Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Człowiek – Najlepsza inwestycja
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Organizacja i zarządzanie firmą
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Szkoła Promująca Zdrowie
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Staże europejskie drogą do sukcesu
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania

Kolejne kroki w planowaniu działań zaangażowanie sojuszników naszego planu rzetelne przedstawienie wyników diagnoz i analiz wspólne zdiagnozowanie przyczyn niskich wyników ustalenie celów ogólnych i szczegółowych opracowanie planu działań realizacja ewaluacja rekomendacje planowanie zmian

Wpływ rodziny na umiejętność pisania sposób komunikowania się z dzieckiem jakość języka używanego przez rodziców poziom aprobaty do nawyku czytania książek wpływ mass-mediów związany z poziomem kosztów model spędzania czasu wolnego wykształcenie wyposażenie w dobra kultury poziom zainteresowań poznawczych chęć do podejmowania wysiłku poziom akceptacji wysiłków nauczyciela konfliktowa atmosfera pełna napięcia poczucie zagrożenia blokujące możliwości doświadczenia edukacyjne

Wpływ środowiska uczenia się na umiejętność pisania liczba uczniów w klasie i szkole dobór programów nauczania sposób komunikowania się nauczycieli metody nauczania poczucie odpowiedzialności rady pedagogicznej za kształcenie tej umiejętności uczestnictwo w kulturze dominujący model kultury dostęp do książek i gazet aprobowane wartości w środowisku rówieśnicze aprobowane wartości tradycje społeczności lokalnej

Wpływ czynników osobowościowych uczniów na umiejętność pisania wyznawane wartości poczucie własnej wartości poziom motywacji i aspiracji uczestnictwo w kulturze własne zainteresowania poziom akceptacji nauczyciela neurotyczność zdolność abstrakcyjnego myślenia

Wpływ nauczycieli na umiejętność pisania poziom akceptacji uczniów umiejętność dostosowania metod do indywidualnych stylów uczenia się uczniów metody pracy z uczniami przygotowanie się do lekcji poziom i zakres współpracy z innymi nauczycielami jakość relacji interpersonalnych w gronie nauczycielskim zainteresowania własne uczestnictwo w kulturze, w tym czytelnictwo

DRZEWO PROBLEMÓW Problem główny Skutek 2 Skutek 1 Skutek 2 Przyczyna 1

umiejętności czytania Proponowane kursy nie spełniają Brak możliwości aktywnego kontynuowania nauki w kolejnym etapie Brak odpowiedniego poziomu kompetencji cywilizacyjnych Trudności w uspołecznieniu Brak umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi Trudności w nauczaniu i uczeniu się w zakresie innych przedmiotów Niski poziom komunikatywności Poprawność gramatyczna wypowiedzi pisemnych uczniów jest niska Udział uczniów w życiu kulturalnym jest nieznaczny Niewielki poziom motywacji nauczycieli innych przedmiotów do pracy z uczniami nad ich językiem Niski poziom umiejętności czytania Proponowane kursy nie spełniają oczekiwań nauczycieli Niechęć do obcowania z dobrami kultury Niski prestiż zawodu Poczucie braku kompetencji Brak umiejętności współpracy Niewielki zasób słownictwa Rutyna Negatywne opinie o nauczycielach Niechęć do zmiany Presja kultury obrazkowej Niewielkie zainteresowanie formami płatnymi

DRZEWO CELÓW Problem Cel

umiejętności czytania Proponowane kursy nie spełniają Uczniowie aktywnie kontynuują naukę na kolejnym etapie Uczniowie dysponują odpowiednim poziomem kompetencji cywilizacyjnych Uczniowie funkcjonują w życiu społecznym Uczniowie tworzą dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne Uczniowie posiadają wiedzę i umiejętności z innych przedmiotów Poziom umiejętności komunikacyjnych jest wysoki Poprawność gramatyczna wypowiedzi pisemnych uczniów jest wzrośnie 7 % Udział uczniów w życiu kulturalnym wzrasta Większy poziom motywacji nauczycieli innych przedmiotów do pracy z uczniami nad ich językiem Wyższy jest poziom umiejętności czytania Proponowane kursy nie spełniają oczekiwań nauczycieli Niechęć do obcowania z dobrami kultury Dysponowanie większymi kompetencjami Zwiększenie motywacji do podejmowania wspólnych działań Wzrasta zasób słownictwa Wprowadzanie zmian Negatywne opinie o nauczycielach Większa akceptacja wprowadzanych zmian Presja kultury Obrazkowej obniża się Niewielkie zainteresowanie formami płatnymi

