1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formalno - prawne uwarunkowania tworzenia spółek wodnych
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Ochotniczych Straży Pożarnych
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
ZASADY PRZYDZIAŁU DOTACJI PODMIOTOWEJ DLA SPÓŁEK
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt systemowy pn. „PO KLucz do biznesu 2!” realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu oraz Partnerów Projektu – Powiatowe Urzędy Pracy województwa.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
Spółdzielnie melioracyjne. Projekt Stowarzyszenia Centrum Aktywności Lokalnej CAL z Warszawy oraz partnerów: Gmina Słupno Stowarzyszenie BORIS Firma prywatna.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Doświadczenia RDLP w Katowicach w realizacji projektów małej retencji w lasach na Opolszczyźnie I Opolskie Forum Mikroretencji Opole, r.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Zbiornik wodny Laskownica
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy w 2017 roku
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Melioracje wodne w świetle ustawy Prawo wodne oraz
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Realizacja zadań delegowanych PROW na lata 2007–2013 PROW na lata
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji

Spółka Wodna Spółka wodna - to posiadająca osobowość prawną organizacja działająca w celu zaspokojenia potrzeb z zakresu gospodarowania wodami. Powstanie jej i zasady działania reguluje ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, a także statut. Utworzoną spółkę wpisuje się do Katastru Wodnego prowadzonego przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej 2

Spółki wodne tworzone są w szczególności do wykonywania, utrzymywania i eksploatacji urządzeń służących do: zapewnienia wody dla ludności w tym uzdatniania i dostarczania wody, ochrony wód przed zanieczyszczeniem w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków, ochrony przeciwpowodziowej, melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych, wykorzystywania wody do celów przeciwpożarowych, utrzymywania wód. 3 Działalność spółek

Zadania realizowane przez spółki wodne po wdrożeniu programu mikroretencji Odbudowa i konserwacja istniejących urządzeń wodnych służących retencji i nawadnianiu Przebudowa istniejących i budowa nowych urządzeń wodnych służących mikroretencji wodnej uwzględniając specyfikę terenów nizinnych (większość) i górskich oraz rodzaju zlewni 4

Problemy w działalności spółek wodnych po wdrożeniu programu mikroretencji własności gruntów przeznaczonych do mikroretencji; uzyskiwania pozwoleń i sporządzania operatów wodnoprawnych; źródła finansowania przedsięwzięć mikroretencyjnych 5

Finansowanie spółek 6 Spółka wodna powinna być finansowana ze składek członków. Spółka wodna może generować zysk który powinien zostać przeznaczony tylko i wyłącznie na działania statutowe spółki. Spółki wodne mogą korzystać z pomocy państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, w formie dotacji podmiotowych z budżetu państwa oraz dotacji jednostki samorządu terytorialnego, stosownie do wymagań przewidzianych przepisami o finansach publicznych.

Dotacje z Budżetu Państwa dla spółek wodnych Na podstawie art.164 ust.5 ustawy Prawo wodne, spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych. W latach z tytułu dotacji podmiotowych z budżetu państwa w województwie opolskim wypłacono spółkom łącznie tys. zł Największym beneficjentem dotacji w latach była Gminna Spółka Wodna w Głuchołazach która łącznie otrzymała dotację w kwocie 466 tys. zł. 7

Dotacje z Budżetu Państwa dla spółek wodnych Kryteria przyznawania dotacji przez Wojewodę Opolskiego: złożenie wniosku o przyznanie dotacji, posiadanie aktualnego wpisu do katastru wodnego, poniesienie wkładu własnego w wysokości min. 20%, ustaleniu wysokości składki członkowskiej proporcjonalnie do korzyści odnoszonych przez członków spółki, ściągalność składek członkowskich za rok poprzedni na poziomie co najmniej 70%. Jako podstawę wyliczenia wysokości dotacji przyjmuje się wartość składek członkowskich przeznaczonych przez dana spółkę na prace konserwacyjne w roku poprzednim. 8

Dotacje z Budżetu Państwa dla spółek wodnych W latach z dotacji skorzystało 35 spółek wodnych. W 2015 roku dotacje podmiotowe otrzyma 25 spółek z terenu województwa opolskiego. W bieżącym roku na dotacje dla spółek przyznano ogółem kwotę 676 tys. zł., w tym: -z budżetu państwa 80 tys. zł. (11,83 %), -z rezerwy celowej 596 tys. zł. (88,17%). Wojewoda finansuje maksymalnie 80% kosztów zadań objętych dotacjami. 9

10 Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych Urządzenia melioracji wodnych dzielą się na podstawowe i szczegółowe, w zależności od ich funkcji i parametrów. Ewidencję wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów prowadzi marszałek województwa i która to ewidencja udostępniana jest do wglądu nieodpłatnie. W zasięgu oddziaływania Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu (WZMiUW) obszar zmeliorowany urządzeniami melioracji szczegółowej to ha ( 20% powierzchni województwa ). Wszystkie urządzenia melioracji szczegółowej są urządzeniami wodnymi zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie sieci melioracyjnych. Ilość, rodzaj i lokalizację tych urządzeń w województwie opolskim przedstawiono w tabeli wg danych ewidencyjnych WZMiUW w Opolu.

Zestawienie urządzeń melioracji szczegółowej w sieciach melioracyjnych 11 RejonWZMiUW Zastawki, wpusty, przepusto- zastawki (szt) Akwedukty syfony (szt) Progi, stopnie, bystrotoki (szt) Przepusty, mostki, brody (szt)Studzienki(szt) Brzeg Głubczyce Kluczbork Krapkowice Nysa Olesno Opole Prudnik Ogółem

Długości sieci rowów melioracyjnych na terenie 26 aktywnych spółek wodnych (3500 km) 12

Powierzchnia gruntów zmeliorowanych na terenie 26 aktywnych spółek wodnych ( ha) 13

Powierzchnia użytków rolnych objętych działalnością 27 aktywnych spółek wodnych ( ha) 14

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 15