WYPALENIE ZAWODOWE... Opracowanie: mgr Piotr Dereszewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ocenianie, które pomaga się uczyć
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
informacje i wskazówki dla rodziców
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
w nowej podstawie programowej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 im. Stanisława Jachowicza w Bełchatowie Wrzesień 2003 rok.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Wypalenie zawodowe.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Wypalenie zawodowe. Profilaktyka i interwencja kryzysowa
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Recepta na sukces nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Wypalenie zawodowe jako problem społeczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Tematyka prac magisterskich
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata pracowników szkoły
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Poczucie komfortu. Poczucie komfortu to nie tylko wygoda ale także. Poczucie bezpieczeństwa i bycie wśród ludzi, do których masz zaufanie. Wytrwałość.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
RODZICE CENIĄ:  DOBRY KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI  PROMOWANIE ZDROWIA PRZEZ SZKOŁĘ  DUŻA ILOŚĆ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH  INTERESUJĄCE SPOTKANIA, WARSZTATY.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Dziecko romskie w szkole
Stres w pracy nauczyciela
Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Prezentacja dla pracowników medycznych
Zapis prezentacji:

WYPALENIE ZAWODOWE... Opracowanie: mgr Piotr Dereszewski

CO TO JEST WYPALENIE? W roku 1974, amerykański psychiatra Freudenberger określił „wypalenie zawodowe”, zwane inaczej „wypaleniem emocjonalnym”, jako skumulowanie kilku czynników: długo utrzymującego się emocjonalnego wyczerpania, dehumanizowania osób, z którymi pozostaje się w relacjach zawodowych, braku satysfakcji zawodowej, obniżenia poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę oraz przewlekłego zmęczenia fizycznego.

CO TO JEST WYPALENIE? Zdaniem Christiny Maslach (1982) wypalenie się jest odpowiedzią na stan chronicznego, emocjonalnego przeciążenia wynikającego z zajmowania się innymi osobami, a w szczególności ludźmi obarczonymi jakimiś problemami (cyt. za: Burke, Greenglass, 1989).

"WYPALENIE" - czynniki: Wyczerpanie emocjonalne i psychofizyczne: manifestujące się lękiem, napięciem, zniechęceniem, poczuciem krzywdy, bezsennością, stanami depresyjnymi i poczuciem fizycznego zmęczenia. Depersonalizacja - stawanie się obojętnym w reagowaniu na uczniów, w sferze zachowań objawia się to skracaniem czasu na bliski kontakt, niechęcią do zajęć pozalekcyjnych, stosowaniem kartkówek zamiast dyskusji, rzadkimi kontaktami z rodzicami, obwinianiem uczniów, stosowaniem kar i zachowaniami cynicznymi. Poczucie obniżenia osobistej adekwatności prowadzi to do obniżenia lub utraty satysfakcji i zaangażowania zawodowego, przedłużanie czasu i intensywności pracy pomimo jej małej skuteczności lub systematyczne uchylanie się od obowiązków

"WYPALENIE" - objawy: działanie odtwórcze, które przejawia się nade wszystko brakiem inicjatywy w pracy wychowawczej, zmęczenie pracą i uczniem powodujące zakłócenia w relacjach pomiędzy tymi podmiotami edukacyjnymi, pozorna aktywność prowadząca do wielkiego zaniżenia efektywności wychowawczej, znudzenie pracą objawiające się m.in. zniecierpliwieniem w odniesieniu do wychowanka, schematyzm dydaktyczny charakteryzujący się powielaniem nieskutecznych metod wychowawczych, ucieczka w iluzję dającą namiastkę samorealizacji (marzenia w zderzeniu z rzeczywistością niosą ze sobą frustrację), permanentne narzekanie udzielające się także wychowankowi, postawa kontestacyjna niosąca zagrożenie jednostronnej oceny sytuacji wychowawczych

"WYPALENIE" - przyczyny: zamartwianie się kompulsywne dążenie do osiągnięć nadmierny samokrytycyzm Postawa „Zosi- Samosi” Naprawiacz Świata niskie zarobki, niewspółmierne do wysiłku i wkładu pracy niski prestiż społeczny zawodu nauczyciela zachowania i cechy uczniów programy nauczania i ciągła ich zmiana stałe zagrożenie oceną ze strony kontrolujących pracę niekorzystne warunki pracy braki wyposażenia nastawienia rodziców

Troska o atmosferę w pokoju nauczycielskim: "WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: Troska o atmosferę w pokoju nauczycielskim: oaza spokoju, bezpieczeństwa oraz wzajemnego zrozumienia i solidarności relacje osobiste pomiędzy poszczególnymi nauczycielami - samotność w pokoju nauczycielskim sprzyja powstawaniu wypalenia zawodowego rada pedagogiczna - wzajemna solidarność nauczycielska i dyskrecja relacje pomiędzy nauczycielami powinny opierać się na wartościach - zasadach etyki nauczycielskiej: humanizm wychowawczy, optymizm pedagogiczny, takt pedagogiczny, prawość, podmiotowość, dyskrecja, solidarność zawodowa, odpowiedzialność, działanie zespołowe, dialog czy integracja społeczna

"WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: Empatyczna dyrekcja: empatyczne nastawienie do nauczycieli, którzy czując życzliwość zwierzchnika mają poczucie bezpieczeństwa empatyczny dyrektor szkoły staje się niejako „elementem mechanizmu obronnego” nauczyciela przed wypaleniem.

"WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: zabiegi integracyjne dbałość o relacje z rodzicami prozdrowotny styl życia twórcze zaangażowanie

"WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: zapisz na kartce czynniki powodujące stres wyobraź sobie zagrożenie, którego się obawiasz i przećwicz na „sucho” różne strategie postępowania zacznij działać asertywnie - skutecznie, bez lęku i agresji zadbaj o taki styl życia, który zagwarantuje ci zdrowie i dobre samopoczucie staraj się robić to, co najbardziej lubisz i najlepiej umiesz

"WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: przebywaj częściej z ludźmi bardziej pogodnymi i przyjaciółmi zacznij uważnie słuchać innych - spróbuj ich zrozumieć zorganizuj lepiej własny czas - zrób listę celów ważniejszych i mniej ważnych, nie przeładowuj programu dnia, przeznacz minimum godzinę dziennie na odpoczynek myśl pozytywnie zacznij być sobą, przestań udawać kogoś kim nie jesteś

"WYPALENIE" - jak przeciwdziałać: traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany weź udział w treningu interpersonalnym zacznij częściej się śmiać uzewnętrzniaj wszystkie uczucia bierz kąpiele orzeźwiające i uspakajające zmęcz się pracą fizyczną lub sportem poczytaj - to co lubisz

LITERATURA

LITERATURA

LITERATURA

LITERATURA Bijak E.: SYNDROM WYPALENIA ZAWODOWEGO U NAUCZYCIELI Bielawska Anna: CZY MOŻNA WYPALIĆ SIĘ W ZAWODZIE NAUCZYCIELA?, Fengler Jorg; Przekład: Kazimierz Pietruszewski „Pomaganie męczy- wypalenie w pracy zawodowej.” Gdańsk 2000 Mastalski J.: Wypalenie zawodowe nauczycieli – czym jest i jak je ograniczać? Sęk H. „Wypalenie zawodowe- przyczyny, mechanizmy, zapobieganie.” Warszawa 2000 Tessmer A.: Czy polscy nauczyciele są narażeni na wypalenie zawodowe?, Więckowska U. Jak uchronić się przed wypaleniem zawodowym? „Forum nauczycieli”, nr 3-4, 2001