Rząd i prezydent.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Współczesne systemy administracji publicznej
SamorzĄd terytorialny
RADA MINISTRÓW.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Wiedza o społeczeństwie
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
CHORWACJA.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza.
System aktów prawodawczych
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Konstytucja RP.
Funkcja, kompetencje, tryb wyboru
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Wybory Prezydenckie Prezentację przygotowały:M.Dembek,A.Has, J.Kawiecka,J.Kordalska, J.Zdunkowska.
Mgr Przemysław Mazurek
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
Kompetencje i role prezydenta
Przygotowała Iwona Dyś
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej..
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Konstytucja marcowa.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Podstawy prawa w gospodarce
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Zapis prezentacji:

Rząd i prezydent

Prezydent RP Konstytucja określa Prezydenta jako organ władzy wykonawczej. Pełni on funkcje głowy państwa i jednocześnie spełnia rolę arbitra politycznego. Wraz z premierem i ministrem spraw zagranicznych reprezentuje kraj na arenie międzynarodowej. Kadencja prezydenta RP trwa 5 lat. Prezydentem może być obywatel Polski w wieku 35 lat, posiadający pełne prawa wyborcze.

Uprawnienia prezydenta możemy podzielić na: Uprawnienia prezydenta jako głowy państwa Uprawnienia w stosunkach z parlamentem Uprawnienia wobec Rady Ministrów Uprawnienia wobec władzy sądowniczej i prokuratury W zakresie stosunków zagranicznych - Uprawnienia w zakresie bezpieczeństwa i obronności

Uprawnienia prezydenta jako głowy państwa: - nadawanie obywatelstwa polskiego i wyrażanie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego - stosowanie prawa łaski - nadawanie orderów i odznaczeń - powoływanie części członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Rady Polityki Pieniężnej - dysponowanie prawem złożenia wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli

Uprawnienia w stosunkach z parlamentem: - zarządzanie wyborów - zwoływanie pierwszego posiedzenia Sejmu i Senatu - prawo inicjatywy ustawodawczej - prawo weta zwiększającego w stosunku do ustawy (Sejm może je odrzucić większością 3/5 głosów) - prawo zwracania się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustaw z konstytucją

Uprawnienia wobec Rady Ministrów: - powołanie rządu - dokonywanie na wniosek premiera zmian w składzie rządu - występowanie z wnioskiem do Sejmu o pociągnięcie członka Rady Ministrów do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu - zwoływanie w sprawach szczególnej wagi Rady Gabinetowej (RM pod przewodnictwem prezydenta)

Uprawnienia wobec władzy sądowniczej i prokuratury: - powoływanie sędziów na wniosek Krajowej Rady Sądowniczej - powoływanie Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego oraz jednego członka Krajowej Rady Sądownictwa

W zakresie stosunków zagranicznych: - reprezentowanie państwa w stosunkach międzynarodowych (we współdziałaniu z premierem i właściwym ministrem) - zatwierdzanie i wypowiadanie umów międzynarodowych - mianowanie i odwoływanie polskich przedstawicieli w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych

Uprawnienia w zakresie bezpieczeństwa i obronności: - sprawowanie najwyższego zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi decyzja o użyciu sił zbrojnych do obrony kraju zarządzanie wprowadzenia stanu wojny, stanu wojennego lub stanu wyjątkowego, gdy nie może zebrać się Sejm RP

Rząd Drugim organem pełniącym władzę wykonawczą jest Rada Ministrów, czyli rząd. Prowadzi ona politykę zagraniczną oraz kieruje całością rządowej administracji. W polskim systemie politycznym została przyjęta zasada domniemania kompetencji. Rząd jest na jej podstawie uprawniony do podejmowania decyzji w sprawach, które nie zostały zastrzeżone dla prezydenta bądź innego organu administracji rządowej lub samorządowej.

Rząd tworzą prezes Rady Ministrów (premier) oraz wiceprezesi Rady Ministrów i ministrowie rządu.  Na czele rządu stoi premier. Do jego kompetencji należy: kierowanie pracami rządu reprezentowanie Rady Ministrów - koordynowanie pracą członków rządu - wydawanie rozporządzeń - nadzór nad samorządem terytorialnym

Poszczególni ministrowie są członkami rządu oraz stoją na czele określonych resortów, których pracą kierują. Pracę wykonują za pomocą sekretarzy i podsekretarzy stanu, którzy są powoływani przez premiera. Ministrowie mają prawo do wydawania rozporządzeń i zarządzeń. W skład Rady Ministrów mogą również wchodzić osoby powołanie przez premiera do pełnienia określonych zadań.

Do kompetencji Rady Ministrów należy: - zapewnienie wykonania ustaw - wydawanie rozporządzeń z mocą ustawy - wydawanie rozporządzeń w celu wykonania danej ustawy - kierownictwo i kontrola nad organami administracji rządowej - stworzenie projektu budżetu państwa - kierownictwo nad wykonaniem budżetu - zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa - zapewnienie porządku publicznego - utrzymywanie stosunków zagranicznych oraz kontaktów z rządami innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi - ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju

Dziękuję za uwagę Koniec