KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku Tczew, 24 sierpnia 2009 roku KONFERENCJA DYREKTORÓW przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz zespołów szkół, zespołów.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
w roku szkolnym 2010/2011 Narada dla dyrektorów sierpnia 2010 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
NARADA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ/PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO 27 sierpnia 2010 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Ewaluacja zewnętrzna w roku szkolnym 2010/2011
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 23-27 sierpnia 2010 roku

STRUKTURA KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU Zobacz: http://bip.kuratorium.gda.pl/ KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

STRUKTURA KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU WYDZIAŁ ORGANIZACJI I PRAGMATYKI ZAWODOWEJ którego obszarem działania jest województwo Gdańsk, ul. Wały Jagiellońskie 24 Dyrektor - Krystyna Laudańska Z-ca Dyrektora - Grażyna Westerska Do zakresu działania Wydziału Organizacji i Pragmatyki Zawodowej w szczególności należy: sprawowanie nadzoru pedagogicznego i innych czynności kontrolnych : - nad publicznymi i niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli oraz bibliotekami pedagogicznymi - nad kwalifikacjami nauczycieli i awansem zawodowym nauczycieli wspomaganie szkół i placówek w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli prowadzenie spraw z zakresu awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego zarządzanie informacją oświatową organizacja i obsługa kadrowa kuratorium obsługa ekonomiczna -administracyjna kuratorium KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

STRUKTURA KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU WYDZIAŁ EWALUACJI I KONTROLI którego obszarem działania jest województwo Gdynia, ul. Legionów 130 ewaluacja@kuratorium.gda.pl Dyrektor - dr Jerzy Wiśniewski ODDZIAŁ EWALUACJI – kierownik: Ewa Bielecka ODDZIAŁ KONTROLI – kierownik: Iwona Racinowska-Kulawy ODDZIAŁ STRATEGII EDUKACYJNEJ - kierownik - Jolanta Andrysiak-Olszewska Do zakresu działania Wydziału Ewaluacji i Kontroli w szczególności należy: ocenianie stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli analizowanie i ocenianie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek koordynację prowadzenia ewaluacji i kontroli planowanych i doraźnych udzielanie pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

STRUKTURA KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU WYDZIAŁ WSPOMAGANIA I ROZWOJU EDUKACJI którego obszarem działania są miasta: Gdańsk, Sopot, Gdynia i powiaty: gdański, nowodworski, pucki i wejherowski Gdynia, ul. Legionów 130 wspomaganie@kuratorium.gda.pl Dyrektor - Beata Wolak Z-ca Dyrektora - Jan Główczewski ODDZIAŁ ROZWOJU EDUKACJI - p.o. kierownika: Jan Główczewski ODDZIAŁ WSPOMAGANIA – kierownik: Jolanta Pawlak Do zakresu działania Wydziału Wspomagania i Rozwoju Edukacji w szczególności należy: wspomaganie edukacji, inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków monitorowanie działalności szkół i placówek w zakresie tematyki wynikającej z kierunków polityki oświatowej państwa i przeprowadzanie kontroli doraźnych monitorowanie przebiegu nauczania we wszystkich typach szkół i placówek KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

STRUKTURA KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU DELEGATURA W SŁUPSKU którego obszarem działania są miasto Słupsk oraz powiaty: słupski, bytowski i lęborski Słupsk ul. Jana Pawła II 1 slupsk@kuratorium.gda.pl Dyrektor - Teresa Lis DELEGATURA W KOŚCIERZYNIE którego obszarem działania są powiaty: chojnicki, człuchowski, kościerski i kartuski Kościerzyna ul. Sikorskiego 1 C koscierzyna@kuratorium.gda.pl Zespół Wizytatorów w Człuchowie Dyrektor – Halina Uchman DELEGATURA W TCZEWIE którego obszarem działania są powiaty: tczewski, kwidzyński, malborski, starogardzki i sztumski Tczew ul. Gdańska 2a tczew@kuratorium.gda.pl Zespół Wizytatorów w Starogardzie Gdańskim Dyrektor – Stanisław Sumowski KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Podstawa prawna: Art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

