DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Sytuacja na rynku pracy
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
1.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Bezrobocie.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun: Jadwiga Zdan Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: „Już dziś pomyśl o swojej przyszłości!” Semestr/rok szkolny: semestr IV/ 2011/2012

Co to jest bezrobocie? Bezrobocie krótko mówiąc jest zjawiskiem społecznym polegającym na tym, że część ludzi zdolnych do pracy i deklarujących chęć jej podjęcia nie znajduje faktycznego zatrudnienia z różnych powodów.

Rodzaje bezrobocia: bezrobocie krótkookresowe – bezrobocie średniookresowe – bezrobocie długookresowe – bezrobocie chroniczne, bezrobocie jawne – bezrobocie ukryte, bezrobocie strukturalne – bezrobocie technologiczne, bezrobocie cykliczne – bezrobocie sezonowe, bezrobocie klasyczne – bezrobocie neoklasyczne, bezrobocie frykcyjne – bezrobocie z wyboru.

Czynniki wpływające na bezrobocie: Na rozmiar zjawiska bezrobocia wpływ mają przykładowo następujące czynniki: system gospodarczy, polityka krajowego rynku pracy, poziom nowych inwestycji.

Pozytywne skutki bezrobocia: wzrost szacunku do pracy, większa motywacja do kształcenia, racjonalizacja wyboru kwalifikacji i zawodu (dostosowanie kierunku studiów do rynku pracy).

Negatywne skutki bezrobocia: pogorszenie sytuacji materialnej bezrobotnych, zatrudnianie „na czarno”, osłabienie budżetu państwa, niskie pensje, wykluczenie społeczne.

Sytuacja na rynku pracy we wrześniu 2011r. Liczba wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej zgłoszonych przez pracodawców do urzędów pracy we wrześniu 2011 r. wyniosła 68,5 tys. i w porównaniu do miesiąca poprzedniego spadła o 4 tys.

Po wakacyjnym ożywieniu na rynku pracy wrzesień jest miesiącem, w którym rejestrowały się osoby powracające do bezrobocia przede wszystkim po zakończeniu prac sezonowych, jak również po zakończeniu udziału w aktywnych formach przeciwdziałania bezrobociu oraz po wygaśnięciu umów zawartych na czas określony.

Statystyki rynku pracy – październik 2011 ( stopa bezrobocia ) Polska – 11,8%, woj. warmińsko-mazurskie – 18,9%, powiat olecki – 20,2 %.

Przeciwdziałania bezrobociu: upusty w podatkach dla pracodawców uruchamiających nowe stanowiska pracy, uznanie całości lub części obowiązkowej składki na ZUS jako podatku od wartości dodanej pracy (zrównanie pracy z innymi towarami), stworzenie systemu bardziej elastycznego kształcenia, ograniczenie biurokracji związanej z otwieraniem nowych firm, wspieranie drobnych i średnich przedsiębiorstw,

zwolnienia z płatności VAT przy eksporcie, skracanie czasu pracy, polityka proeksportowa państwa prowadząca do zwiększenia produkcji i zatrudnienia, udzielanie przez państwo funduszy, na otwieranie własnych firm, tworzenie nowych miejsc pracy przez państwo.

BEZROBOCIE WŚRÓD MŁODYCH

Stracone pokolenie? W wielu państwach Unii Europejskiej bezrobocie wśród osób do 25 roku życia jest znacznie wyższe niż w pozostałych grupach wiekowych. Np. w Grecji wynosi 36% (ogólne 14%), w Szwecji ponad 20% (ogólne 7,4%). Natomiast w Polsce bez pracy pozostaje 25% młodych i 9,9% ogółu społeczeństwa zdolnego do pracy. (GUS podaje wyższy niż Eurostat wynik na poziomie 13,1%). We Włoszech stopa bezrobocia wśród młodych jest aż 3,5 razy wyższa od ogólnej – odpowiednio 28,5% i 8,1%).

Jak wielki jest to problem? w Polsce 25% osób poniżej 25 roku życia nie ma pracy, jest to poziom podobny do Czech czy Bułgarii (ok. 20 - 30%), prawdziwy problem mają Hiszpanie – tam aż 45% młodych nie ma pracy.

Przyczyny: brak doświadczenia zawodowego, brak wykształcenia (pracy nie ma 30% młodych z doświadczeniem podstawowym, 20% z wyższym), ogólne problemy gospodarcze strefy euro oraz UE.

Świadczone usługi dla absolwentów : prace, staże, praktyki.

10 dobrych rad jak nie zostać bezrobotnym: 1. Studiuj – warto. Dyplom wyższej uczelni nadal otwiera drogę do kariery i niezłych zarobków. Absolwenci szkół wyższych szybciej znajdują wymarzoną pracę. 2. Nie sugeruj się modą. Wybierając kierunek studiów, nie warto sugerować się wyborami przyjaciół czy popularnością kierunku. Czasem warto pójść pod prąd, znaleźć „niszę”, która w przyszłości może ci zapewnić pracę. 3. Jedna specjalność to za mało. Ważna jest elastyczność. Przyszłość mają kierunki interdyscyplinarne. Co prawda, trudno się na nie dostać, ale po ich ukończeniu dysponujesz dużo szerszym wachlarzem możliwości. 4. Ucz się budować swoje CV i redagować list motywacyjny.

