Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Opracowała: Ewa Malasiewicz
Europejski Fundusz Społeczny Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006, Działanie 1.3. Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego.
Kogo szukają pracodawcy?
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Strategia rozwoju klastra w Łodzi Warszawa, 18 listopada 2005 r. Spotkanie z dziennikarzami gospodarczymi mediów ogólnopolskich Projekt nr 494/2004 Klaster.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Sytuacja na rynku pracy
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program aktywizacji zawodowej kobiet wychowujących dzieci Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
ETwinning naturalny program zmieniającej się edukacji Aleksandra Bek.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Praca Tymczasowa w Polsce Dynamika branży
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
______________________________ Kilka sygnałów z rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Rynek pracy!.
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
PKPP Lewiatan, r. WSPIERAMY LUDZI
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Logistyk.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Specjalność: Specjalista Bankowy
Zapis prezentacji:

Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia Szkoła Kluczowych Kompetencji Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia Marcin Szumigraj Uniwersytet Zielonogórski

Polityka zatrudnienia w UE Szkoła Kluczowych Kompetencji Polityka zatrudnienia w UE Wspieranie wykwalifikowanej wyszkolonej i zdolnej do adaptacji siły roboczej Tworzenie rynków zdolnych do zmiany - uelastycznienie rynku pracy Promowanie przedsiębiorczości Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej Tworzenie gospodarki opartej na wiedzy Rozwój technologii informatycznych Ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, zakładania małych i średnich przedsiębiorstw Mobilność pracowników Zdolność do zatrudnienia (employability) Źródło: Strategia Lizbońska- droga do sukcesu zjednoczonej Europy 2002

Kompetencje obywatela UE na rynku pracy Zdolny do (samo) zatrudnienia Przedsiębiorczy Mobilny Innowacyjny

Zdolny do (samo)zatrudnienia Odpowiedzialny za (stworzenie) utrzymanie własnego miejsca pracy Permanentnie podnoszący kwalifikacje zawodowe Znający tendencje na rynkach pracy Wychodzący naprzeciw oczekiwaniom pracodawców

Rynek pracy w UE

Rynek Pracy w UE dynamika

Rynek Pracy w UE likwidacja miejsc pracy

Rynek Pracy w UE tworzone miejsca pracy

Szkoła Kluczowych Kompetencji Rynek pracy w Polsce

Rynek pracy w Polsce podstawowe cechy 1 715 900 bezrobotnych Spadki bezrobocia związane są z: uelastycznieniem regulacji prawnych, eksportem bezrobocia oraz zjawiskiem tzw. sezonowości Zróżnicowany w poszczególnych regionach kraju co powodowane jest nierównomiernym rozwojem społeczno – gospodarczego regionów, jak i położeniem geograficznym oraz zaawansowaniem procesów restrukturyzacyjnych prywatyzacyjnych w gospodarce narodowej Wysoki poziom bezrobocia długotrwałego. Ta grupa bezrobotnych – 449,1 tys. osób - stanowiła 26,2% ogółu zarejestrowanych w końcu września 2009 r. Źródło: Sytuacja na rynku pracy w Polsce MPiPS 2009

Rynek pracy w Polsce podstawowe cechy cd. Wśród zarejestrowanych bezrobotnych dominują kobiety – 52,9% ogółu zarejestrowanych Osoby w wieku 18-24 lata stanowiły 23,1% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych –  396,0 tys. osób 20,7% ogółu bezrobotnych posiada prawo do zasiłku W najkorzystniejszej sytuacji na rynku pracy są osoby o najwyższych kwalifikacjach zawodowych, oraz mające niższy wiek. W końcu września 2009 r. wyższe wykształcenie posiadało 162,7 tys. osób (9,5%). Czynniki te zmniejszają prawdopodobieństwo pozostawania bez pracy powyżej 12 miesięcy. Źródło: Sytuacja na rynku pracy w Polsce MPiPS 2009

Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia Branża techniczna i IT: Mechanika Budownictwo (projektanci, architekci, kierownicy budowy) Energetyka Automatyka Logistyka i transport, Telekomunikacja Branża IT (analitycy, projektanci i programiści, specjaliści od tworzenia systemów i aplikacji, administratorzy sieci, pracownicy wsparcia technicznego) Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl

Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Sektor finansowy: Doradcy (biznesowi, detaliczni, kredytowi, finansowi) Analitycy finansowi Analitycy kredytowi Specjaliści ds. ryzyka Księgowi (specjaliści ds. sprawozdawczości finansowej, biegli rachunkowi, specjaliści ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy europejskich) Specjaliści ds.marketingu Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl

Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Edukacja: Nauczyciele dorosłych (trenerzy, szkoleniowcy) Nauczyciele języków obcych Nauczyciele zawodów technicznych Doradcy z dziedziny psychologii i socjologii Opiekunowie osób starszych Pedagodzy Animatorzy kultury Teletutor, specjaliści od e-learnigu Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl

Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Pozostałe branże: Handel (sprzedawcy detaliczni, przedstawiciele handlowi) Pracownicy call center Medycyna (lekarze anestezjolodzy, pediatrzy, chirurdzy ogólni, specjaliści intensywnej terapii, specjaliści medycyny ratunkowej, pielęgniarki, farmaceuci - kierownicy aptek, specjaliści ds. monitorowania badań klinicznych, rejestracji leków, przedstawiciel medyczny) Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl

Oczekiwania pracodawców Kwalifikacje formalne: wykształcenie wyższe, specjalistyczna wiedza Kompetencje komunikacyjne: prezentowanie informacji w jasny i przekonujący sposób, umiejętność słuchania i rozważania racji drugiej strony, zdolności negocjacyjne; znajomość języków obcych Kompetencje matematyczne: zdolności analityczne umiejętność rozwiązywania problemów, rozważania ich z każdej strony, realizm, poszukiwanie danych, analiza danych Umiejętność uczenia się: zdolność i chęć uczenia się nowych rzeczy – chęć ciągłego doskonalenia zawodowego, staże, praktyki, wolontariat Źródło: Job Index Survey 2003, 2004, 2005, 2009

Oczekiwania pracodawców cd. Kompetencje społeczne i obywatelskie: poświęcenie, zapał, entuzjazm- determinacja w dążeniu do założonych celów, umiejętność budowania konstruktywnych związków interpersonalnych, identyfikowanie konfliktów, wspieranie innych, szacunek dla innych, tolerancja i akceptacja inności, dzielenie się pomysłami i informacjami; umiejętności pracy w grupie; zdolności przywódcze; inspirowanie innych, uczciwość i prawość, odporność na stres Kreatywność i przedsiębiorczość: elastyczność, prężność, pomysłowość zaradność; umiejętność planowania i samoorganizacji, mobilność Źródło: Job Index Survey 2003, 2004, 2005, 2009

Oczekiwania pracodawców - analiza ogłoszeń prasowych Znajomość języków obcych Komunikatywność Dyspozycyjność Umiejętność obsługi komputera Samodzielność działania Umiejętność pracy zespołowej Doświadczenie Źródło: Pomianek T., Rozmus A., Witkowski K., Bienia M., (2005), Rynek Pracy w Polsce i Unii Europejskiej

Kompetencje kluczowe a rynek pracy porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje społeczne i obywatelskie; świadomość i ekspresja kulturalna. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; inicjatywność i przedsiębiorczość; Zdolny do (samo) zatrudnienia Mobilny Przedsiębiorczy Innowacyjny

Kontakt m.szumigraj@ips.uz.zgora.pl