Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Advertisements

Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
TIMSS i PIRLS 2011 Prezentacja wyników badań PIRLS 2011 oraz TIMSS 2011 minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas Warszawa, 11 grudnia 2012 r. godzina.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Opis udziału szkoły w innowacji pedagogicznej polegającej na wdrażaniu kształcenia otwartego (e-learning).
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Na podstawie materiałów polskiego zespołu realizującego badanie PISA 2012,
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt Przedmiot Program nauczania. Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ul. 3 maja Pszczyna TEL | FAKS WWW.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Przykłady dobrych praktyk
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań Piotr Walicki Instytut Filozofii i Socjologii PAN - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Instytut Badań Edukacyjnych – Laboratorium myślenia Diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce

Spojrzenie na system edukacyjny z perspektywy rezultatów kształcenia: Z jakim zasobem wiedzy i umiejętności młodzi ludzie wchodzą w okres pierwszych ważnych decyzji edukacyjnych i zawodowych Czy zostali przez szkołę wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które są potrzebne w dorosłym życiu.

Rozumowanie w naukach przyrodniczych Kraj Średni wynik Szanghaj-Chiny 575 Finlandia 554 Hongkong-Chiny 549 Singapur 542 Japonia 539 Korea 538 Nowa Zelandia 532 Kanada 529 Estonia 528 Australia 527 Holandia 522 Tajwan 520 Niemcy Lichtenstein Szwajcaria 517 Wielka Brytania 514 Słowenia 512 Makao-Chiny 511 Polska 508 Irlandia Belgia 507 Węgry 503 Stany Zjednoczone 502 Czechy 500 Norwegia Dania 499 Francja 498 Islandia 496 Szwecja 495 Austria 494 Kraj Średni wynik Finlandia 563 Hongkong-Chiny 542 Kanada 534 Tajwan 532 Estonia 531 Japonia Nowa Zelandia 530 Australia 527 Holandia 525 Liechtenstein 522 Korea Słowenia 519 Niemcy 516 Wielka Brytania 515 Czechy 513 Szwajcaria 512 Makao-Chiny 511 Austria Belgia 510 Irlandia 508 Węgry 504 Szwecja 503 Polska 498 Dania 496 Francja 495 Chorwacja 493 Islandia 491 Łotwa 490 Stany Zjednoczone 489 Słowacja 488 2006 2009

PISA – Rozumowanie w naukach przyrodniczych Rozpoznawanie zagadnień naukowych Rozpoznawanie zagadnień, które można badać w sposób naukowy. Wskazywanie słów kluczowych umożliwiających wyszukiwanie informacji naukowych. Rozpoznawanie kluczowych cech badania naukowego. Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Stosowanie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych w danej sytuacji. Opisywanie lub interpretacja zjawisk oraz przewidywanie dalszego ich przebiegu. Wskazywanie odpowiednich opisów, wyjaśnień i przewidywań. Interpretacja i wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych Interpretowanie dowodów naukowych, wyciąganie wniosków i przekazywanie ich. Określanie założeń, dowodów i rozumowania prowadzących do wyciągnięcia wniosku

Interpretacja i wykorzystanie wyników, dowodów naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Rozpoznawanie zagadnień naukowych

Rozpoznawanie zagadnień naukowych -15 +4 Polska Francja Wynik ogólny 498 495 Rozpoznawanie zagadnień naukowych -15 +4 Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy +8 -14 Interpretacja i wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych -4 +16 Jak często na lekcjach biologii, chemii lub fizyki mają miejsce opisane niżej sytuacje? Odsetek odpowiedzi Nigdy lub prawie nigdy (w proc.)   Polska Francja OECD Uczniowie spędzają czas w laboratorium robiąc doświadczenia 62 26 30 Od uczniów wymaga się, żeby zaplanowali, w jaki sposób zagadnienie z biologii, chemii lub fizyki można zbadać w laboratorium 52 34 37 Uczniowie robią doświadczenia według poleceń nauczyciela 25 9 19

Laboratorium myślenia Średnie wyniki dla dwóch cykli badania 2011 i 2012 rok w rozbiciu na podskale przedmiotowe. Średni wynik I cykl II cykl Biologia 500 511 * Chemia 515* Fizyka 510* Geografia

Jak często na lekcjach biologii, chemii i fizyki miały miejsce opisane poniżej sytuacje?   Na biologii Na chemii Na fizyce Uczniowie samodzielnie robili doświadczenia w pracowni szkolnej. często 8% 14% 16% czasami 37% 39% 43% nigdy 50% 42% 36% Uczniowie byli proszeni o wyciągnięcie wniosków z doświadczenia, które przeprowadzili. 31% 41% 34% 21% 18% Uczniowie mogli samodzielnie planować doświadczenia. 11% 12% 13% 35% 48% 45% Nauczyciel demonstrował uczniom doświadczenia. 23% 28% 15%

Odsetek poprawnych odpowiedzi w naukach przyrodniczych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych Wszystkie zadania Rozpoznawanie zagadnień naukowych Interpretacja i wykorzystywanie wyników

Uczniowie najsłabsi Uczniowie najlepsi Polska: Poniżej poziomu 1: 3,2%

Umiejętność rozumowania naukowego jako narzędzie: Logicznego myślenia Sprawnego poruszania się w natłoku informacji, rozróżnienie informacji naukowych od nienaukowych, krytyczną ocenę wyników, rozróżnienie opinii od faktów Rozumienia otaczającego świata, umiejętność stawiania pytań i dochodzenia do wniosków Droga dojścia: Stawianie pytań Doświadczenia laboratoryjne – projektowanie i prowadzenie eksperymentów (ale też obserwacja świata i opis) Planowanie w jaki sposób można dany problem rozwiązać stosując metody naukowe Wnioskowanie

Jak mierzyć i jak stymulować osiągnięcia uczniów Jak mierzyć i jak stymulować osiągnięcia uczniów? Na jakie umiejętności uczniów należy zwrócić uwagę? Wyrównywanie szans edukacyjnych Dbając o najsłabszych podnosimy ogólny poziom, dzięki czemu korzystnie zmieniamy środowisko, w którym działają najlepsi. Dbając o najlepszych wzmacniamy aspiracje edukacyjne wszystkich uczniów.

www.ifispan.waw.pl/pisa - raporty krajowe - ujawnione zadania www.pisa.oecd.org - publikacje międzynarodowe - baza danych PISA - przykładowe zadania www.ibe.edu.pl/badania - raporty - informacje o badaniu www. bnd.ibe.edu.pl - przykładowe zadania z analizami