Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Jak motywować uczniów do nauki?
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Kierowanie twórczością w organizacji
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
realizacja VIII punktu
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
warsztaty dla rodziców
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PROFILAKTYKA.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
przypadku prześladowania
Szkoła Współpracy.
Lekcja 1 Temat:.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Katarzyna Salamon, Stanislaw Bobula Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

POSTAWY KREATYWNE WŚRÓD PRACOWNIKÓW SZKOŁY

PRZESTRZEŃ KREATYWNOŚCI WSPÓŁCZESNA SZKOŁA

SZKOŁA LUDZIE EMOCJE relacje międzyludzkie, albo jak kto woli klimat BUDYNEK USŁUGI

cztery „P” kreatywności (People, Processes, Place, Product ) Ludzie zespół osób lub poszczególne osoby Procesy sposób, w jaki pomysły są rozwijane i wykorzystywane do wprowadzenia innowacji Miejsce twórcze środowisko Produkt wynik twórczego myślenia

Środki powinny być one odpowiednie i wystarczające Poczucie bezpieczeństwa odpowiednie wynagrodzenie oraz pewność utrzymania pracy Zaufanie zezwolenia na popełnianie błędów, Nagradzanie/uznanie reagowanie na osiągnięcia, uznanie oraz nagradzanie

Dyspozycje twórcze to właściwości, które przejawiają się w sposobie postępowania Osoby charakteryzujące się zachowaniem twórczym wykazują specyficzne cechy i właściwości

NAUCZYCIEL OSOBOWOŚĆ TWÓRCZA kwestionuje status quo podważa przyjmowane założenia cechuje się ciekawością lubi poszukiwać nowych możliwości ma tendencję do podejmowania inicjatywy w większości spraw potrafi wyjść poza pierwszy pomysł „poprawnego rozwiązania dostrzega możliwe w tym co wydaje się niemożliwe nie boi się podejmowania ryzyka nie obawia się popełniania błędów umie przystosować się do różnych warunków pracy umie dostosować się do zmieniających się okoliczności

„ Twórczy nauczyciel w oczach uczniów” BADANIA LEBUDY „ Twórczy nauczyciel w oczach uczniów” Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

„Tak naprawdę twórczy nauczyciel jest po prostu fajny i wszyscy uczniowie go lubią „ Maciek, lat 8

Na rysunkach powtarzały się: Szeroki uśmiech symbol dobrego nastroju i poczucia humoru Duża głowa symbol mądrości i pomysłowości Duże uszy i oczy symbol ciekawości, giętkości myślenia i szerokich horyzontów

CO ZABIJA KREATYWNOŚĆ ?

SCHEMAT MYŚLENIA Schemat myślenia to sytuacja, w której dana osoba zwraca uwagę na pewną część dostępnych informacji, a pomija inne elementy Ze schematem myślenia mamy do czynienia, gdy dana osoba zwraca szczególną uwagę na pewną część dostępnej informacji, z pominięciem innych jej elementów.

EKSPERYMENT PONOMARIEWA

Przykłady schematów myślowych Zawsze robiliśmy w ten sposób, po co to zmieniać? Jest tylko jeden sposób właściwego wykonania tego zadania… Liczy się doświadczenie – to jedyny sposób nauczenia się czegoś… Nauczyłem się robić w ten sposób i nigdy się nie zawiodłem… Żołnierzyki są dla chłopców, a lalki – dla dziewczynek

Schematyzm myślenia może być pożyteczny Pomaga nam uwrażliwić się na ważne sprawy – na przykład czerwone światła funkcjonujące jako ostrzeżenie i uprzytamniające nam grożące Niebezpieczeństwo Procedury w szkole !!!!

