WPROWADZENIE W TEMATYKĘ KONFERENCJI DOTYCZĄCEJ DZIAŁALNOŚCI ORZECZNICZEJ Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi NA RZECZ DZIECI I MŁODZIEŻY Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU WZROKU, NARZĄDU SŁUCHU Elżbieta Zawadzka 11.12.2009r.
GŁÓWNE ŹRÓDŁA INSPIRACJI Konferencja „Specyfika pracy z dzieckiem z niedosłuchem- teoria i praktyka” z dn. 8.04.2008r., zorganizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego i SOSW nr 4 dla Niesłyszących, ul. Krzywickiego 20. Konferencja metodyczna „Mamo, tato… słabo słyszę” z dn. 13.03.2009r., zorganizowana przez SOSW nr 5, ul. Wólczańska 121/123.
GŁÓWNE ŹRÓDŁA INSPIRACJI Szkolenie „Kryteria kwalifikowania do kształcenia specjalnego z uwagi na dysfunkcję wzroku” z dn. 19.03.2009r., zorganizowane przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną „TOP” w Warszawie. Ogólnopolska konferencja metodyczna „Problemy i perspektywy szkolnictwa specjalnego dla głuchych i słabo słyszących” z dn.06.06.2009r., zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Surdopedagogiczne.
POWINNOŚCI Nasza Poradnia jest wskazana przez Kuratora Oświaty za zgodą Organu Prowadzącego do wydawania opinii i orzeczeń dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących w Łodzi i w dwóch powiatach województwa łódzkiego pabianickim i wschodnim łódzkim. Zarządzenie KO z dn. 23.09.2009r., nr 55/2009.
PODSTAWOWE FUNKCJE KONFERENCJI INFORMACYJNA. PROMOCYJNA. PROGNOSTYCZNO –TRENDOWA. INTEGRACYJNA.
Wykaz rozporządzeń MEN dotyczących orzecznictwa prowadzonego przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne W sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych, z dn. 11.06.1993r., Dz. U. Nr 67, poz. 322. W sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania, z dn. 12.02.2001r., Dz. U. Nr 13, poz. 114.
Wykaz rozporządzeń MEN dotyczących orzecznictwa prowadzonego przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne Zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży… z dn. 29.01.2003r., Dz. U. Nr 23, poz. 192. W sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych, z dn. 18.09.2008r., Dz. U. Nr 173, poz. 1072.
Powierzenie, wyznaczenie przez KO poradni KATEGORIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ PRAWNYCH W CZTERECH CYTOWANYCH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Powierzenie, wyznaczenie przez KO poradni ds. orzecznictwa na rzecz dzieci i młodzieży z dysfunkcjami sensorycznymi. Nazwa orzeczenia. Wnioskodawca. Adresat orzeczenia. Powoływanie Zespołów Orzekających. Skład Zespołu Orzekającego. Czas ważności orzeczenia.
Zalecane formy kształcenia specjalnego. KATEGORIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ PRAWNYCH W CZTERECH CYTOWANYCH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Zalecane formy kształcenia specjalnego. Zasięgnięcie opinii ze szkoły lub placówki. Udział wnioskodawcy w posiedzeniu Zespołu Orzekającego. Odbiorca orzeczenia. Odwołanie od decyzji Zespołu Orzekającego. Uchylenie, nowe orzeczenie.
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Powierzenie, wyznaczenie przez KO poradni ds. orzecznictwa na rzecz dzieci i młodzieży z dysfunkcjami sensorycznymi tak
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Nazwa orzeczenia orzeczenie kwalifikacyjne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Wnioskodawca psycholog lub pedagog za zgodą rodziców rodzice (prawni opiekunowie)
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Adresat orzeczenia dzieci i młodzież niepełnosprawna młodzież z grup dyspanseryjnych młodzież niedostosowana społecznie, dzieci pozbawione opieki rodziców dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi dzieci i młodzież niepełnosprawna lub niedostosowana społecznie
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Powoływanie Zespołów Orzekających dyrektor Poradni Skład Zespołu Orzekającego dyrektor lub wicedyrektor- przewodniczący, psycholog, pedagog, lekarz, ew. inni specjaliści dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, psycholog, pedagog, ew. inni specjaliści dodany logopeda bez obligatoryjnego udziału logopedy
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Czas ważności orzeczenia nie wymagano określenia na rok szkolny, etap edukacyjny, okres kształcenia w danej szkole, na czas nieokreślony znika zapis „ na czas nieokreślony”
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Zalecane formy kształcenia specjalnego także z integracją i nauczaniem indywidualnym w szkole ogólnodostępnej w szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, w szkole specjalnej lub oddziale specjalnym albo SOSW, Najkorzystniej– sze dla dziecka formy kształcenia specjalnego (wszystkie naj -korzystniejsze formy kształcenia specjalnego)
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Zasięgnięcie opinii ze szkoły lub placówki brak uregulowań, ale to logiczna implikacja możliwość Udział wnioskodawcy w posiedzeniu Zespołu Orzekającego brak uregulowań możliwość udziału i przedstawienia swojego stanowiska
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Odbiorca orzeczenia rodzice dziecka (prawny opiekun), kurator oświaty lub organ prowadzący szkołę, placówkę szkoła, placówka, w której ewidencji dziecko pozostaje, policja, sąd, placówki opieki zdrowotnej- na ich wniosek wnioskodawca
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Odwołanie od decyzji Zespołu Orzekającego do wskazanej przez KO poradni rozpatrującej odwołania (jej decyzja ostateczna) do Kuratora Oświaty za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie
ZESTAWIENIE PODSTAWOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ W CZTERECH ROZPORZĄDZENIACH DOTYCZĄCYCH ORZECZNICTWA Rozstrzygnięcie Rozporządzenie z 1993r. z 2001r. z 2003r. z 2008r. Uchylenie, nowe orzeczenie brak rozstrzygnięć uchylenie przez ZO, który wydał zaskarżone orzeczenie, wydanie nowego (po decyzji Kuratora Oświaty lub ZO) oraz w przypadku zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania orzeczenia, ustania przyczyn oraz gdy zmienia się rodzaj i stopień zaburzeń i odchyleń rozwojowych oraz zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń lub czasu na jaki orzeczenie zostało wydane