„Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Advertisements

Znaki informacyjne.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Monitoring powietrza atmosferycznego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Efektywność Energetyczna
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Czysty transport miejski
HAŁAS.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
Wrocławski Obszar Metropolitalny
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Dopuszczalne poziomy hałasu
Remont – odnowa nawierzchni drogi powiatowej nr 1405G Szemud-Karczemki, odcinek Kamień-Kielno Projekt Z/2.22/III/3.1/476/05 Projekt współfinansowany przez.
Skrajnia budowli.
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie „ ZACHODNIOPOMORSKIE TALENTY – REGIONALNY SYSTEM STYPENDIALNY” projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Andrzej Bąkowski Leszek Radziszewski Zbigniew Skrobacki
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Konsekwencje i koszty zdrowotne zanieczyszczeń powietrza w Polsce
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Zapis prezentacji:

„Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?” POLITECHNIKA WARSZAWSKA WYDZIAŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA Konferencja SITK „Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?” Artur BADYDA Andrzej KRASZEWSKI Warszawa, 25 listopada 2009 r.

KONSPEKT WYSTĄPIENIA Wprowadzenie Problemy komunikacyjne Sytuacja obecna Szanse i zagrożenia ze strony transportu Przedstawienie w oparciu o model DPSIR Omówienie wyników badań własnych Podsumowanie

WPROWADZENIE Dynamiczny wzrost liczby pojazdów Nieznaczne zmiany długości sieci dróg Ograniczone możliwości obsługi ruchu w systemach drogowo-ulicznych miast Liczne niekorzystne skutki obecnej sytuacji Wysoki poziom zanieczyszczeń powietrza Wysokie natężenie hałasu komunikacyjnego Niekorzystny wpływ na zdrowie Negatywne skutki społeczne

PROBLEMY KOMUNIKACYJNE MIAST Wysokie natężenie ruchu + Niedobory infrastruktury drogowej = Problemy komunikacyjne Przykład: Warszawa Brak obwodnicy miejskiej Obciążenie nadmiarowym ruchem Niedobory infrastruktury transportowej Inne

PROBLEMY KOMUNIKACYJNE MIAST Zatory komunikacyjne Zwiększona emisja zanieczyszczeń powietrza Uciążliwy hałas Możliwe problemy zdrowotne Wydłużenie czasu podróżowania – straty czasu Potencjalne, trudne do oszacowania, straty gospodarcze

MODEL DPSIR Siły sprawcze (Driving forces) Presja (Pressure) Stan środowiska (State) Skutki (Impact) Reakcja (Response)

MODEL DPSIR Stan: pomiar stężeń zanieczyszczeń w stacji WIOŚ, pomiary natężenia hałasu, pomiary ruchu Działania: realizacja inwestycji służących poprawie sytuacji obecnej Siła sprawcza: pojazdy, transport Skutki: uciążliwości, niekorzystne efekty zdrowotne mieszkańców, straty czasu, ... Skutki: uciążliwości, niekorzystne efekty zdrowotne mieszkańców, straty czasu, ... Presja: emisja zanieczyszczeń, hałasu, zatory komunikacyjne

SIŁA SPRAWCZA W Warszawie zarejestrowanych jest milion pojazdów Codziennie do miasta wjeżdża ponad 300 tysięcy samochodów Te liczby rosną i będą rosnąć – efektem będzie sukcesywne zwiększanie się presji na środowisko miejskie Warszawy

SIŁA SPRAWCZA Brak integracji systemu transportu zbiorowego, w tym węzłów przesiadkowych Brak II i III linii metra Brak systemu zarządzania ruchem w skali całego miasta Brak rozwiniętych priorytetów dla pojazdów komunikacji zbiorowej Wysoki wskaźnik napełnienia pojazdów komunikacji zbiorowej

SIŁA SPRAWCZA Mała atrakcyjność kolei podmiejskich Niedobór parkingów P+R Niedostatecznie rozwinięta sieć dróg dla rowerów Brak miejskiej obwodnicy Niedobór przepraw mostowych Brak sprawnych połączeń obwodowych Rosnący udział komunikacji indywidualnej w podziale zadań przewozowych

