Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!"— Zapis prezentacji:

1 Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole
Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!

2 Plan prezentacji Potrzeba bezpieczeństwa w hierarchii potrzeb Czym jest wypalenie zawodowe i dlaczego jest groźnym zjawiskiem dla bezpieczeństwa uczniów? Depersonalizacja jako istotny czynnik wypalenia zawodowego Uczeń w kryzysie – potrzebna pomoc Jak zapobiegać i o czym pamiętać, żeby się ustrzec przed wypaleniem i być wsparciem dla uczniów

3

4 stan fizycznego emocjonalnego i umysłowego wyczerpania
Wypalenie zawodowe Wypalenie zawodowe to stan fizycznego emocjonalnego i umysłowego wyczerpania przejawiający się poprzez chroniczne zmęczenie Towarzyszy mu negatywna postawa wobec pracy ludzi i życia poczucie bezradności oraz beznadziejności położenia obniżona samoocena - poczucie własnej niekompetencji Istnieje wiele definicji i sposobów wyjaśnienia tego zjawiska. Najprościej można opisać syndrom wypalenia, jako stan zaawansowanego wyczerpania psychiczno-somatycznego (fizycznego) związanego z zaistnieniem patologicznych czynników zewnętrznych o długoterminowym działaniu.

5 Wyczerpanie emocjonalne
Faza wyczerpania emocjonalnego brak poczucia satysfakcji z pracy i motywacji silne napięcie i liczne objawy psychosomatyczne jak bóle głowy żołądka bezsenność zaburzenia łaknienia Obniżenie jakości pracy niechęć do ludzi ucieczka w chorobę poczucie izolacji myśli samobójcze Nie musimy się jednak na to godzić. Wystąpienie pierwszych objawów wypalenia, może być bardzo ważnym sygnałem i przyczyną do zmiany podejścia do własnej pracy i nas samych. Istnieje wiele strategii umożliwiających zmianę swojej relacji z otoczeniem, higienę w obszarze stosunków z innymi osobami, oraz reorganizację dysfunkcyjnego stylu pracy.

6 Objawy wyczerpania emocjonalnego
zniechęcenie do pracy brak zainteresowania sprawami zawodowymi obniżona aktywność pesymizm stałe napięcie psychofizyczne drażliwość zmiany somatyczne czynniki mogą mieć wieloraki charakter. Wiążą się często z brakiem właściwej organizacji w środowisku pracy, problemami z komunikacją i niemożnością porozumienia z szefami. Wypalenie zawodowe jest często rezultatem pracy, która staje się formą bezbarwnej rutyny, pozbawionej jakichkolwiek twórczych akcentów. Wiele osób aspirujących do wysokich stanowisk to ludzie pragnący dokonywać zmian i realizować swój potencjał i kreatywność. Zderzenie ze skostniałą formą organizacyjną, czy bezduszną rutyną, bywa dla tych osób bardzo bolesne w skutkach.

7 Obniżenie poczucia dokonań osobistych
Tendencja do widzenia swojej pracy z uczniem w negatywnym świetle objawiające się poprzez: niezadowolenie z osiągnięć w pracy przeświadczenie o braku kompetencji utrata wiary we własne możliwości poczucie niezrozumienia ze strony przełożonych utrata zdolności do rozwiązywania problemów niemożność dostosowania się do trudnych warunków zawodowych

8 depersonalizacja stawanie się obojętnym w reagowaniu na uczniów etykietowanie uprzedmiotawianie ich stereotypizacja dystansowanie się w kontaktach z podopiecznymi dystansowanie się od trudnych spraw zawodowych ucieczka od kontaktów wymagających emocjonalnego zaangażowania

9 depersonalizacja w sferze zachowań objawia się skracaniem czasu na bliski kontakt niechęcią do zajęć dodatkowych (poza godzinami pracy) ograniczonymi i sformalizowanymi kontaktami z uczniami i ich rodzicami cynizmem i używaniem epitetów wobec uczniów, obwinianiem uczniów za niepowodzenia w pracy

10 Zagrożenia dla ucznia które powoduje wypalony nauczyciel
Brak czujności Obojętność Lekceważenie Brak komunikacji Powierzchowne traktowanie Agresja i wrogość

11

12 Nauczyciel potrzebny od zaraz…
pożądany taki który potrafi nawiązać kontakt okazać cierpliwość akceptację szacunek umiejętnie wyrazić wsparcie aktywnie wysłuchać odwołać się do własnej kreatywności

13 Uczeń w kryzysie potrzebuje uwagi!
reakcje ucznia mogą być nieprzewidywalne agresja, autoagresja, próby samobójcze ma poczucie załamania się dotychczasowych zasad rządzących światem towarzyszy mu brak kontroli nad swoim życiem potrzebuje wsparcia społecznego w szkole Od kogo… Czy wypalony nauczyciel spełni jego potrzeby?

