DEKLARACJA BOLOŃSKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Raport OECD o Czechach „Użytecznym przykładem mogą być aktywności podejmowane w Czechach, w których internacjonalizacja została zidentyfikowana w „Planie.
Advertisements

i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Tłumaczenie zagranicznych dokumentów o wykształceniu
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć?
Pierwsza Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Kraków października 2011 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Kształcenie inżynierów z perspektywy integracji europejskiej
Informacje Wstępne Materiał przygotowany na potrzeby realizacji projektu MPHASIS - Piotr Olech.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Studenci zagraniczni i studia zagranicą Biuro Współpracy z Zagranicą UW 22 listopada 2005.
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Proces Boloński: stan obecny i perspektywy
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Studenci w 2010 r Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć? Elżbieta Walkiewicz.
Wprowadzenie do Procesu Bolońskiego
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
85 – lecie DZIAŁALNOŚCI ODDZIAŁU WARSZAWSKIEGO SEP
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Zmienia życie, otwiera umysły Inauguracja 2015/2016 WNEiZ.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej Fiszki projektów PO WER
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Zapis prezentacji:

DEKLARACJA BOLOŃSKA

Trochę historii 28 maja 1998 - Deklaracja Sorbońska (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy) 19 czerwca 1999 - Deklaracja Bolońska (29 krajów tj.30 stron sygnatariuszy Wspólnota: Francuska i Flamandza Belgii) 18-19 maja 2001 Konferencja Ministrów w Pradze (+ Chorwacja, Cypr, Turcja) 19-20 września 2003 Konferencja Ministrów w Berlinie (+ 7 krajów m.in. Rosja, Albania, Andora, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Watykan) Obecnie 40 krajów uczestniczy w procesie bolońskim. Kolejna Konferencja 19-20 maja 2005 Bergen (Norwegia)

Stworzenie do 2010 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego Cel Deklaracji Bolońskiej: Stworzenie do 2010 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego

Sposoby realizacji troska o jakość szkolnictwa wyższego; wprowadzenie dwustopniowości studiów; stosowanie systemu punktów kredytowych wzorowanego na ECTS (European Credit Transfer System); wprowadzenie łatwo czytelnych i porównywalnych systemów stopni; promocja mobilności studentów i pracowników naukowych; propagowanie wymiaru europejskiego w kształceniu.

„Niniejszym zobowiązujemy się do osiągnięcia powyższych celów w ramach naszych kompetencji instytucjonalnych oraz biorąc w pełni pod uwagę różnorodność kultur, języków, krajowych systemów szkolnictwa oraz autonomię uniwersytetów, w celu skonsolidowania europejskiego szkolnictwa wyższego”. Deklaracja Bolońska 1999r.

+ Komunikat Praski: - kształcenie przez całe życie; - współdziałanie uczelni i studentów z instytucjami rządowymi w realizacji procesu bolońskiego; - troska o atrakcyjność Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą.

+ Komunikat Berliński: - współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą; - włączenie w proces boloński tematyki studiów doktoranckich.

Rok 2005 Przyspieszenie działań w zakresie: 1. Dbałości o jakość w obszarze szkolnictwa wyższego; 2. Wprowadzenia dwustopniowego systemu studiów; 3. Uznawalności dyplomów i okresów studiów m.in. poprzez powszechne stosowanie Suplementu do Dyplomu; oraz monitorowanie przez poszczególne kraje postępu w realizacji tych zadań.

Sposoby realizacji: * współpraca na poziomie rządów w dziedzinie prawa regulującego obszar szkolnictwa wyższego; * wzmocnienie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego poszczególnych krajów; * dobra współpraca organizacji studenckich działających w poszczególnych krajach.

Struktury krajowe odpowiedzialne za realizację zadań Deklaracji Bolońskiej: - rządowi przedstawiciele poszczególnych krajów ds. procesu bolońskiego; grupy wspierające: w Polsce grupa robocza w ramach Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu wspierająca proces boloński. (przedstawiciele MENIS, PKA, RGSW, KRASP, BUWIWM, FRSE, Parlamentu Studentów)

Instytucje międzynarodowe współpracujące w procesie bolońskim: - Komisja Europejska, - Rada Europy, - Europejskie Stowarzyszenie Akademickie (EUA), - Stowarzyszenie Krajowych Związków Studentów Europy (ESIB), - Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Szkolnictwa Wyższego (EURASHE), - Europejska Sieć na Rzecz Gwarancji Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (ENQUA), - UNESCO/CEPES (od konferencji w Berlinie).

Propozycje Komisji Europejskiej: wsparcie działań podejmowanych przez ENQUA, EUA, ESIB; kontynuacja projektu „Wspólne struktury w Europie” (Tuning Educational Structures in Europe); Promocja znaku jakości ECTS (ECST Label); Projekt pilotażowy „Europejski doktorat” (European Doctorate); Wsparcie procesu monitorowania realizacji celów procesu bolońskiego oraz seminariów tematycznych

Co dalej? Podyskutujmy! Rola Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Działania, które mogą podjąć uczelnie we współpracy z KRASP. Inicjatywy organizacji studenckich.