Prezentacja poświęcona projektowi:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W związku z obchodami Roku 2012 Roku Janusza Korczaka
Advertisements

Patron szkoły Janusz Korczak.
Patron Hufca Pruszków Janusz Korczak.
kandydat na patrona Szkoły Podstawowej w Turośli
Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
Jak niE stać się ofiarą cyberprzemocy?
nasze działania w Roku Korczakowskim Szkoła Podstawowa nr 2 im
„ Nie ma dzieci – są ludzie ”
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
Przyszłością edukacji. W dniu 10 stycznia 2012 r. odbyła się II debata szkolna pt. "Interaktywna szkoła - przyszłością edukacji". Debata zrealizowana.
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Zespół Szkół Specjalnych Nr 9 w Łodzi
Janusz Korczak świadek światła
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Pasiekach. Podsumowanie
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa – Janusz Korczak została opracowana przez pracowników Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach Filia w Staszowie.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. JANUSZA KORCZAKA W SOBÓTCE ROK 2012 ROKIEM JANUSZA KORCZAKA...padłem w szaleństwo, furię czytania. Świat mi znikł sprzed oczu,
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
BIBLIOTEKA SZKOLNA. Biblioteka Szkolna przy Szkole Podstawowej w Tyczynie od kilku lat współpracuje w Biblioteką Pedagogiczną w Rzeszowie. W ramach tej.
„Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”
Sprawozdanie z realizacji działania w ramach obchodów Roku Korczaka
D Z I A Ł A N I A Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej związane z ustanowieniem ROKU 2012.
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Jak wzbudzić zainteresowanie szkolną gazetą? WsteczWstecz NaprzódNaprzód Pierwsza strona WyjścieWyjście Informacje o projekcie ITN – Społeczność Innowacyjnych.
„Zaopiekuj się z nami elektrośmieciami!”
OBCHODY ROKU JANUSZA KORCZAKA W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BAŁTOWIE W ROKU SZKOLNYM 2011/2012.
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Gimnazjum Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi
Fotografia naszym życiem
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Janusz Korczak życie i twórczość
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Bursa Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi. W kwietniu 2012 r. rada pedagogiczna Bursy Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi zorganizowała spotkanie.
Janusz Korczak – człowiek o wielkim sercu
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
a) redaktora naczelnego, którego zadaniem było m.in. przydzielanie zadań poszczególnym redaktorom, b) redaktorów odpowiedzialnych za napisanie artykułów,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Co może mały człowiek Rok Janusza Korczaka w
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
,,Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej’’
Janusz Korczak.
Cyberstrach ma wielkie oczy
,,Temu, który ukochał sercem…”
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
WebQuest Król Maciuś I miał na imię Janusz
„KTO ZASŁUGUJE NA MIANO PATRONA GIMNAZJUM?”. NASZA GRUPA PROJEKTOWA.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Był prekursorem działań na rzecz praw dziecka i całkowitego równouprawnienia dziecka. Wprowadził samorządy wychowanków, które miały prawo stawiać.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Podsumowanie programu Młodzi Aktywiści Prezydencji.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
„8 LISTOPADA-DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
Zorganizowaliśmy 4-dniową ( października 2010) wycieczkę szlakiem trzech kultur na północny wschód Polski i Wileńszczyznę (Tykocin – Augustów –
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Filmoteka szkolna akcja – się działo
Przyszłością edukacji
Sprawozdanie z realizacji działania w ramach obchodów Roku Korczaka
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Rok Janusza Korczaka w naszej szkole
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Prezentacja poświęcona projektowi: „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi. Te słowa Janusza Korczaka warto zapamiętać”

Projekt edukacyjny: „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi” Projekt edukacyjny: „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi”. Tę radę Janusza Korczaka warto zapamiętać Tematem projektu jest przybliżenie postaci Janusza Korczaka i jego działalności/ twórczości. Powodem wyboru tej postaci było wybranie Janusza Korczaka na patrona roku 2012. Projekt realizuje grupa uczniów zrzeszona w Szkolnym Klubie Humanisty, który prowadzi społecznie pani Wioletta Rafałowicz. 

