KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Indywidualne plany rozwoju edukacji uczniów.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
dr Anna Okońska-Walkowicz
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Kompetencje zawodowe”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
compulsory full-time education
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
niewiele poniżej 40 % – wykształcenia średniego drugiego stopnia,
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
W jakim świecie będą funkcjonować nasi uczniowie?
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
KOMPETENCJE KLUCZOWE Fundament człowieka przyszłości
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Potrzeba rozwijania umiejętności i kompetencji przez całe życie dla osobistego spełnienia, możliwości aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie, osiągania sukcesu w pracy w stale zmieniającym się świecie Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Kompetencje kluczowe potrzebne obywatelom dla: - osobistego spełnienia - włączenia w życie społeczne - aktywnego obywatelstwa - zatrudnienia w społeczeństwie opartym na wiedzy

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE System edukacji i doskonalenia w krajach członkowskich UE powinien wspierać rozwój kompetencji kluczowych wśród wszystkich młodych osób Instytucje edukacji i doskonalenia dorosłych powinny dać wszystkim dorosłym realne możliwości uczenia się i podtrzymywania tych kompetencji

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Elementy kompetencji: wiedza umiejętności postawy

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE kompetencje kluczowe są równie ważne kompetencje wzajemnie się nakładają i splatają: aspekty istotne dla jednej dziedziny wspierają kompetencje w innej

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w języku obcym Kompetencje matematyczne oraz podstawowe kompetencje naukowo techniczne Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalna

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Krytyczne myślenie, twórczość, inicjatywność, rozwiązywanie problemów, ocenianie ryzyka, podejmowanie decyzji, konstruktywne panowanie nad uczuciami

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 1 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 1. Porozumiewanie się w jęz. ojczystym Communication in the mother tongue is the ability to: express and interpret concepts, thoughts, feelings, facts and opinions in both oral and written form (listening, speaking, reading and writing), and to interact linguistically in an appropriate and creative way in a full range of societal and cultural contexts; in education and training,work, home and leisure.

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 1 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 1. Porozumiewanie się w jęz. ojczystym Pozytywna postawa wobec komunikacji w jęz. ojczystym pociąga za sobą: dyspozycję krytycznego i konstruktywnego dialogu, docenianie jakości estetycznych i chęć dążenia do nich, zainteresowanie interakcją z innymi To powoduje świadomość wpływu języka na innych oraz potrzebę rozumienia i używania języka w pozywywny i społecznie odpowiedzialny sposób

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 2. Porozumiewanie się w językach obcych Pozytywna postawa pociąga za sobą docenianie różnorodności kulturowej, zainteresowanie i zaciekawienie językami oraz komunikacją międzykulturową

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3. Kompetencje matematyczne Kompetencja matematyczna jest zdolnością rozwijania i zastosowania matematycznego myślenia w rozwiązywaniu szeregu problemów w sytuacjach codziennych Nacisk położony jest na proces i aktywność jak także na wiedzę

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3. Kompetencje matematyczne Kompetencja matematyczna włącza w różnym stopniu zdolność i chęć stosowania matematycznych modeli myślenia (logicznego i przestrzennego) oraz prezentowania

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3. Kompetencje matematyczne umiejętności: zastosowanie podstawowych reguł i procesów w codziennym kontekście, wyciąganie i ocenianie ciągu argumentów; rozumowanie matematyczne; rozumienie matematycznych dowodów; komunikowanie się w jęz. matematycznym; stosowanie odpowiednich pomocy

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3 KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 3. Kompetencje matematyczne Pozytywna postawa oparta jest na poszanowaniu prawdy i chęci poszukiwania przyczyn oraz doceniania ich wartości

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE podstawowe kompetencje naukowo techniczne Kompetencja w nauce odnosi się do zdolności i chęci wykorzystania zasobu wiedzy i metodologii stosowanych do wyjaśniania naturalnego świata w celu stawiania pytań i wyciągania wniosków opartych na danych

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE podstawowe kompetencje naukowo techniczne Kompetencje techniczne są postrzegane jako zastosowanie wiedzy i metodologii w odpowiedzi na ludzkie potrzeby

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE podstawowe kompetencje naukowo techniczne Kompetencje naukowo techniczne włączają rozumienie zmian powodowanych ludzką aktywnością oraz indywidualną odpowiedzialność obywatela

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Kompetencje informatyczne

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Kompetencje informatyczne Kompetencje informatyczne:włączają krytyczne i poufne stosowanie Technologii Społeczeństwa Informacyjnego w pracy, czasie wolnym i komunikacji Stanowią bazę dla podstawowych umiejętności ICT

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Kompetencje informatyczne Umiejętności: poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz korzystania z nich w sposób krytyczny i systematyczny; rozróżniania realności od świata wirtualnego

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Kompetencje informatyczne Stosowanie IST wymaga krytycznych i refleksyjnych postaw wobec dostępnej informacji oraz odpowiedzialnego stosowania interaktywnych mediów, szczególnie wobec zainteresowania uczestniczeniem w grupach społecznościowych i sieciach współpracy zawodowej, kulturalnej, społecznej

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczenie się Umiejętności: zdobywania, przetwarzania, asymilowania nowej wiedzy i umiejętności Wytrwałości w uczeniu się, koncentrowania się przez dłuższy okres, krytycznej refleksji nad celami uczenia się