W zakresie monitorowania: PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie monitorowania: W szkołach wszystkich typów: Monitorowanie sposobu wykorzystania godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) W przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach: Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie ewaluacji: Procesy zachodzące w szkole lub placówce. Ewaluacja całościowa KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie kontroli: we wszystkich typach szkół i placówek: Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek zadań w zakresie planowania nadzoru pedagogicznego; w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, i szkołach podstawowych: Prawidłowość dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi i innych formach wychowania przedszkolnego; KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie kontroli (c.d.): w szkołach podstawowych, gimnazjach: Prawidłowość dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach; w liceach ogólnokształcących i liceach profilowanych: Zgodność organizacji indywidualnego nauczania na podstawie wydanych orzeczeń z obowiązującymi przepisami prawa; KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie kontroli (c.d.): w technikach dla młodzieży i zasadniczych szkołach zawodowych dla młodzieży: Prawidłowość dopuszczania do użytku w publicznym technikum dla młodzieży i publicznej zasadniczej szkole zawodowej dla młodzieży programu nauczania dla zawodu; w poradniach psychologiczno – pedagogicznych: Zgodność wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych obowiązującymi przepisami prawa; KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 W zakresie kontroli (c.d.): w placówkach doskonalenia nauczycieli: Przestrzeganie przez niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli przepisów prawa w zakresie planowania pracy i sprawozdawczości oraz zgodności danych zawartych we wpisie do ewidencji ze stanem faktycznym; w bursach: Zgodność organizacji pracy bursy z obowiązującymi przepisami prawa; w domach wczasów dziecięcych: Zgodność dokumentacji przebiegu działalności dydaktyczno-wychowawczej prowadzonej w domu wczasów dziecięcych z przepisami prawa. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Kontrolami planowymi w roku szkolnym 2010/2011 zostaje objęte: PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Kontrolami planowymi w roku szkolnym 2010/2011 zostaje objęte: minimum 10 % szkół i placówek samodzielnych; minimum 10 % szkół i placówek funkcjonujących w zespołach. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 § 18. 4. W przypadku wprowadzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zmian w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa oraz wytycznych i poleceniach […] w trakcie roku szkolnego, kurator oświaty niezwłocznie dostosowuje plan nadzoru […] do tych zmian i podaje go do publicznej wiadomości. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Szkoły są wybierane do ewaluacji drogą losową . PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Szkoły są wybierane do ewaluacji drogą losową . § 8.7. Przeprowadzenie w szkole lub placówce czynności związanych z ewaluacją zewnętrzną nie może zakłócać pracy szkoły lub placówki. Ewaluacja nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni. § 18.5. (Kurator oświaty) zawiadamia dyrektora szkoły lub placówki oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę o zamiarze przeprowadzenia planowej ewaluacji zewnętrznej i jej zakresie – w terminie 30 dni przed planowanym rozpoczęciem ewaluacji; KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Liczba ewaluacji od 1 września do 31 grudnia 2010 roku: PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Liczba ewaluacji od 1 września do 31 grudnia 2010 roku: minimum 25 ewaluacji Liczba ewaluacji od 1 stycznia do 31 sierpnia 2011 roku: minimum 82 ewaluacji W tym: Procesy zachodzące w szkole lub placówce. (80% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym); Ewaluacja całościowa (20% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym) KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Ewaluacja zewnętrzna (całościowa) jest przeprowadzana PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Ewaluacja zewnętrzna (całościowa) jest przeprowadzana w następujących obszarach: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 2) procesy zachodzące w szkole lub placówce; 3) funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów; 4) zarządzanie szkołą lub placówką. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Procesy zachodzące w placówce służą realizacji przyjętej PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 PROCESY ZACHODZĄCE W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ, PLACÓWCE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ Procesy zachodzące w placówce służą realizacji przyjętej w placówce koncepcji pracy. W placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. Wymagania: 1. Placówka ma koncepcję pracy 2. Oferta placówki umożliwia realizację zadań placówki 3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany i są efektem współdziałania nauczycieli 4. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU 1. Przedszkole ma koncepcję pracy PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU 1. Przedszkole ma koncepcję pracy 2. Oferta zajęć umożliwia realizację podstawy programowej 3. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci mają charakter zorganizowany 4. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są efektem współdziałania nauczycieli 5. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE 1. Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy 2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej 3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany 4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli 5. Kształtuje się postawy uczniów 6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Szkoły są wybierane do kontroli planowej drogą losową . PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Szkoły są wybierane do kontroli planowej drogą losową . § 12. 3. Przeprowadzenie w szkole lub placówce czynności kontrolnych nie może zakłócać pracy szkoły lub placówki. Kontrola nie powinna trwać dłużej niż 2 dni robocze. § 18.5.(Kurator oświaty) zawiadamia dyrektora szkoły lub placówki oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę o planowej kontroli i jej tematyce – w terminie 7 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

Że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na: PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ROZPORZĄDZENIE MENIS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 14 2 z późn. zm.) określa w § 2, Że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na: okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, 3) realizację ścieżek edukacyjnych, zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb, 5) nauczanie historii i geografii … w szkołach z nauczaniem w języku … regionalnym. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

zajęć zwiększających szansę edukacyjne uczniów: PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone również na realizację: zajęć zwiększających szansę edukacyjne uczniów: na pracę z uczniem zdolnym na pracę z uczniem mającym trudności w nauce, 2) zajęć rozwijających zainteresowania uczniów w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

„ W ramach czasu pracy nauczyciel obowiązany jest realizować: PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Karta Nauczyciela wprowadza się nowy rodzaj godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, wynikający z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy. „ W ramach czasu pracy nauczyciel obowiązany jest realizować: inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć: a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły , (…) w wymiarze 2 godzin w tygodniu, b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły , (…) w wymiarze 1 godziny w tygodniu; KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU

nie są dodatkowo opłacane, PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 Oznacza to, że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela: nie są dodatkowo opłacane, przydział leży w kompetencji dyrektora szkoły i nie powinien go w tym ograniczać organ prowadzący szkołę, rejestrowanie i rozliczanie tych godzinodbywa się w cyklu półrocznym, godziny te dyrektor może przeznaczyć na wspieranie uczniów ze specyficznymi wymaganiami i na rozwój zainteresowań. KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU