AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nim cokolwiek powiesz, dwa razy przemyśl”
Advertisements

FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Wychowawca klasy- role i zadania
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRAWA CZŁOWIEKA.
JAN PAWEŁ II
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Ks. Jan Twardowski Kochać....
Katedra Pedagogiki Katolickiej
Jedno ść …. Szkoda, ż e porz ą dny talent i porz ą dny człowiek tak rzadko tworz ą jedno ść.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
„Jak być dobrym nauczycielem?" Kazimierz Ickiewicz
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
Zdrowe relacje międzyludzkie
DEKALOG NAUCZYCIELA.
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Miłość.
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
…– myślę o najbliższych
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Edukacja chrześcijańska
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Wartości w życiu człowieka
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Bo wiem, że Ty zawsze jesteś dobry,
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Etyka Patrycja Zalewska.
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zapis prezentacji:

AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM WYKŁAD STRUKTURA I ZNACZENIE NOWEGO MODELU AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM

Warto pamiętać, że: Autorytet trzeba budować: postawą, przykładem, wiedzą, Świadectwem życia autentycznością

Warto wiedzieć: Kryzys autorytetu zaczyna się więc od grzechu przeciwko prawdziwej miłości Boga i człowieka, a więc i przeciw prawdziwemu szczęściu Autorytet w znaczeniu pedagogicznym to wpływ wychowawczy osoby cieszącej się ogólnym uznaniem na jednostkę lub grupę osób i określoną sferę życia społecznego.

Warto wiedzieć, że: Język zna dwie formuły wyrażające istnienie autorytetu: „mieć autorytet” „być autorytetem”. Jeśli mówimy, że ktoś „ma autorytet” - przypisujemy mu go z pewną ostrożnością, obawiając się niejako, że nie jest to jego cecha bezwzględna i trwała, a więc, że może ją nawet utracić; Jeśli mówimy, że ktoś „jest autorytetem” znaczy: być nim bezwzględnie, być nim do końca życia.

INSPIRANDER 1. Świadek wartości 2. Człowiek dialogu 3. Obdarowujący miłością 4. Ku godności wychowanka 5. Animator integralnego rozwoju ucznia

INSPIRANDER 1. Świadek wartości Nie ma wychowania bez wartości Wychowanie bez wartości staje się pustym dzwonem Wartości drogą do życia Sens systemowi wartości nadaje Bóg Wartości chrześcijańskie nie są wartościami abstrakcyjnymi

INSPIRANDER 1. Świadek wartości Wartości fizyczne: piękno ciała, siła, zdrowie; Wartości ekonomiczne Wartości społeczne: prawo, ład, sprawiedliwość, postęp; Wartości estetyczne: sztuka, arcydzieła, literatura, wygląd itp.; Wartości intelektualne: nauka, rozwój wiedzy, odkrywanie prawdy; Wartości moralne: dobro, zgodność z sumieniem, miłość, altruizm, cnota; Wartości religijne: zjednoczenie z Bogiem, cele nadprzyrodzone

INSPIRANDER 2. Człowiek dialogu Posiada dialogalny charakter jako istota ludzka Prowadzi dialog edukacyjny, który uwzględnia ucznia i nauczyciela Osoby dialogu mają poczucie swej godności i wartości

INSPIRANDER 2. Człowiek dialogu Dialog wymaga: cierpliwości, taktu, kultury, tolerancji, umiejętności argumentowania.

3. Obdarowujący miłością INSPIRANDER 3. Obdarowujący miłością Kardynalną cechę wychowawcy jest umiłowanie wychowanka Mądra miłość wychowawców jest pierwszą metodą wychowania Uczeń u wychowawcy zawsze szuka miłości prawdziwej, agape, czyli Boga

4. Ku godności wychowanka INSPIRANDER 4. Ku godności wychowanka Wyróżniamy dwa poziomy godności ludzkiej: pierwszy, na którym działa rozum i wolna wola, wiąże z człowiekiem jako osobą drugi poziom to warstwa nadprzyrodzona, związana z dziecięctwem Bożym, które przewyższa godnością naturę ludzką

INSPIRANDER Godność wychowanka domaga się: - prawa do popełniania błędów - prawa do szacunku - upodmiotowienia - uszanowania jego wolności - prawa do nietykalności - poszanowania integralności fizycznej i psychicznej

5. Animator integralnego rozwoju ucznia INSPIRANDER 5. Animator integralnego rozwoju ucznia Animator to osoba, która: inicjuje, inspiruje, rozpoczyna, zachęca oddziałuje

Funkcję wychowawcy - animatora określają cztery wymiary pracy z grupą: INSPIRANDER Funkcję wychowawcy - animatora określają cztery wymiary pracy z grupą: 1. stymulacja emocjonalna poziom stymulacji emocjonalnej przyczynia się do bardzo osobistego stylu prowadzenia grupy 2. wyrażanie osobistego szacunku animator, który często dają wyraz swojemu szacunkowi dla wychowanków, postrzegany jest jako pełen zrozumienia, troski, sympatii, ciepła, otwarcia i przyjaźni 3. proponowanie wyjaśnień – otwartość na dialog Dialog pomaga również w ustaleniu celów pracy i współpracy grupy, zarysowuje świat wartości, do których się dąży 4. strukturyzacja strukturyzacja oznacza hierarchię wartości

INSPIRANDER Ku podsumowaniu: Dotychczasowe autorytety nie spełniają oczekiwań i nie odzwierciedlają w swej nazwie cech strukturalnych aktualnych na dzisiejsze czasy Wydaje się iż na dzisiejsze czasy nowy rodzaj autorytetu może spełniać oczekiwania

INSPIRANDER Chcąc bardziej obrazowo scharakteryzować wychowawcę inspirandera, należy powiedzieć, że wychowawcę takiego cechują trzy zasadnicze funkcje: funkcja inspirująca; funkcja motywacyjna; funkcja aktywizująca. Funkcje te zawierają w sobie te elementy struktury autorytetu, które są oczekiwaniem zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli.

INSPIRANDER INSPIRANDERA Dziękuję Państwu za uwagę. Życzę by każdy z nas mógł wnieść w rozwój myśli pedagogicznej wiele elementów budujących autorytet INSPIRANDERA