Cele i planowane efekty projektu Celem ogólnym projektu była edukacja młodzieży i dorosłych skupiająca się na tematyce praw dziecka oraz nowoczesnej pedagogice  zainspirowanej twórczością Janusza Korczaka-pisarza i pedagoga, prekursora walki o prawa dziecka. Uświadomienie uczniom niezwykłości biografii i dokonań Janusza Korczaka, skłonienie do refleksji nad tym, dlaczego bieżący rok kalendarzowy został ogłoszony Rokiem Janusza Korczaka. Planowane efekty: - dla uczniów Poszerzenie wiedzy uczniów na temat praw człowieka oraz ich przestrzegania, Zaangażowanie uczniów do podejmowania cyklicznych działań na rzecz obrony  i egzekwowania przestrzegania praw człowieka, Zachęcenie i wdrożenie uczniów do podejmowania inicjatyw, do pracy twórczej, - dla szkoły Opracowanie materiałów informacyjnych i udostępnienie ich na stronie internetowej szkoły, Stworzenie uczniom warunków sprzyjających ich włączeniu się w działalność na rzecz szkoły, w połączeniu ze stworzeniem formy spędzania wolnego czasu, - dla środowiska lokalnego Promocja działalności uczniów poza szkołą (lokalna społeczność, media) 3

Listy do Janusza Korczaka W ramach tego projektu uczennice klasy 3b Izabela Cybulska i Magdalena Ciuma napisały listy wyznając swoje uznanie i dziękując za wszystko Januszowi Korczakowi.

Gimnazjak pamiętał o Januszu Korczaku 21 czerwca 2012 roku reprezentanci redakcji szkolnej gazety „Gimnazjak” wraz z panią dyrektor Barbarą Kornaś oraz redaktorem naczelnym panią Wiolettą Rafałowicz uczestniczyli w gali podsumowania konkursu, która miałam miejsce w Teatrze „Pleciuga” w Szczecinie. Spotkanie miało na celu podsumowanie działań związanych z obchodami Roku Janusza Korczaka oraz nagrodzenie prac plastycznych oraz redakcji szkolnych gazetek, które wygrały i przesłały do Kuratorium Oświaty w Szczecinie wydaną przez siebie gazetkę. Konkursowe wydanie „Gimnazjaka” przygotował zespół w składzie: Cybulska Izabela, Jarema Paula, Kapelańczyk Joanna, Kopniewicz Natalia, Kurek Daria, Stefanowicz Aleksandra, Woźniak Aleksandra, Żurawska Karolina, Bielawska Ada, Nowikowska Karolina, Ciuma Magdalena, Piękna szata graficzna to niewątpliwa zasługa pani Doroty Sałańskiej.

Gimnazjak, wydanie konkursowe:

Szkolne badanie dotyczące wiedzy o Korczaku Uczniowie Gimnazjum Publicznego im. Arkadego Fiedlera w Dębnie w ramach projektu „Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi. Te słowa Janusza Korczaka warto zapamiętać” postanowili przeprowadzić sondaż na temat wiedzy o Januszu Korczaku. W ten sposób dowiedzieli się, skąd uczniowie czerpali wiedzę o Januszu Korczaku oraz dlaczego ta postać jest dzisiaj ceniona.

Janusz Korczak bohaterem lekcji języka polskiego W ramach projektu edukacyjnego: ,,Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi’’. Tę radę Janusz Korczaka warto zapamiętać. Uczniowie Gimnazjum Publicznego im. Arkadego Fiedlera w Dębnie pod kierunkiem pani Wioletty Rafałowicz przygotowali i poprowadzili lekcję języka polskiego, uświadamiając swoim rówieśnikom niezwykłość biografii i dokonań Janusza Korczaka

Gimnazjaliści oglądali prezentację multimedialną oraz fragment filmu pt. „Korczak” w reżyserii Andrzeja Wajdy

Z rozsypanki wyrazowej układali cytaty z wypowiedzi Janusza Korczaka.

Niektóre z ułożonych cytatów: „Dziecko nie staje się człowiekiem, ale już nim jest.” „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.” „Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia.” 