PRESJA Emisja zanieczyszczeń powietrza Emisja hałasu CO , CO2, NO, NO2, Węglowodory, Cząstki stałe (sadza, dymy, popioły, ciężkie związki organiczne) W Warszawie transport odpowiada za 90% emisji CO 60% emisji PM 50% emisji NOx Emisja hałasu Przekroczenia dopuszczalnych poziomów stwierdza się wzdłuż 80% dróg krajowych i wojewódzkich Zatory komunikacyjne

PRESJA Wyniki pomiarów w Al. Niepodległości Natężenie ruchu – 70 000-75 000 poj/d Struktura ruchu Samochody osobowe – 97,7% Samochody ciężarowe – 1,0% Autobusy 1,4% Struktura emisji

PRESJA Oddziaływanie na środowisko akustyczne Poziom hałasu w środowisku nieustannie rośnie W Warszawie klimat akustyczny kształtowany jest głównie przez transport Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu stwierdza się wzdłuż 80% dróg krajowych i wojewódzkich

STAN Natężenie ruchu pojazdów warunkuje, zwłaszcza w okresach szczytów komunikacyjnych, prędkość pojazdów W dni robocze w godzinach 07:00-19:00 w Al. Niepodległości Natężenie ruchu wynosi 4000-5000 poj/h Średnia 1-h prędkość wynosiła 25-30 km/h (w godzinach 15:00-18:00 poniżej 20 km/h) Wydłużeniu ulegają również czasy trwania szczytów komunikacyjnych Na okres 07:00-19:00 przypada 78% całkowitego dobowego natężenia ruchu

STAN Przekroczenia dopuszczalnych poziomów (stacja komunikacyjna) Średniorocznych wartości NO2 i PM10 54% ponad normę dla NO2 20% ponad normę dla PM10 Średniodobowych wartości PM10 211 razy w roku 2004 190 razy w roku 2005 192 razy w roku 2006 196 razy w roku 2007 209 Razy w roku 2008

STAN Naruszenie klimatu akustycznego dotyczy Głównych ciągów komunikacyjnych (o średnim natężeniu ruchu w porze dziennej 5000 poj/h) Dróg wjazdowych do miasta Linii kolejowych Lotnisk

SKUTKI - ZDROWIE Zdrowie Cel badania Badania objęły Ocena sprawności wentylacyjnej Ocena częstości oraz ryzyka wystąpienia zwężenia oskrzeli Badania objęły 750 mieszkańców Al. Niepodległości 756 mieszkańców terenów pozamiejskich Podział ze względu na nałóg palenia Osoby palące Osoby niepalące

WPŁYW ZANIECZYSZCZEŃ POWIETRZA Wśród mieszkańców Al. Niepodległości w porównaniu z grupą kontrolną Odsetek osób z zaburzeniami oddychania jest 5-krotnie większy wśród osób niepalących 2-krotnie większy wśród osób palących Ryzyko zachorowania na Przewlekłą Obturacyjną Chorobę Płuc (POChP) jest 2,2-krotnie większe przy paleniu tytoniu 2,8-krotnie większe przy zamieszkiwaniu w Al.Niepodległości (wszyscy badani) 4,4-krotnie większe przy zamieszkiwaniu w Al.Niepodległości (niepalący)

WPŁYW HAŁASU Wśród skutków hałasu wyróżnić można Utrudnienia Snu Wypoczynku Pracy Stany nerwicowe Przesunięcie progu słyszenia Osłabienie słuchu Trwałe upośledzenie organu słuchu

WPŁYW HAŁASU Obecnie (w 2007 roku) w Warszawie narażenie na ponadnormatywny hałas dotyczy Dla długookresowego poziomu LDWN 410 tysięcy osób dla przekroczeń >65 dB 260 tysięcy osób dla przekroczeń >70 dB 60 tysięcy osób dla przekroczeń >75 dB Dla pory nocnej LN 410 tysięcy osób dla przekroczeń >55 dB 280 tysięcy osób dla przekroczeń >60 dB 120 tysięcy osób dla przekroczeń >65 dB

SKUTKI – SPRAWY SPOŁECZNE Społeczne aspekty problemów komunikacyjnych Ocena strat czasu Miesięcznie straty te mogą przekraczać 2 miliony godzin