BARIERY KREATYWNOŚCI W SZKOLE

Bariery strategiczne podejście typu „jest tylko jedna prawdziwa odpowiedź” tendencja do sztywnego opierania się na wcześniejszych doświadczeniach lub określonych technikach bez kwestionowania ich przydatności koncentrowanie się na wąskim zakresie możliwości w trakcie definiowania problemu lub przy jego rozwiązywaniu zbyt poważne podejście do problemu, ograniczające wyobraźnię i poczucie humoru

Bariery dotyczące wartości brak giętkości z tendencją do uogólnień pod wpływem wartości osobistych Zjawisko to zachodzi, gdy osobiste przekonania i wartości ograniczają zakres rozważanych idei. Istnienie tych wartości oraz niemożność pogodzenia ich z innymi powoduje powstawanie trudnych dylematów osobistych i organizacyjnych

Bariery percepcyjne nadmierne skoncentrowanie na czymś uwagi i zainteresowania Są one wynikiem braku błędów i ograniczeń percepcyjnych

Bariery dotyczące obrazu samego siebie słaba efektywność spowodowana obawą przed niepowodzeniem, nieśmiałością – obniżone poczucie własnej wartości Zmniejsza to skuteczność propagowania własnych pomysłów w sposób asertywny Niechęć do poszukiwania pomocy i rozmów na temat osobistych uczuć

A w konsekwencji….

NIEPEWNOŚĆ ATAK lub UCIECZKA LUDZIE lub SYTUACJE = ZAGROŻENIE potrzeba ochrony własnej wartości ATAK lub UCIECZKA

Twórczość jest związana z umiejętnością spojrzenia na dane zagadnienie z nowego, innego od dotychczasowego punktu widzenia Polega to na zakwestionowaniu oraz restrukturyzacji posiadanej wiedzy, co umożliwia nowe spojrzenie na daną kwestię.

Próba kreatywnego spojrzenia na jeden z ważnych problemów współczesnej szkoły

Koncepcja Ukrytego programu UKRYTY PROGRAM Koncepcja Ukrytego programu Założenie szkoły realizują systematycznie cele, o których nikt otwarcie nie mówi, a nawet nikt sobie ich dokładnie nie uświadamia, a mimo to właśnie działania związane z realizacją tych niejawnych celów decydują w sposób podstawowy o tym, jak środowisko szkolne oddziaływuje na uczniów

Anonimowość uczniów, a często również nauczycieli Rozbieżność między wysiłkami i realnymi efektami pracy uczniów a ocenami Brak komunikacji i współpracy (pomiędzy uczniami a nauczycielami oraz między nauczycielami) Silna presja na zachowania konformistyczne

W wielu szkołach prawdziwym celem większości działań jest utrzymanie status quo , czyli: odpowiedniej dyscypliny zapewnienie nauczycielom władzy pozycji i warunków do pracy

„CZARNA” STATYSTYKA” 28% uczniów doświadczyło na sobie aktów chuligańskich najwięcej aktów przemocy występuje wewnątrz szkoły 50% klasy 3 szkół podstawowych - najwięcej przemocy przerwy – 56% aktów przemocy ponad 50% dzieci nie mówi o przemocy dorosłym 30% uczniów doświadczyło agresji słownej ze strony dorosłych

PUŁAPKI POSZUKIWAŃ WINNEGO Winna szkoła? Winni rodzice? Winni przodkowie (dziedziczenie)? Winni rówieśnicy? Winne media? Winna/e/i ............................

Kilka najczęstszych przyczyn destrukcji patologia stosunków rodzinnych wpływ środowiska rówieśniczego kryzysy rozwojowe sytuacja w klasie deficyty i zaburzenia rozwoju nierealistyczne oczekiwania wobec uczniów brak poczucia bezpieczeństwa i zrównoważenia emocjonalnego dorosłych wokół dziecka niezrozumienie psychologicznych powodów zachowań

WAŻNE! Uczniowie przychodzą do szkoły z całym bagażem uwarunkowań psychologicznych i społecznych, na których kształt nauczyciele nie mają wpływu. Jednakże szkoła tworzy całościowy kontekst sytuacji społecznej i psychologicznej ucznia, oddziałuje nań na tyle wielostronnie i silnie, że jego zachowania i postawy przejawiane w szkole są wynikiem przede wszystkim tego, jaka jest sama szkoła: jak zachowują się wobec ucznia nauczyciele, jak zbudowane jest środowisko wychowawcze szkoły.