14 Kiedy zabraknie wsparcia…
Uczeń używa znanych sobie sposobów zaradczych Jego umiejętności, wiedza i doświadczenie okazują się nieskuteczne

15 Poczucie bycia pokonanym
Uczeń doświadcza siebie jako osoby nieefektywnej Obniża się jego poczucie wartości Ma poczucie utraty kontroli nad swoim życiem Wzrasta napięcie i poczucie bezsilności

16 Co zrobić, aby zapobiec wypaleniu?
Podkreślaj pozytywne strony pracy i zawodu Świadomość ryzyka wypalenia zawodowego uzupełniaj kompetencjami zaradczymi Traktuj sprawy zawodowe mniej osobiście Stawiaj sobie realistyczne cele Zadbaj o swoją automonię Stosuj przerwy w pracy, "dekompresję", zadbaj wypoczynek, relaks, hobby Troskę o innych uzupełnij troską o siebie

17 Zadbaj o swoją autonomię
Odkryj własne terytorium wpływu znajdź sprawy, które są pod Twoją kontrolą zrób mapę swoich obszarów wpływu i na niej się koncentruj, rozbudowując ją i wykorzystując maksymalnie to, co zależy od Ciebie.

18 Stawiaj sobie realistyczne cele
Nasza frustracja często wynika stąd, że chcemy sięgać zbyt szybko, zbyt daleko i tam, gdzie nasz wpływ jest ograniczony. Sztuką jest tworzyć na tyle atrakcyjne cele, żeby motywowały nas do działania, a jednocześnie były adekwatne do naszych osobistych kompetencji.

19 Stosuj przerwy w pracy - dekompresję zadbaj o wypoczynek relaks hobby
Pamiętaj, że tzw. "płodozmian" ma zastosowanie nie tylko w rolnictwie! Zmiana rodzaju aktywności jest niezbędna dla zachowania zdrowia i pozostawania w równowadze. Znajdź więc czas na aktywność związaną z tym, co naprawdę sprawia Ci przyjemność.

20 Troskę o innych uzupełnij troską o siebie
Warto zadbać o swoje umiejętności asertywnego wyrażania oczekiwań, proszenia o pomoc i wsparcie, jak i również asertywnej odmowy, tak aby nie podejmować zadań ponad swoje siły.

21 Co ja jako DYREKTOR mogę zaproponować ze swojej strony?
poznaję cele, oczekiwania i nastawienia swoich nauczycieli i powierzam pracownikom zadania adekwatne do ich możliwości i kompetencji dbam o informacje zwrotne i wsparcie dokonuję i przekazuję obiektywną i konstruktywną oceny pracy stwarzam możliwości doskonalenia zawodowego

22 Poznaj odpowiedzi na pytanie!
Poznaję cele, oczekiwania i nastawienia swoich nauczycieli i powierzam im zadania adekwatne do ich możliwości i kompetencji Poznaj odpowiedzi na pytanie! Co konkretnie jest dla nich ważne ? Jakim wartościom decydują się poświęcać swój czas, energię, wysiłek? Zadbaj również o pozytywne nastawienie do siebie, do uczniów i do innych nauczycieli Słuchaj!

23 Stwarzam możliwości doskonalenia zawodowego
Im więcej potrafią Twoi nauczyciele tym lżej im się pracuje. Zapewnij im wybór! Zapewnij szeroką ofertę szkoleń, aby wybierali głównie te, podczas których zdobywają konkretne umiejętności. Warto jest słuchać mądrych wykładów i jednocześnie nie zapominać o ćwiczeniu nowych zachowań. Wszak dopiero trening czyni mistrza!

24 Podkreślaj pozytywne strony pracy i zawodu
W sprzyjającej chwili odpowiedz sobie na następujące pytania Co cenisz w swojej pracy (niezależnie od tego, co Ci przeszkadza)? Jakie ważne dla Ciebie wartości możesz w swojej pracy realizować (niezależnie od przeszkód, jakie czasami napotykasz na swej drodze)? Co cenisz w swoich kolegach (niezależnie od tego, z czym bywa Ci trudno)? Jakie korzyści wypływają z "bycia na Twoim stanowisku" (niezależnie od wszelkich niedogodności z nim związanych)?

25 Świadomość ryzyka wypalenia zawodowego uzupełniaj kompetencjami zaradczymi
Nie wystarczy mieć wiedzę na temat czynników, które sprzyjają wypaleniu. Trzeba pójść o krok dalej i zgromadzić szeroki wachlarz własnych sposobów sprzyjających relaksacji, odbarczeniu od napięć, a także zbudować swoje sfery wsparcia.

26 koniec… a może początek zmiany
Dziękuję za uwagę!

27 Ku przestrodze


Pobierz ppt "Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!"

Podobne prezentacje


Reklamy Google