REAKCJA Skala problemów komunikacyjnych wskazuje na potencjalnie szerokie pole do podejmowania działań zaradczych i naprawczych Decyzje o ich realizacji muszą być jednak podejmowane racjonalnie W pierwszej kolejności tam gdzie Jest wyraźnie zły stan środowiska Obserwuje się liczne negatywne skutki Przyniosą one największe korzyści

DZIAŁANIA Ograniczanie siły sprawczej Ograniczanie ruchu pojazdów indywidualnych Wprowadzanie stref ruchu uspokojonego Wprowadzanie opłat za wjazd do centrów miast Podnoszenie opłat za parkowanie Wprowadzanie preferencji dla pojazdów z napędami alternatywnymi Wyprowadzanie ruchu ciężkiego Zwiększanie skuteczności przeglądów technicznych

DZIAŁANIA Ograniczanie presji Rozwój nowoczesnych technologii Promowanie eco-drivingu Promowanie alternatywnych napędów Rozwijanie systemów sprawnej i punktualnej komunikacji zbiorowej Sukcesywne modernizowanie taboru Budowa parkingów typu Park & Ride Rozwój systemów zarządzania ruchem

DZIAŁANIA Poprawa stanu środowiska Rozwój systemów monitorowania jakości środowiska Stosowanie odpowiednich konstrukcji dróg, konstrukcji inżynierskich, itp. Stosowanie odpowiednich urządzeń i budowli ograniczających narażenie ludzi na niekorzystny wpływ infrastruktury i środków transportu Stosowanie instalacji ograniczających oddziaływanie na środowisko przyrodnicze Unikanie przecięcia powiązań poprzecznych

MODEL DPSIR Działania: budowa obwodnicy miasta rozwój sieci metra i systemu komunikacji zbiorowej poprawa jakości komunikacji publicznej rozwój ZSZR ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych strefy wolne od ruchu samochodów budowa parkingów P+R rozwój systemu monitorowania zanieczyszczeń i hałasu komunikacyjnego Stan: stężenia CO, NOx, PM10, węglowodorów przekroczenia dopuszczalnych poziomów PM10 i NO2 możliwość prowadzenia pomiarów tylko w 1 stacji Siła sprawcza: pojazdy, transport Skutki: 4-krotnie większe ryzyko wystąpienia POChP wśród niepalących mieszkańców Al. Niepodległości utrudnienia w sprawnej interwencji służb ratownictwa prawie 2 mln godzin traconych miesięcznie w korkach uciążliwości akustyczne Skutki: uciążliwości, niekorzystne efekty zdrowotne mieszkańców, straty czasu, ... Presja: emisja zanieczyszczeń, hałasu, zatory komunikacyjne

PODSUMOWANIE Wpływ transportu na środowisko jest wieloaspektowy Działania prewencyjne i naprawcze powinny być podejmowane w sposób racjonalny i powinny być zintegrowane Transport publiczny zdecydowanie NIE JEST zagrożeniem dla środowiska Zagrożeniem jest Brak sprawnej komunikacji zbiorowej, ... ... która będzie sprzyjać ograniczaniu udziału transportu indywidualnego

PODSUMOWANIE Reformowanie systemu transportu zbiorowego powinno uwzględniać Poprawę jakości Poprawę punktualności Zwiększenie konkurencyjności czasowej w stosunku do komunikacji indywidualnej Sukcesywne modernizowanie taboru Rozwijanie transportu szynowego Integrowanie różnych rodzajów transportu

WSPÓŁFINANSOWANIE PRACY Praca współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, projekt „Program Rozwojowy Politechniki Warszawskiej”.

FINANSOWANIE PROJEKTÓW BADAWCZYCH Projekt badawczy „Metoda oceny efektów ograniczenia uciążliwości ruchu drogowego w aspekcie ochrony środowiska miejskiego w Warszawie” – finansowany ze środków budżetowych na naukę w latach 2005-2006 „Analiza i ocena efektów oddziaływania ruchu drogowego na zdrowie mieszkańców miast” – finansowany ze środków budżetowych na naukę w latach 2008-2011

„Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?” POLITECHNIKA WARSZAWSKA WYDZIAŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA Konferencja SITK „Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?” Artur BADYDA, artur.badyda@is.pw.edu.pl Andrzej KRASZEWSKI Warszawa, 25 listopada 2009 r.