Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechnika Łódzka
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Geneza i źródła procesu bolońskiego Harmonizacja w ramach Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej Przeszkody w procesie internacjonalizacji kształcenia Zadania dla bibliotek uczelnianych
Kształtowanie się europejskiej przestrzeni edukacyjnej WARSZAWA (kwiecień 1997) Sorbona (maj 1998) Bolonia (czerwiec 1999) –Salamanka (marzec 2001) Praga (maj 2001) –Graz (maj 2003) Berlin (wrzesień 2003) Bergen (2005)
Proces boloński Deklaracja Bolońska: dobrowolnie podjęte zobowiązanie (pacta sunt servanda!) Proces boloński: harmonizacja, a nie ujednolicenie Nie ma w tej chwili standardów europejskich w dziedzinie szkolnictwa wyższego (i nie wiadomo, czy i kiedy takie standardy powstaną)
U źródeł procesu bolońskiego Zwiększenie zdolności do zatrudniania absolwentów Potrzeba zwiększenia konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego Potrzeba łatwego rozpoznawania kwalifikacji na europejskim rynku pracy Społeczeństwo wiedzy i społeczeństwo informacyjne
Harmonizacja Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej Przyjęcie systemu opartego na dwu (trzech) cyklach kształcenia Powszechne używanie systemu ECTS dla międzynarodowej wymiany studentów Wprowadzenie narodowych systemów akumulacji punktów takich jak w systemie ECTS Powszechne i obowiązkowe wydawanie Suplementu do Dyplomu Współpraca w zakresie systemów zapewniania jakości kształcenia Harmonizacja podstawowych kompetencji zawodowych absolwentów – TUNING, E4 Harmonizacja kompetencji ogólnych absolwentów – TUNING, E4 Network
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Internacjonalizacja procesu kształcenia Powinna wynikać z misji uczelni Polega na –Przygotowaniu programu kształcenia we współpracy lub w odniesieniu międzynarodowym –Włączeniu do programu kształcenia aspektów międzynarodowych oraz komunikacji międzykulturowej –Międzynarodowej wymianie studentów –Międzynarodowej wymianie kadry akademickiej Nie można wymieniać wszystkich studentów i pracowników – internationalizacja w domu
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Przeszkody w wymianie międzynarodowej Studenci nie są przygotowani do uczestniczenia w zajęciach w językach obcych - angielskim Wykładowcy nie są przygotowani do prowadzenia zajęć w językach obcych- angielskim Studenci zagraniczni (poza wyjątkami) nie są przygotowani do uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w języku polskim dla studentów polskich. Studenci polscy nie są przygotowani do korzystania z materiałów dydaktycznych i oprogramowania w językach obcych a studenci zagraniczni w języku polskim Uczelnie nie są przygotowane do obsługi studentów nie znających języka polskiego
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Zadania dla bibliotek Przechowywanie i udostępnianie informacji dotyczących procesu dydaktycznego uczelni –Aktualnych - dla przejrzystości oferty edukacyjnej - ECTS –Archiwalnych - dla umożliwienia rozszyfrowania Dyplomu i Suplementu do Dyplomu Stworzenie warunków pracy dla studentów zagranicznych –Literatura obcojęzyczna dla studentów –Pracownie komputerowe z oprogramowaniem w językach obcych – angielskim –Godziny pracy dostosowane do potrzeb studentów zagranicznych
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Zadania dla bibliotek cd. Stworzenie bazy do Nauczania na Bazie Problemu – jako minimum dla kreowania kompetencji ogólnych –Zapewnienie literatury i oprogramowania pozwalającego na samodzielna pracę studentów również w językach obcych –Zapewnienie pomieszczeń dla pracy zespołowej W Politechnice Łódzkiej wiele z powyższych zadań przejęło Centrum Kształcenia Międzynarodowego
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Bez internacjonalizacji biblioteki uczelnianej nie jest możliwe umiędzynarodowienie procesu dydaktycznego uczelni