Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Społeczeństwo informacyjne Projekty i plany rządowe i unijne
Społeczeństwo informacyjne To społeczeństwo, które nie tylko posiada rozwinięte środki przetwarzania informacji i komunikowania, lecz środki te są podstawą tworzenia dochodu narodowego i dostarczają źródeł utrzymania większości społeczeństwa. (Goban Klas / Sienkiewicz, 1999)
Definicje „Termin społeczeństwo informacyjne jest używany do określenia społeczeństwa, w którym jednostki – jako konsumenci, czy też pracownicy – intensywnie wykorzystują informację.” (Kubicek, 1999) Gospodarka oparta na wiedzy
Warunki Podstawowe warunki, jakie muszą być spełnione, aby społeczeństwo zostało uznane za informacyjne: rozbudowana nowoczesna sieć telekomunikacyjna rozbudowane zasoby informacyjne dostępne publicznie „Europa i społeczeństwo globalnej informacji. Zalecenia Rady Europy”, tzw. raport Bangemanna, opublikowany przez Komisję Europejską w 1994
Bariery rozwoju brak regulacji prawnych niska gęstość telefonizacji kraju brak świadomości społecznej, wiedzy i doświadczenia – do czego można wykorzystać teleinformatykę?
Zagrożenia rozwarstwienie społeczne spowodowane nierównym dostępem do informacji zagrożenie prywatności i innych interesów obywateli nowe grupy przestępstw alienacja jednostek
Rola rządu Rolą rządu jest zapobieganie tym i innym zagrożeniom oraz przełamywanie barier w rozwoju społeczeństwa informacyjnego, tj. Stworzenie odpowiednich mechanizmów ekonomicznych, prawnych i administracyjnych gwarantujących powszechny dostęp do informacji
Priorytety sieć ogólnodostępnych stanowisk komputerowych w urzędach administracji rządowej i samorządowej oraz w bibliotekach dostęp obywateli do pełnego zbioru aktualnych przepisów wraz z wyjaśnieniami i opisem procedur oraz ze wskazaniem praw i obowiązków obywateli serwisy informacyjne urzędów w Internecie, telegazecie, telewizji interaktywnej
Najbardziej poszukiwane dokumenty urzędowe ... w Internecie: Krajowy Rejestr Sądowy „Who is who” w polskiej administracji Baza znaków towarowych i patentów Raport z przebiegu prywatyzacji Spis obowiązujących Polskich Norm Zintegrowana informacja o środkach pomocowych w Polsce Strategie rozwoju województw (z przeszukiwaniem) Baza wyroków NSA eGov.pl
Podstawy prawne Uchwała Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z 14 lipca 2000 r. w sprawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce Ustawa o ochronie danych osobowych Ustawa o podpisie elektronicznym Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2003 w sprawie utworzenia Ministerstwa Nauki i Informatyzacji
Zadania MNiI Koordynacja działań związanych z informatyzacją Polski Wspomaganie edukacji informatycznej Tworzenie elektronicznej administracji i udostępnianie przez Internet usług publicznych Tworzenie serwisów internetowych umożliwiających zdalny kontakt obywatela z urzędem
ePolska Strategia informatyzacji RP - ePolska Zapewnienie wszystkim obywatelom i firmom taniego, szybkiego i bezpiecznego dostępu do Internetu Tworzenie szerokiej i wartościowej oferty treści i usług dostępnych w Internecie Powszechna umiejętność posługiwania się teleinformatyką
Wrota Polski Projekt e-Government , Wrota Polski usprawnienie przepływu informacji do obywatela stworzenie możliwości załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną wymiana informacji między urzędami możliwość składania przez Internet wniosków o wydanie dokumentów ułatwienie dostępu do danych medycznych i ubezpieczeniowych
eEurope Projekt eEurope „An information society for all”, 1999 UE powinna „stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarką na świecie, zdolną do utrzymania rozwoju ekonomicznego z większą liczbą i lepszymi miejscami pracy oraz większą społeczną spójnością” STRATEGIA LIZBOŃSKA (marzec 2000r.)
eEurope 2005 nowoczesne sieciowe usługi w obszarach: e-państwo, e-nauczanie, e-zdrowie dynamiczne środowisko e-biznesu, niezbędne do realizacji powyższych upowszechnienie szerokopasmowego dostępu po konkurencyjnych cenach bezpieczna infrastruktura informatyczna
Stan realizacji zadań Raport o stanie realizacji zadań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce w I kwartale 2003 Powszechny dostęp do informacji Prace działu administracji rządowej „informatyzacja” Edukacja informatyczna Zatrudnienie Dokumenty elektroniczne i gospodarka elektroniczna Zamówienia publiczne Informatyzacja administracji Rozwój rynku teleinformatycznego Nauka i kultura
PRZERWA