalne i kulturowe: Kodeks Podróżnika Kodeks Rozwoju Zrównoważonego rozwijanie technologii informacyjnej, udoskonalenie bazy danych i stron internetowych www.travelwithpata.com
Działalność PATA c.d.: publikacje wydawane przez PATA: ~ raporty statystyczne (wielkość ruchu turystycznego) ~ raporty z badań rynku (trendy narybku turystycznym) ~ publikacje dotyczące edukacji oraz rynku pracy w turystyce ~ dwutygodnik elektroniczny News@PATA ~ miesięcznik Issnes&Trends ~ dwumiesięcznik PATA COMPASS – o ciekawych imprezach w krajach Stowarzyszenia
KONIEC