Uczniowie podczas lekcji rozwiązywali krzyżówkę wymagającą obszernej wiedzy o tym wielkim człowieku

Czytali ze zrozumieniem tekst opisujący ostatnią drogę bohatera wraz z dziećmi, którym się bezgranicznie poświęcił 

Wybrane slajdy z prezentacji przedstawionej na lekcji. W 1935 r. pod pseudonimem Stary Doktor wygłaszał liczne pogadanki dla dzieci, co było nowością w radiofonii polskiej; otrzymał zaproszenie do „Anteny”. W 1938 wygłosił w radiu powieść „Pedagogika żartobliwa”. Za wybitną twórczość literacką Korczak w 1937 roku został odznaczony Złotym Wawrzynem Polskiej Akademii Literatury. W 1938 roku współpracował z czasopismami wydawanymi w języku hebrajskim i żydowskim, m.in.: „Olami”, „Olami Hakata”, publikując na ich łamach powiastki, monologi i bajki dla dzieci. Korczak w pierwszych dniach wojny wraz z wychowawcami i współpracownikami dyżurował dzień i noc w Domu Sierot. We wrześniu 1939 roku przemówił do dzieci i rodziców w Polskim Radiu, nawołując do spokoju.

Dlaczego warto pamiętać o Januszu Korczaku? Korczak był człowiekiem bardzo oddanym dzieciom, oddał za nie własne życie, mimo, że miał możliwość ucieczki. W czasie wojny wykazał się odwagą. Czytając jego dzieła, możemy wiele się nauczyć o traktowaniu innych, altruizmie, przyjaźni. Zobaczyć prawdziwą stronę wojny, getta, śmierci. Był zawsze przy swoich wychowankach, słuchał ich, traktował poważnie najmłodszych. Wywalczył prawa dziecka. Bardziej liczyło się dla niego dobro podopiecznych, niż własne. Własną postawą zmieniał świat na lepsze.

Newerly, późniejszy jego biograf, próbował w tym czasie dostarczyć mu fałszywe dokumenty z aryjskiej części miasta, ale Korczak odmówił wyjścia z getta. Nie zdecydował się opuścić swych podopiecznych, choć międzynarodowa sława dawała mu szansę na przeczekanie wojny w każdym neutralnym kraju Zachodu. Jego ostatni zapisek w Dzienniku datuje się na 5 lub 6 sierpnia 1942 r. Autor zastanawiał się, czy dobrym celem dla niemieckiego wartownika, stojącego koło muru getta, była jego głowa w oknie.

"Dziecko ma prawo do poważnego traktowania jego spraw, do sprawiedliwego rozważania" "Zreformować świat - to znaczy zreformować wychowanie" "Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.„ "Ale kocham Wisłę warszawską i oderwany od Warszawy odczuwam żal i tęsknotę. Warszawa jest moja i ja jestem jej.„ "Ja nie mam nic przeciwko temu pięknemu godłu, ale przeciw intencji tych, którzy każą Żydom nosić opaskę na rękawie. W tej sytuacji, w jakiej się znalazłem, jedyną właściwą drogą, którą mogę i muszę pójść, to zachowanie własnej godności. Opaski nie będę nosił." "Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia."

Janusz Korczak był prekursorem walki o prawa dziecka. • Prawo do szacunku • Prawo do miłości • Prawo do tajemnicy • Prawo do samostanowienia (prawo antytezy, prawo do oporu, do protestu, do upominania się i do żądania, do wypowiadania własnych myśli, do życia własnym wysiłkiem i własną aktywnością) • Prawo do niewiedzy • Prawo do własności • Prawo do własnego rozwoju i dojrzewania • Prawo do ruchu, do zabawy, do pracy i badania • Prawo do sprawiedliwości w życiu • Prawo do niepowodzeń i łez • Prawo do upadków • Prawo do tajemnic