Plan działań Cel ogólny: poprawność gramatyczna wypowiedzi pisemnych uczniów jest wzrośnie 7 % Cel szczegółowy: Metody pracy uczniami motywują ich do wysiłku GDZIE? CO? JAK ? KIEDY? KTO? PO CO?

Cel (po co?): Większy poziom motywacji nauczycieli innych przedmiotów do pracy z uczniami nad poprawnością językową Co? (działanie) Kto? (odpowiedzialny) Jak? (sposób) Gdzie? (miejsce) Kiedy? (termin) Nauczyciele wszystkich przedmiotów uzyskują wsparcie merytoryczne związane z metodami pracy mającymi na celu kształcenie poprawności językowej oraz zasadami adiustacji wypowiedzi uczniów Przewodniczący zespołu humanistycznego Szkolenia, Warsztaty Publikacje Firmy szkoleniowe Szkoła Biblioteka VIII - XIII Nauczyciele wszystkich przedmiotów wprowadzają na swoich zajęciach ćwiczenia słownikowe związane ze specyficzną terminologią przedmiotową oraz rozwijające sprawność językową u uczniów Wicedyrektor ds.. pedagogicznych Zakup odpowiednich pomocy Monitoring zajęć w formie hospitacji diagnozującej Prezentacja wniosków na posiedzeniach RP Firmy Posiedzenie RP IX - VI Nauczyciele wszystkich przedmiotów adiustują pisemne prace uczniów oraz dbają o poprawność językową wypowiedzi ustnych. Zlecają uczniom poprawianie błędów Analiza zadiustowanych prac Realizowany jest projekt: „Mówimy poprawnie”. Nauczyciel języka polskiego Opracowanie koncepcji projektu przez zespół polonistów Zgodnie z harmonogramem

Cel (po co?): Udział uczniów w życiu kulturalnym wzrasta (działanie) Kto? (odpowiedzialny) Jak? (sposób) Gdzie? (miejsce) Kiedy? (termin)

Cel (po co?): Wyższy jest poziom umiejętności czytania (działanie) Kto? (odpowiedzialny) Jak? (sposób) Gdzie? (miejsce) Kiedy? (termin)

ANALIZA POLA SIŁ UMIEJĘTNOŚĆ: CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM Przyczyna negatywnego zjawiska: niewielki zasób słownictwa Siły hamujące walkę z przyczyną zjawiska: Brak kultury czytania. Kultura obrazkowa. Komputeryzacja. Brak komunikowania się nawet w domu. Siły sprzyjające walce z przyczyną zjawiska: Audycje radiowe, w których czytane są interesujące teksty przez znanych aktorów. Popularność wielu publikacji książkowych. Programy komputerowe z ćwiczeniami wzbogacającymi zasób słownictwa. Działania osłabiające siły hamujące: Czytanie na lekcjach tekstów interesujących dzieci. Organizacja konkursów, które wymagają znajomości tekstów. Zaangażowanie rodziców – czytamy do snu. Zabawy rozszerzające zasób słów. Ćwiczenia słownikowe. Warsztaty dla rodziców kształcących umiejętność czytania i pisania. Działania wzmacniające siły sprzyjające: 1. Wykorzystanie programów radiowych na lekcjach. 2. Praca na lekcjach z tekstami popularnymi wśród dzieci. 3. Analizowanie i interpretowanie tekstów. 4. Rozmawianie na lekcjach z uczniami na interesujące ich tematy. 5. Budzenie świadomości wśród rodziców. 4. Organizacja lekcji z wykorzystaniem. profesjonalnych programów komputerowych..

Dziękuję za uwagę