5. Praktykuj, szukaj stażu 5. Praktykuj, szukaj stażu. Gdy pracodawca szuka pracowników, chce wybrać absolwenta z najlepszymi wynikami w nauce, ale także posiadającego dodatkowe doświadczenie. 6. Bądź gotów zmienić zawód. Konieczność podejmowania nowych wyzwań (czyli nawet kilkukrotnej zmiany zawodu) może wydawać się dolegliwością współczesnych czasów. Można jednak i w tym dostrzec ich niebywałą zaletę. 7. Nie zadzieraj nosa, staraj się. Duże znaczenie ma twoje podejście do szukania pracy. Absolwenci modnych kierunków czasem są sami odpowiedzialni za swoje kłopoty ze znalezieniem zatrudnienia. 8. Pokaż, że umiesz pracować. Ważne jest każde, nawet najdrobniejsze doświadczenie zawodowe. Na pewno lepiej robić cokolwiek niż nic.

9. Pokaż osobowość. Sukces na rynku pracy, oprócz dobrego przygotowania do zawodu, ułatwiają czynniki osobowościowe. Nie możesz dać się usidlić stereotypom. Kolejna kwestia to krytycyzm, a może nawet sceptycyzm w odniesieniu do własnej wiedzy i umiejętności. Wreszcie otwartość umysłu. 10. Nie zadręczaj się prognozami. Rynek z założenia jest dynamiczny, cały czas podlega zmianom, często zupełnie nieoczekiwanym. Musisz się z nimi pogodzić – dotkną cię wielokrotnie podczas kariery zawodowej…

Co to jest kariera ? Kariera jest to droga, jaką każdy człowiek po swojemu chciałby przejść w swoim życiu. Jest to zjawisko poszerzania swoich umiejętności, osiągania wyższych stopni np. na jakimś stanowisku. Każdy z nas może inaczej definiować pojęcie kariery, ponieważ wszyscy chcieliby co innego w swoim życiu zawodowym osiągnąć. Dla niektórych to wysokie stanowisko w pracy, dla innych, zdobycie dużej ilości pieniędzy, awanse, prestiżowe osiągnięcia itd.

Planowanie kariery zawodowej Wybranie w przyszłości takiego zawodu, w którym będziemy się czuć dobrze i będzie nam odpowiadał. Ustalenie czy praca ma być fizyczna czy umysłowa. Ewentualne dochody i ilość wolnych miejsc pracy. Odpowiednie wykształcenie.

Planowanie ścieżki zawodowej obejmuje następujące etapy: 1.Diagnoza własnego potencjału. a) samoocena, b) opinia rodziny, przyjaciół, znajomych, c) testy.

2. Analiza rynku pracy. a) zawody deficytowe i przyszłości, b) raporty wynagrodzeń, c) wskaźniki np.: bezrobocia, zatrudnienia, aktywności zawodowej, d) pracodawcy (marki, rozmiar działalności, źródło kapitału, forma własności, kultura organizacyjna, rodzaj działalności, branże, struktura organizacyjna, zakres obowiązków, wymagania), e) oferowane warunki, f) opinie o firmie (innych osób zajmujących dane stanowisko pracy, praktykantów, stażystów, pracowników). 3. Wyznaczenie misji. Ofertę firm skierowaną do osób poszukujących zatrudnienia porównujemy z własnymi kompetencjami i oczekiwaniami. Określamy własną tzw. wartość rynkową i możliwość realizacji kariery w interesującej nas dziedzinie. Następnie definiujemy naszą misję, czyli ogólny kierunek osobistego i profesjonalnego rozwoju, obszary, którymi chcemy i możemy się zająć.

4. Określenie celów osobistych i zawodowych: a) krótkookresowe, czyli operacyjne, obejmujące działania w ciągu najbliższego roku, b) średniookresowe, czyli taktyczne, dotyczące działań w okresie od 1 roku do 5 lat, c) długookresowe, czyli strategiczne, obejmujące okres powyżej 5 lat. 5. Wybór metod realizacji celów Należą do nich różne aktywności umożliwiające zdobycie i rozwój kompetencji, np.: kursy, szkolenia, studia, specjalistyczne certyfikaty, praktyki, staże, praca, wolontariat, działalność w organizacjach branżowych itp. 6. Opracowanie planu kariery Plan drogi zawodowej powinien być zapisany lub narysowany i schowany w bezpiecznym miejscu. Tak byśmy w dowolnym momencie mogli go szybko odnaleźć i zweryfikować, na którym etapie ścieżki kariery się znajdujemy i jakie kolejne działania powinniśmy podjąć.

