Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej IS, UŁ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży JESTEM im. Św
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
„Zajęcia dodatkowe dziś-szansą na lepsze jutro”
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Regionalna Konferencja: Aktywna integracja na Lubelszczyźnie Janów Lubelski, r. Paweł Wiśniewski – Prezes Zarządu Janowskiego Stowarzyszenie.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10. Główne wejście do placówki.
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
1 Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt "Dziecięca akademia przyszłości – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Konferencja zorganizowana przez Łódzkiego Kuratora Oświaty
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski otrzymał
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
mgr Małgorzata Piasecka
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Europejski Fundusz Społeczny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Babciu, Dziadku masz wiadomość 2 Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej IS, UŁ Jakość życia dzieci z enklaw biedy Rozdźwięk pomiędzy potrzebami nastolatków mieszkających w enklawach biedy, a działaniami instytucji systemu wsparcia społecznego Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej IS, UŁ

Koordynator projektu: prof. W. Warzywoda-Kruszyńska Projekt "Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego - WZLOT" współfinansowany przez Unię ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt realizowany przez Katedrę Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Koordynator projektu: prof. W. Warzywoda-Kruszyńska Lipiec 2008 – czerwiec 2010

Ryzyko biedy i wykluczenia społecznego Podstawowe założenie Doświadczanie biedy Zamieszkiwanie w enklawie biedy Dzieciństwo + Pośredniczący wpływ działania systemu wsparcia społecznego The important question is by which mechanisms the disadvantaged positions of the inhabitants of an area are reinforced. A reduced access to the job market, social isolation, stigmatization, and limited access to social citizenship rights can be seen as the most important mechanisms. What it means to be poor and live in a “poverty pocket” is explained by Dahrendorf's conceptualization of the idea of life chances, which can be unfolded in a provision, an entitlements, and a ligatures component. Circumstnces Ryzyko biedy i wykluczenia społecznego Dorosłość 3

Enklawy dziecięcej biedy w Łodzi Metodologia: rejon szkoły podstawowej, w której udział uczniów otrzymujących bezpłatne dożywianie przekracza 25% http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/91484 Charakterystyka obszaru: Zdewastowana substancja mieszkaniowa Brak terenów zielonych Brak infrastruktury przeznaczonej dla dzieci Koncentracja w centrum miasta i jego najbliższej okolicy 4

Badania empiryczne ANKIETA AUDYTORYJNA Dobór celowy – szkoły w enklawach dziecięcej biedy (12 z 13) Opinia psychologa i pedagoga Dostosowana do kompetencji 12-13-latków Próba: uczniowie, 6 klasa (12/13 ) N=549 Wątpliwości etyczne i metodologiczne: Wiek respondentów Kwestie drażliwie Wiarygodność   Faza poprzedzająca badania kwestionariuszowe: analiza systemu wsparcia nakierowanego na dzieci i młodzież, analiza działań podejmowanych przez łódzkie instytucje systemu wsparcia Równolegle z badaniem kwestionariuszowym: rozmowy z dyrektorami szkół

Adolescence is a developmental disturbance. Anna Freud „Kim jestem? Dokąd zmierzam?" Tożsamość Role społeczne Relacje społeczne (rówieśnicy, partner, rodzice) Moralność Poczucie własnej wartości Czas kryzysu Jest to okres szczególnie trudny dla nastolatków doświadczających biedy i wykluczenia społecznego Wykluczenie z aktywności i doświadczeń dostępnych dla innych dzieci Wczesne zakończenie edukacji, zmarnowany potencjał Narażenie na zachowania ryzykowne Critical moment in the individual’s biography deal with the challenges follows from the characteristic of the stage of life cycle being even more diffcult beacause of the turbulent times faced during the period ALE

Bieda i dobrostan – awers i rewers Konwencja Praw Dziecka Artykuł 27 1.Państwa-Strony uznają prawo każdego dziecka do poziomu życia odpowiadającego jego rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, duchowemu, moralnemu i społecznemu. 2. Rodzice (rodzic) lub inne osoby odpowiedzialne za dziecko ponoszą główną odpowiedzialność za zabezpieczenie, w ramach swych możliwości, także finansowych, warunków życia niezbędnych do rozwoju dziecka. 3. Państwa-Strony, zgodnie z warunkami krajowymi oraz odpowiednio do swych środków, będą podejmowały właściwe kroki dla wspomagania rodziców lub innych osób odpowiedzialnych za dziecko w realizacji tego prawa oraz będą udzielały, w razie potrzeby, pomocy materialnej oraz innych programów pomocy, szczególnie w zakresie żywności, odzieży i mieszkań. Dotychczas dochód rodziny stanowi najważniejszy wskaźnik biedy dziecka na poziomie UE, a w związku z tym cel unijnej polityki. Nie umniejszając znaczenia dochodu dla funkcjonowania dziecka i jego szansy na sukces w życiu dorosłym, obraz jest znacznie bardziej złożony. (J. Hainsworth, Eurochild General) Jej [biedy doświadczanej w dzieciństwie i młodości] zasadniczym wyróżnikiem jest podleganie wielowymiarowej deprywacji wpływającej na rozwój oraz zagrożenie, że zostanie przeniesiona w okres dorosłości, a więc ulegnie utrwaleniu a nawet transmisji do następnej generacji . (W. Warzywoda-Kruszyńska )

Wielowymiarowość biedy dzieci A Zasoby i warunki mieszkaniowe Sytuacja rodziny: zatrudnienie, samochód Sytuacja dziecka: Internet, biurko, łóżko B Edukacja i czas wolny Wakacje Zajęcia pozalekcyjne Szkoła C Relacje rówieśnicze Odwiedziny Dokuczanie Przemoc D Relacje rodzinne Wspólnie spędzony czas Wsparcie Jakość relacji E Zdrowie Choroba przewlekła Dolegliwości Opieka dentystyczna F Postrzeganie siebie 10 stwierdzeń – skala Lickerta G Satysfakcja z życia Drabinka Cantrila Wymiary deprywacji/dobrostanu [%] Satysfakcja z życia M-8,19; SD-1,725 6 i mniej – 14% 5 i mniej – 9%

Mankamenty systemu wsparcia Wymiary deprywacji Warunki mieszkaniowe i zasoby Edukacja Czas wolny Relacje Zdrowie SWB (dobrostan psychiczny) Symptomy deprywacji Małe, przeludnione mieszkania Brak istotnych dóbr Brak łazienki/WC Złożone problemy w szkole Ograniczony dostęp do oferty pozalekcyjnej Wakacje w domu Ograniczony dostęp do oferty zajęć pozaszkolnych Osamotnienie/wykluczenie Brak wsparcia Przemoc Choroby przewlekłe Częste dolegliwości zdrowotne Ograniczony dostęp do opieki stomatologicznej Niska samoocena Niska ocena satysfakcji z życia Mankamenty systemu wsparcia Brak standardów mieszkaniowych Warunki w mieszkaniach socjalnych Brak współpracy Pozorne wsparcie Problemy świetlic środowiskowych Zajęcia bez opłat – potrzebne wyposażenie Niedostępność terapii rodzinnej Niedostępność wsparcia psychologicznego Brak opieki zdrowotnej i dentystycznej w szkole Warunki życia „Dzieci chore z biedy” Brak wsparcia psychologicznego T ! Zbyt zamożni by otrzymać pomoc – zbyt biedni na …

Wnioski Dobrostan i bieda powinny być ujmowane w perspektywie dynamicznej – cyklu życia. Proponowane rozwiązania (ale też operacjonalizacja) powinny być „skrojone na miarę” sytuacji poszczególnych grup wiekowych Można zaobserwować rozdźwięk pomiędzy ofertą systemu wsparcia społecznego, a potrzebami nastolatków doświadczających biedy. Szczególnie daje się zauważyć deficyt wsparcia o charakterze niematerialnym. W przypadku nastolatków bardzo istotne jest wsparcie ze strony psychologicznej, które mogłoby przeciwdziałać praktykom samoekskluzyjnym, poczuciu niższości i alienacji, wynikającym z niższego statusu materialnego i związanej z nim ograniczonej możliwości uczestnictwa w „normalnych” aktywnościach , które są udziałem rówieśników Jedynie działania kompensujące deficyty we wszystkich sferach życia pozwolą na prawidłowy rozwój dzieci – realizację ich potencjału, a co za tym idzie wyrównanie szans życiowych i zmniejszenie ryzyka transmisji biedy i wykluczenia społecznego w przyszłości.