Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia Szkoła Kluczowych Kompetencji Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia Marcin Szumigraj Uniwersytet Zielonogórski
Polityka zatrudnienia w UE Szkoła Kluczowych Kompetencji Polityka zatrudnienia w UE Wspieranie wykwalifikowanej wyszkolonej i zdolnej do adaptacji siły roboczej Tworzenie rynków zdolnych do zmiany - uelastycznienie rynku pracy Promowanie przedsiębiorczości Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej Tworzenie gospodarki opartej na wiedzy Rozwój technologii informatycznych Ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, zakładania małych i średnich przedsiębiorstw Mobilność pracowników Zdolność do zatrudnienia (employability) Źródło: Strategia Lizbońska- droga do sukcesu zjednoczonej Europy 2002
Kompetencje obywatela UE na rynku pracy Zdolny do (samo) zatrudnienia Przedsiębiorczy Mobilny Innowacyjny
Zdolny do (samo)zatrudnienia Odpowiedzialny za (stworzenie) utrzymanie własnego miejsca pracy Permanentnie podnoszący kwalifikacje zawodowe Znający tendencje na rynkach pracy Wychodzący naprzeciw oczekiwaniom pracodawców
Rynek pracy w UE
Rynek Pracy w UE dynamika
Rynek Pracy w UE likwidacja miejsc pracy
Rynek Pracy w UE tworzone miejsca pracy
Szkoła Kluczowych Kompetencji Rynek pracy w Polsce
Rynek pracy w Polsce podstawowe cechy 1 715 900 bezrobotnych Spadki bezrobocia związane są z: uelastycznieniem regulacji prawnych, eksportem bezrobocia oraz zjawiskiem tzw. sezonowości Zróżnicowany w poszczególnych regionach kraju co powodowane jest nierównomiernym rozwojem społeczno – gospodarczego regionów, jak i położeniem geograficznym oraz zaawansowaniem procesów restrukturyzacyjnych prywatyzacyjnych w gospodarce narodowej Wysoki poziom bezrobocia długotrwałego. Ta grupa bezrobotnych – 449,1 tys. osób - stanowiła 26,2% ogółu zarejestrowanych w końcu września 2009 r. Źródło: Sytuacja na rynku pracy w Polsce MPiPS 2009
Rynek pracy w Polsce podstawowe cechy cd. Wśród zarejestrowanych bezrobotnych dominują kobiety – 52,9% ogółu zarejestrowanych Osoby w wieku 18-24 lata stanowiły 23,1% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych – 396,0 tys. osób 20,7% ogółu bezrobotnych posiada prawo do zasiłku W najkorzystniejszej sytuacji na rynku pracy są osoby o najwyższych kwalifikacjach zawodowych, oraz mające niższy wiek. W końcu września 2009 r. wyższe wykształcenie posiadało 162,7 tys. osób (9,5%). Czynniki te zmniejszają prawdopodobieństwo pozostawania bez pracy powyżej 12 miesięcy. Źródło: Sytuacja na rynku pracy w Polsce MPiPS 2009
Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia Branża techniczna i IT: Mechanika Budownictwo (projektanci, architekci, kierownicy budowy) Energetyka Automatyka Logistyka i transport, Telekomunikacja Branża IT (analitycy, projektanci i programiści, specjaliści od tworzenia systemów i aplikacji, administratorzy sieci, pracownicy wsparcia technicznego) Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl
Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Sektor finansowy: Doradcy (biznesowi, detaliczni, kredytowi, finansowi) Analitycy finansowi Analitycy kredytowi Specjaliści ds. ryzyka Księgowi (specjaliści ds. sprawozdawczości finansowej, biegli rachunkowi, specjaliści ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy europejskich) Specjaliści ds.marketingu Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl
Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Edukacja: Nauczyciele dorosłych (trenerzy, szkoleniowcy) Nauczyciele języków obcych Nauczyciele zawodów technicznych Doradcy z dziedziny psychologii i socjologii Opiekunowie osób starszych Pedagodzy Animatorzy kultury Teletutor, specjaliści od e-learnigu Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl
Rynek Pracy w Polsce tendencje zatrudnienia cd. Pozostałe branże: Handel (sprzedawcy detaliczni, przedstawiciele handlowi) Pracownicy call center Medycyna (lekarze anestezjolodzy, pediatrzy, chirurdzy ogólni, specjaliści intensywnej terapii, specjaliści medycyny ratunkowej, pielęgniarki, farmaceuci - kierownicy aptek, specjaliści ds. monitorowania badań klinicznych, rejestracji leków, przedstawiciel medyczny) Źródło: Portal Rynku Pracy HRK.pl
Oczekiwania pracodawców Kwalifikacje formalne: wykształcenie wyższe, specjalistyczna wiedza Kompetencje komunikacyjne: prezentowanie informacji w jasny i przekonujący sposób, umiejętność słuchania i rozważania racji drugiej strony, zdolności negocjacyjne; znajomość języków obcych Kompetencje matematyczne: zdolności analityczne umiejętność rozwiązywania problemów, rozważania ich z każdej strony, realizm, poszukiwanie danych, analiza danych Umiejętność uczenia się: zdolność i chęć uczenia się nowych rzeczy – chęć ciągłego doskonalenia zawodowego, staże, praktyki, wolontariat Źródło: Job Index Survey 2003, 2004, 2005, 2009
Oczekiwania pracodawców cd. Kompetencje społeczne i obywatelskie: poświęcenie, zapał, entuzjazm- determinacja w dążeniu do założonych celów, umiejętność budowania konstruktywnych związków interpersonalnych, identyfikowanie konfliktów, wspieranie innych, szacunek dla innych, tolerancja i akceptacja inności, dzielenie się pomysłami i informacjami; umiejętności pracy w grupie; zdolności przywódcze; inspirowanie innych, uczciwość i prawość, odporność na stres Kreatywność i przedsiębiorczość: elastyczność, prężność, pomysłowość zaradność; umiejętność planowania i samoorganizacji, mobilność Źródło: Job Index Survey 2003, 2004, 2005, 2009
Oczekiwania pracodawców - analiza ogłoszeń prasowych Znajomość języków obcych Komunikatywność Dyspozycyjność Umiejętność obsługi komputera Samodzielność działania Umiejętność pracy zespołowej Doświadczenie Źródło: Pomianek T., Rozmus A., Witkowski K., Bienia M., (2005), Rynek Pracy w Polsce i Unii Europejskiej
Kompetencje kluczowe a rynek pracy porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje społeczne i obywatelskie; świadomość i ekspresja kulturalna. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; inicjatywność i przedsiębiorczość; Zdolny do (samo) zatrudnienia Mobilny Przedsiębiorczy Innowacyjny
Kontakt m.szumigraj@ips.uz.zgora.pl