Nowe zawody W wyniku postępu cywilizacyjnego i technologicznego, na rynku pracy pojawiają się nowe zawody. W niektórych przypadkach chodzi co prawda wyłącznie o przekształcenie nazwy lub nadanie nazwy anglojęzycznej, co może wpływać na pewien stopień dezorientacji odnośnie zakresu obowiązków oraz stawianych wymagań. Czasem zmiana dotyczy rozszerzenia oferty lub rozszerzenia możliwości zatrudnienia (np. dopuszczenie do zawodu kobiet, jak to ma miejsce w przypadku pracy pilota samolotu). Osobie poszukującej pracy niezwykle ważne jest posiadanie wiedzy o nowych możliwościach zatrudnienia, dlatego wychodząc naprzeciw tym potrzebom przedstawiamy przykłady zawodów przyszłości.

Przykładowe „nowe” zawody: Zoopsycholog Telepracownik Tester gier Rezydent Konsultantka ślubna Mediator sądowy Tajemniczy klient Groomer Pompista

Cechy charakteru wpływające na wybór zawodu: społeczne, przedsiębiorcze, artystyczne, badawcze, konwencjonalne.

Wizyta w PP–P Nasza grupa wybrała się do Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej w Olecku w celu uzyskania pomocy co do kierunku naszego rozwoju zawodowego. Przeszliśmy odpowiednie testy, dzięki którym poznaliśmy nasze temperamenty, zdolności, umiejętności i predyspozycje zawodowe.

Ej, bezrobocie! Dowiedziałem się, że możesz mi skomplikować życie. Nie poddam się! Znam swoją ścieżkę edukacyjną. Znamy swoje mocne i słabe strony, umiem konstruować list motywacyjny i CV. Potrafimy dostosować się do rynku pracy!

Zostawcie mnie! BEZROBOCIE

BEZROBOCIE

ZADANIE WYKONANE

Wnioski: Od średniej europejskiej mamy ponad 2 razy większe bezrobocie. Jesteśmy zbliżeni do Hiszpanii, która ma rekordowe na skalę Unii Europejskiej bezrobocie wynoszące aż 22,8%. W porównaniu do rekordowo niskiej stopy bezrobocia Austrii nasza jest większa niemal 5-krotnie. Powinno powstać więcej zróżnicowanych rządowych programów aktywizacji bezrobotnych. Edukacja ustawiczna warunkiem sukcesów na rynku pracy.

BIBLIOGRAFIA: Banecka Elżbieta, Fanslau Barbara „Zaplanuj karierę! Przewodnik dla nauczyciela”, Fundacja Gospodarcza NSZZ „ Solidarność” ,Gdańsk 1999. Duda Wioleta, Kukla Daniel „Rodzice jako podstawowy determinant wyborów edukacyjno – zawodowych dzieci”, Doradca zawodowy, kwartalnik 1 (14)/2011. Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/, dostęp: grudzień 2011 r. Fiała Urszula Małgorzata „Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum”, Wydawnictwo eMPi 2, Poznań 2009. Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska – Rogacz A., Parkowska M., „Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów”, EFS, KOWEZiU, Warszawa 2006.

BIBLIOGRAFIA: Informacja o sytuacji społeczno – gospodarczej Polski w listopadzie 2011 r., http://www.stat.gov.pl/gus/5840_2913_PLK_HTML.htm, dostęp: grudzień 2011 r. Kania Iwona „Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno – zawodowym” , Wyd. Difin, Warszawa 2010. Kowalski Jacek „Zawody przyszłości – dla kogo będzie praca za 10 lat”, Gazeta Wyborcza, http://wyborcza.pl/1,77072,3610602.html, dostęp: grudzień 2011 r. Paszkowska – Rogacz Anna „Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych”, KOWEZiU, Warszawa 2003. Pielok Cecylia, Sołtysińska Grażyna „Vademecum absolwenta szkoły ponadpodstawowej”, Centrum Metodyczne Pomocy psychologiczno – pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1995.

BIBLIOGRAFIA: Portal Moje Bezrobocie, http://www.mojebezrobocie.pl, dostęp: grudzień 2011 r. Powiatowy Urząd Pracy w Olecku, http://pup.olecko.pl/, dostęp: grudzień 2011 r. Przewodnik po zawodach. Aneks, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2002. Smielecka A. „Poradnictwo w podejmowaniu trafnych decyzji zawodowych” , Edukacja i dialog, 8, nr 171, 2005. Sultana Ronald „Czy przejście ze szkoły na rynek pracy musi boleć ?”, Doradca zawodowy, kwartalnik 3 (16)/2011. Trzeciak Włodzimierz, Sołtysińska Grażyna „Jak wybierać zawód”, WSiP, Warszawa 1996. Trzeciak Włodzimierz, Sołtysińska Grażyna „Uczeń wybiera zawód”, WSiP, Warszawa 1996.