Ludzie (w przypadku nauczyciela - uczniowie) zachowują się w określony sposób nie dlatego, że są w określony sposób nastawieni wobec innych ludzi, lecz dlatego, że mają po temu osobiste, ważne powody: działają w granicach swoich możliwości i w tych ramach zaspokajają swoje potrzeby. Rodzaj tych potrzeb i sposobów ich zaspokajania wynikają z tego, jak uczniowie się ukształtowali

Z tej zasady wynika prosty wniosek, że większość zachowań uczniów nie jest celowo zwrócona przeciw nauczycielowi jako osobie, a ich destrukcyjność nie jest zamierzona

WAŻNE! Destrukcyjny charakter tzw. zachowań trudnych (problemowych) często bywa w literaturze kwestionowany Badania angielskie wykazują, że ogromna większość zachowań stwarzających problemy w klasie to raczej drobne nieprzyjemności i wykroczenia: mówienie poza kolejnością, unikanie pracy, niepotrzebne hałasy, wstawanie z ławek, wygłupy. Są one dużo częstsze niż obrażanie nauczyciela, przemoc fizyczna i inna.

WAŻNE! Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z agresją jest zatem zadanie pytania: dlaczego te najczęściej drobne, a w większości wypadków również nie wymierzone przeciw nauczycielowi osobiście zachowania są dlań problemem?

W efekcie tych uwarunkowań obserwujemy u konkretnego ucznia rozmaite zachowania trudne do wytłumaczenia, nieadekwatne do sytuacji, często destrukcyjne – i dla samego ucznia, i dla osób, wobec których tak się zachowuje – jego kolegów, nauczycieli, rodziców.

To, jakie uczniowie mają potrzeby i jakie sposoby ich zaspokajania wypracowali w toku życia, wynika z nader rozmaitych uwarunkowań, na które same dzieci nie mają wpływu (zatem nie ma sensu czynić ich za nie odpowiedzialnymi).

KORYGOWANIE PATOGENNYCH PRZEKONAŃ dawanie dziecku przekazów kontrujących patogenne przekonania np.: potrafisz....,umiesz....,możesz....,udało ci się....,nie musisz... przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych, kiedy dziecko zachowuje się pozytywnie wskazywanie dziecku pozytywnych konotacji „etykietek” np. beksa – wrażliwa osoba

Zatem zmiana destrukcyjnych zachowań to przede wszystkim: eliminowanie zachowań niepożądanych i destrukcyjnych organizowanie sytuacji redukujących wpływ urazowych przekonań o sobie, o innych i o świecie stwarzanie możliwości do ćwiczenia nowych zachowań i ich wzmacnianie wyposażanie w konkretne umiejętności

KOREKCYJNE DOŚWIADCZENIA pozwalają zmodyfikować swój sąd o sobie, innych lub świecie, będący wynikiem urazu zmieniają zachowanie - pozwalają zareagować inaczej niż „po linii urazu” i zetknąć się z pozytywnymi tego konsekwencjami odreagować trudne emocje (poprzez płacz, ożywione mówienie, itp.)

MODEL WARUNKOWANIA SPRAWCZEGO jeśli jakieś zachowania powtarzają się, to widocznie musi istnieć sytuacja, która takie zachowania wzmacnia jeśli destrukcyjne zachowania ucznia powtarzają się, to prawdopodobnie z tych zachowań bądź z reakcji nauczyciela i (lub) klasy uczeń czerpie jakieś wzmocnienia (korzyści) nie wzmacniając zachowań destrukcyjnych można doprowadzić do istotnych zmian w funkcjonowaniu ucznia

ZROZUMIENIE NASTAWIENIA DZIECKA Poznaj problemy dziecka Staraj się je zrozumieć Nie każdy mózg postrzega świat w ten sam sposób Dostrzegamy tylko część tego, co się dzieje w życiu dziecka Pamiętaj, że niektóre trudne zachowania dziecka mieszczą się w normie

JAK ZMIENIAĆ ZACHOWANIE DZIECKA Kiedy to tylko możliwe stosuj pozytywne wzmocnienia Unikaj nakręcania spirali niechęci Unikaj kłótni opartych na poszukiwaniu winnego Unikaj debetu na koncie relacji z dzieckiem Oferuj pomoc w chwili, gdy jest potrzebna Miej łagodzący, a nie zaogniający wpływ

PO PROSTU SIĘ ZATRZYMAJ KLUCZ ZARÓWNO DLA CIEBIE, JAK I DLA DZIECKA OTO KLUCZ ZARÓWNO DLA CIEBIE, JAK I DLA DZIECKA

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl