Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia parków na świecie dr Berenika Marciniec Zastępca Dyrektora Departament Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia parków na świecie Gliwice, 20 maja 2011 r.
Od zeszlego roku badania IASPu dotyczace dwoch gorących obszarów: strategiczny raport IASP oraz raport dot. ewaluacji lokatorów – oba będą prezentowane w Kopenhadze – mi udało się zdobyć wcześniej to badanie i prezentuję Państwu obszar dotyczący internacjonalizacji parków.
IASP STRATEGIGRAM Analytical Report 2010 Szczegóły pomiaru: 275 parków w IASP: wyłącznie dla pełnych członków IASP funkcjonujące i w fazie tworzenia udział wzięły 73 parki z czego 56 ukończyło pomiar parki z 29 krajów z czego 56% z Europy
Specjalizacja 58.3% to parki wyspecjalizowane. Parki so so – 15%. Parki ogólne – 26.7%. Generalnie duże wyważenie parków. Może to wynikać z ogólnej strategii parku lub także z specjalizacji parku w kilku dziedzinach.
Specjalizacja – kryteria wejścia Akceptowani wszyscy, ale w szczególności ze specjalizacyjnych sektorów – elastycznośc parków lub otwartość na lokatorów strategicznych.
Rynki docelowe Parki ukierunkowane głównie na rynek krajowy/lokalny – 62.1%. Brak parków zdecydowanie zorientowanych międzynarodowo. 10.4% prezentuje delikatne ukierunkowanie na partnerów z zagranicy.
Rynki docelowe – cele marketingowe Dość równo rozłożony podział na firmy zagraniczne/lokalne/krajowe. Pewna niespójność z poprzednim slajdem (tam brak parków zorientowanych międzynarodowo) – co nie wyklucza nastawienia na pozyskanie 1-2 lokatorów strategicznych z zagranicy.
Rynki docelowe – promocja za granicą Okazjonalna promocja – 37%. W sumie promocja za granicą – 60.3% (duża!!!).
Rynki docelowe – roczny budżet na promocję międzynarodową
Rynki docelowe – firmy międzynarodowe w parkach Firmy zagraniczne w parkach ma aż 57.5% (dużo!!!) – do 15%.
Sieciowanie Wskazanie na networking strategiczny/makro - duże sieci, zasięg, znaczenie (obok networkingu w skali mikro – lokatorzy, współpracujące instytucje, lokalni naukowcy i przedsiębiorcy). Sieciowanie jako dyscyplina strategiczna dla więszkości parków – 88.4% - duże znaczenie dla parków.
Sieciowanie – sieci formalne i nieformalne Formalne czyli stowarzyszenia lub inne formy cechujące się osobowością prawną, z procesem i kryteriami przyjęcia, opłatami członkowskimi, itp..
Sieciowanie – budżet na networking Budżet na networking posiada aż 76.7% parków.
Wnioski z badania Skuteczność działań internacjonalizacyjnych zdefiniowane cele parku (punkt wyjścia) strategia parku (w tym strategia promocji za granicą) określone rynki docelowe lokatorzy parku (w tym lokatorzy strategiczni) rozsądna specjalizacja odpowiedni dobór działań promocyjnych (rodzaj, forma, zakres, zasięg) Dobry moment dla parkow na okreslenie strategii rozwoju także miedzynarodowego – panstwo gwarantuje swymi dzialaniami baze pod rozwoj parkow (fizyczna/materialna), a teraz kluczowa jest wizja rozwoju na dlugie lata parkow wlacznie ze strategia uwzgledniajaca wahlarz dzialan dostosowany do indywidualnych potrzeb parku – sami musza zaczac myslec, bo kolejna perspektywa jest wciąż niewiadoma. Kolejne 20 lat na bazie wizji rozwojowej obejmujacej także dzialania miedzynarodowe. Nowa perspektywa raczej powinna wspierac dzialania miekkie, a nie kolejne inwestycje w mury.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ dr Berenika Marciniec Zastępca Dyrektora Departament Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości e-mail: berenika_marciniec@parp.gov.pl