Konkurs o Korczaku Dnia 18 grudnia 2012 roku pięcioosobowa drużyna dziewcząt z klasy III B: Magdalena Ciuma, Izabela Cybulska, Wiktoria Krugłowska, Natalia Kopniewicz i Wioleta Łukasik wzięły udział w Wirtualnym Festiwalu Elementarz Korczaka. Konkurs polegał na jak najszybszym wypełnieniu zadań, które pojawiały się systematycznie o określonych godzinach. Do zrobienia było siedem poleceń i jedno dodatkowe: chronologiczne uporządkowanie zdjęć obrazujących życie Korczaka odgadnięcie dwóch rebusów. Poprawnymi odpowiedziami były : „Kajtuś Czarodziej” i „Prawo do radości” dokończenie haseł – cytaty z dzieł Janusza Korczaka stworzenie krótkiego tekstu do naszej gazetki szkolnej, którego tematem miał być problem zaobserwowany przez nas w szkole. określenie, czy poszczególne zdanie to „prawda czy fałsz’’ quiz odgadnięcie hasła ukrytego w krzyżówce

Wystawa w bibliotece szkolnej z okazji Roku Janusza Korczaka

PATRONI ROKU 2012- spotkanie z panią Cecylią Judek W listopadzie Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Dębno zorganizowała spotkanie poświęcone PATRONOM ROKU 2012: Januszowi Korczakowi, Józefowi Ignacemu Kraszewskiemu, ks. Piotrowi Skardze.  Z tej okazji klasa III b Gimnazjum Publicznego im. Arkadego Fiedlera wraz z panią Wiolettą Rafałowicz wzięła udział w spotkaniu z panią Cecylia Judek. W ten sposób poszerzyliśmy zaplanowane działania projektowe związane z poznawaniem życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka w ramach projektu ,,Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi”. Tę radę Janusza Korczaka warto zapamiętać.

Zdjęcia ze spotkania

Jak wyglądał Janusz Korczak? Konkurs na portret patrona roku 2012 Uczniowie z zapałem wykonywali swoje prace plastyczne, oczywiście, różną techniką. Szkolnej komisji konkursowej najbardziej spodobały się prace następujących uczniów: -Patryka Górniego -Małgorzaty Koper -Justyny Węgrzynowicz -Marcina Krzewińskiego -Magdaleny Ciumy. Dzięki konkursowi uczniowie poznali biografię i twórczość Janusza Korczaka i jednocześnie rozwijali własne uzdolnienia.

Podsumowanie Roku Korczakowskiego Bardzo ciekawie podsumowaliśmy w naszej szkole Rok Korczakowski. Dnia 29 listopada 2012 r. odbyła się z tej okazji impreza środowiskowa. Zaprosiliśmy na nią naszych rodziców i nauczycieli. Pieczę nad całością programu sprawowała pani Wioletta Rafałowicz. Wnętrza biblioteki uświetniła wystawa prac plastycznych wykonanych przez uczniów naszej szkoły. Spotkanie rozpoczęło się recytacją słów w wykonaniu Marcina Krzewińskiego. Konferansjerami byli Justyna Węgrzynowicz i Patryk Górni. Następnie Magdalena Jarema przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów dotyczącej wiedzy o J. Korczaku. Pani Marzena Czarny zaprezentowała zebranym obszerną prezentację multimedialną o życiu i działalności Janusza Korczaka – lekarza, publicysty, pisarza i niezwykłego wychowawcy dzieci. Z kolei uczniowie zaprezentowali zgromadzonym swoje prace literackie. Magdalena Ciuma odczytała list skierowany do J. Korczaka, Ada Bielawska recenzję książki jego autorstwa, Joanna Kapelańczyk artykuł na temat aktualności korczakowskich praw dziecka, zaś Wiktoria Krugłowska rozważania o aktualności tychże praw i ich zastosowanie w dydaktyce. Niezwykle ciekawy przebieg miała dyskusja na ten temat. Uczestnicy podkreślali korzyści wynikające z korczakowskich metod wychowawczych. Obejrzeliśmy również krótką inscenizację znanej wszystkim powieści. J. Korczaka pt. „Król Maciuś I”. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze, zaś program ugruntował naszą wiedzę o Januszu Korczaku.  Joanna Kapelańczyk

Koniec