SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
KALENDARZ WPROWADZANIA ZMIAN Rok szkolny 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012 Wprowadzenie obniżonego wieku rozpoczęcia nauki w szkole ma być rozłożone na trzy lata, będzie to tzw. okres przejściowy, w którym 6-latek może rozpocząć naukę w szkole. od 1 września 2011 Obowiązkowa nauka przedszkolna dla dzieci 5-letnich. od 1 września 2012 Obowiązkowa edukacja szkolna dla dzieci 6-letnich.
DZIECKO KOŃCZĄCE EDUKACJĘ PRZEDSZKOLNĄ POWINNO: brać udział w zabawach ruchowych wykonywać zadania ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała lepić z plasteliny, ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej prawidłowo wymawiać wszystkie głoski prawidłowo różnicować dźwięki z otoczenia- nazywać jakie zwierzęta lub przedmioty wydają dany dźwięk
wyróżniać głoskę na początku wyrazu, np. nazywać głoskę, którą słyszy na początku swojego imienia różnicować dźwięki podobne rozwiązywać proste zagadki umieć słuchać baśni, opowiadań, legend, w tym własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć uczestniczyć w grach zespołowych, teatralnych
wyrażać się poprawnie pod względem gramatycznym orientować się w przestrzeni odróżniać lewą stronę swego ciała od prawej posługiwać się zawsze jedną ręką w pracach wymagających wyboru kolorować obrazek, nie wykraczając poza linie prawidłowo posługiwać się przyborami do pisania, rysowania narysować postać ludzką, która jest kompletna a części ciała są rozmieszczone właściwie
śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek, zabaw ruchowych grupować klocki według barwy, kształtu, wielkości znaleźć kilka różnic w dwóch obrazkach pozornie identycznych grupować przedmioty i obrazki według określonych kryteriów kojarzyć przedmioty lub obrazki pasujące do siebie dobrać do wzoru takie same obrazki,takie same litery
odtworzyć wzór z klocków-ułożyć tak samo jak na rysunku skupiać się na wykonanej czynności około 30 minut wysłuchać 4-5 poleceń,następnie zastosować się do nich po skończonej zabawie posprzątać po sobie zgodnie bawić się z rówieśnikami podporządkować się poleceniom dorosłych- stosować się do ustalonych zasad
CZEGO I W JAKI SPOSÓB BĘDZIEMY SIĘ UCZYĆ W PIERWSZEJ KLASIE?
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA ZMIAN PROGRAMOWYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ Dzieci w pierwszej klasie, zamiast powtarzać to czego uczyły się rok wcześniej, będą kontynuować naukę w sposób dostosowany do wieku Szkoła dostosuje ofertę do potrzeb edukacyjnych uczniów, zarówno tych wymagających wyrównania szans, jak i tych o ponadprzeciętnych uzdolnieniach
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie Szkoła zindywidualizuje swoją pracę z uczniami- zarówno słabymi, jak i bardzo zdolnymi-oraz będzie przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.
W pierwszym etapie edukacyjnym (klasy I-III szkoły podstawowej) edukacja wczesnoszkolna w dalszym ciągu będzie realizowana w formie kształcenia zintegrowanego a w skład jej wchodzą: ORGANIZACJA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
edukacja polonistyczna język obcy nowożytny edukacja muzyczna edukacja plastyczna edukacja społeczna edukacja przyrodnicza edukacja matematyczna zajęcia komputerowe zajęcia techniczne wychowanie fizyczne religia/etyka
EDUKACJA POLONISTYCZNA polegać będzie na: wspomaganiu rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się dbałości o kulturę języka początkowej nauce czytania i pisania kształtowaniu umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym językiem.
EDUKACJA MUZYCZNA wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie, muzykowanie, słuchanie i rozumienie
EDUKACJA PLASTYCZNA poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu
EDUKACJA SPOŁECZNA wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi
EDUKACJA PRZYRODNICZA wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
EDUKACJA MATEMATYCZNA wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE posługiwanie się komputerem w podstawowym zakresie
ZAJĘCIA TECHNICZNE wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie i szanowanie ich) działalność konstrukcyjna dzieci
WYCHOWANIE FIZYCZNE kształtowanie sprawności fizycznej i wychowanie zdrowotne
RELIGIA kształtowanie umiejętności odnajdywania śladów Boga w otaczającym świecie. ETYKA przybliżenie dzieciom ważnych wartości etycznych na podstawie baśni, bajek i opowiadań, a także obserwacja życia codziennego
WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI w pierwszej klasie czas przeznaczony na edukację, to zarówno zajęcia przy stolikach jak i zorganizowane działania dziecka poza miejscem siedzącym kształtowanie wiedzy odbywać się będzie nie tylko w oparciu o pakiet edukacyjny, ale również w naturalnym środowisku
Na początku nauki w szkole będą dominować: zabawy, gry i sytuacje zadaniowe
RODZICE - NAJWAŻNIEJSZE OGNIWO WSPÓŁPRACY DZIECKO NAUCZYCIEL RODZIC