Przygotowanie dziecka do szkoły Projekt "Internetowe centra edukacyjno - oświatowe na wsi" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2, Działanie 2.1, Poddziałanie 2.1a Przygotowanie dziecka do szkoły dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii
Przygotowanie do nauki czytania rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej rozwijanie uwagi i pamięci ćwiczenia gramatyczne i słownikowe doskonalenie wymowy dziecka trudności w nauce czytania
Dojrzałość do czytania i pisania Dziecko umie dokonywać analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnej w procesie zróżnicowania kształtów, dźwięków, ich odpoznawania, porównywania i odtwarzania. Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów. Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowanych form graficznych. Ma pamięć ruchową, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu. Umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów pozwala mu świadomie nimi kierować.
Przygotowanie do nauki pisania orientacja dziecka w przestrzeni pamięć ruchowa dziecka sprawność motoryczna i manualna wyobraźnia i koordynacja wzrokowo-ruchowa trudności w nauce pisania trudnościom w nauce pisania
Czynniki decydujące o przygotowaniu do pisania sprawność wszystkich procesów poznawczych, rozumienie symbolu, orientacja przestrzenna, lateralizacja, pamięć wzrokowa i ruchowa, poziom sprawności ruchowej i manualnej, koordynacja wzrokowo- ruchowa, spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa
Przygotowanie do nauki matematyki rozwijanie myślenia – szeregowanie, klasyfikowanie, uogólnianie rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, wnioskowanie, abstrahowanie rozwijanie myślenia – orientacja w czasie i przestrzeni dziecięce liczenie trudności w uczeniu się matematyki
Dojrzałość do uczenia się matematyki odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania świadomość, w jaki sposób należy poprawnie liczyć przedmioty stosunkowo wysoki poziom odporności emocjonalnej na sytuacje trudne należyta sprawność manualna, percepcja spostrzegania oraz koordynacja wzrokowo - ruchowa
Przygotowanie emocjonalno-społeczne do szkoły orientacja w otoczeniu społecznym, nawiązywanie kontaktów społecznych współpraca z innymi wytrwałość w wykonywaniu zadań, samokontrola rozpoznawanie, wyrażanie i kontrolowanie emocji radzenie sobie z lękiem i trudnymi sytuacjami
Przygotowanie emocjonalno-społeczne do szkoły · wiara w siebie, · ciekawość, . orientacja w otoczeniu społecznym, · samokontrola, · towarzyskość, . umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych, · umiejętność porozumiewania się, · umiejętność współdziałania
Dziękuję za uwagę ankienig@uwb.edu.pl Projekt "Internetowe centra edukacyjno - oświatowe na wsi" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2, Działanie 2.1, Poddziałanie 2.1a Dziękuję za uwagę ankienig@uwb.edu.pl