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczenie się Pozytywne postawy: Motywacji i zaufania w efektywność własnego uczenia się Przezwyciężania trudności Poszukiwania możliwości uczenia się Stosowania uczenia się w różnorodnych kontekstach życia

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE kompetencje społeczne i obywatelskie Umiejętności: Konstruktywnej komunikacji w różnych środowiskach Okazywania tolerancji, wyrażania i rozumienia innych punktów widzenia, negocjowania Budowania zaufania i odczuwania empatii

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE kompetencje społeczne i obywatelskie Postawy: Współpracy, asertywności, integracji Zainteresowania rozwojem społeczno - ekonomicznym, komunikacją międzykulturową Doceniania różnorodności i szacunku dla innych Przełamywania uprzedzeń i kompromisu

Zdolność przełożenia myśli w czyn KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Inicjatywność i przedsiębiorczość Zdolność przełożenia myśli w czyn Włącza kreatywność, innowację, podejmowanie ryzyka, planowanie i zarządzanie projektami Wspiera osoby w ich codziennym życiu Zawiera świadomość wartości etycznych i promuje dobre zarządzanie

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Inicjatywność i przedsiębiorczość Umiejętności: planowania, organizowania, zarządzania, przewodzenia, analizowania, komunikowania, oceniania, negocjowania, pracy indywidualnej i w zespole, oceniania i podejmowania ryzyka

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Inicjatywność i przedsiębiorczość Postawy: inicjatywności, aktywności, niezależności, innowacyjności w życiu osobistym, społecznym, w pracy

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Świadomość i ekspresja kulturalna Docenianie ważności twórczej ekspresji myśli, doświadczeń i emocji w mediach (muzyka, przedstawienia, literatura, sztuki wizualne)

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Świadomość i ekspresja kulturalna Ekspresja kulturalna stanowi podstawę rozwoju umiejętności twórczych, które mogą być przełożone na różne inne sfery zawodowe

KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Świadomość i ekspresja kulturalna Postawy: poszanowania różnorodności ekspresji kulturowej twórczości uczestnictwa w życiu kulturalnym chęci kultywowania zdolności estetycznych poprzez własną ekspresję

Jakie kompetencje nauczycieli?

Jakie kompetencje nauczycieli? Nauczyciele powinni być przygotowani do wyzwań stawianych im przez społeczeństwo oparte na wiedzy, jak również do aktywnego uczestniczenia w nim oraz do wychowania uczniów zmotywowanych do uczenia się przez całe życie

Jakie kompetencje nauczycieli. Klasyfikacje kompetencji: I Jakie kompetencje nauczycieli? Klasyfikacje kompetencji: I. Kompetencje pragmatyczne charakteryzujące się skutecznością nauczyciela w planowaniu, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych II. Kompetencje współdziałania charakteryzujące się skutecznością zachowań prospołecznych i sprawnością działań integracyjnych nauczyciela III. Kompetencje komunikacyjne wyrażające się skutecznością zachowań językowych w sytuacjach edukacyjnych IV. Kompetencje kreatywne charakteryzujące się innowacyjnością i niestandardowością działań V. Kompetencje informatyczno-medialne

Kompetencje nauczyciela: bazowe, konieczne, pożądane (Dylak, 1995) Wśród koniecznych: Interpretacyjne: - wobec wartości pedagogicznych - wiedza przedmiotowa - wiedza i umiejętności pedagogiczne Autokreacyjne: - nauczyciel badacz - nauczyciel filozof Realizacyjne: - skierowane na podmiot (uczeń, grupa uczniów, klasa) - skierowane na poziom zorganizowania (reakcje, zachowania ekspresyjne, socjotechniczne) - ogólny schemat działania (rozpoznanie-decyzja- wykonanie

Jakie kompetencje nauczycieli? Standardy kształcenia nauczycieli na studiach pedagogicznych- przygotowanie do zawodu nauczyciela powinno prowadzić do nabycia kompetencji (MENiS, 2004) DYDAKTYCZNYCH WYCHOWAWCZYCH I SPOŁECZNYCH KREATYWNYCH PRAKSEOLOGICZNYCH KOMUNIKACYJNYCH INFORMACYJNO-MEDIALNYCH JĘZYKOWYCH

Jakie kompetencje nauczycieli? Cz. Banach wysuwa na pierwszy plan takie kompetencje, jak: 1. merytoryczne (rzeczowe) 2. prakseologiczne (dydaktyczne i psychologiczno-pedagogiczne) − wyrażają się w skuteczności nauczyciela w planowaniu, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych 3. komunikacyjne – wyrażają się w skuteczności zachowań językowych w strukturach edukacyjnych 4. współdziałania – manifestują się w zachowaniach prospołecznych i sprawnościach działań integracyjnych 5. kreatywne – rodzą innowacyjność i niestandardowość działania 6. medialne, informatyczne i techniczne – pozwalają sprawnie korzystać z nowoczesnych źródeł i technik informacyjnych; 7. moralne – to zdolność do pogłębionej refleksji moralnej oraz kształtowanie własnych powinności etycznych wobec podmiotów

Konferencja polsko-amerykańska Dziękuję Elżbieta Leszczyńska Konferencja polsko-amerykańska „Nauczanie-uczenie się przedmiotów przyrodniczych w środowisku wirtualnym” UAM Poznań, 22.10.2010