KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
WYKAZ LICZBY EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA WYDZIALE NAUK O ZDROWIU W ROKU AKADEMICKIM 2012/2013 Kierunki: dietetyka, elektroradiologia, fizjoterapia, logopedia.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
Projektowanie programów studiów
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Nauczanie przedmiotów podstawowych na kierunkach technicznych Bohdan Macukow Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Politechnika.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Instytutu Studiów Podyplomowych WSKPiSM
EGZAMINY DYPLOMOWE STUDIA I STOPNIA ROK AKADEMICKI 2015/2016 WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU UMB.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI
Wykorzystano: 1. M. Próchnicka: Seminarium Bolońskie.Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia. 2. A.Wroczyńska,
Konferencja Opieka zdrowotna 2004 przekształcenia i zmiany Zasady zatrudniania polskich anestezjologów w krajach Unii Europejskiej Zasady zatrudniania.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
studia I stopnia, profil praktyczny studia inżynierskie
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU UMB
WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU UMB
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU UMB
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI dla SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

Regulacje prawne dotyczące projektowania programu kształcenia Deklaracja Bolońska (1999 r.) Komunikat z Bergen (2005 r.) Zalecenie Parlamentu Europejskiego (2008 r.) dotyczyło ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie

Regulacje prawne dotyczące projektowania programu kształcenia Znowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym (14 września 2010 r.) wprowadza pojęcie Krajowych Ram Kwalifikacji – opis, poprzez określenie efektów kształcenia, kwalifikacji zdobywanych w polskim systemie szkolnictwa wyższego (art. 2 ust. 1 pkt 18a) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (5 października 2011) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (17 stycznia 2012)

KWALIFIKACJA – formalny wynik procesu oceny i walidacji tzn KWALIFIKACJA – formalny wynik procesu oceny i walidacji tzn. tytuł, stopień utożsamiany z odpowiadającym mu dyplomem, świadectwem, itp. (licencjat i inżynier, magister, doktor) Każda kwalifikacja w zakresie szkolnictwa wyższego jest opisana przez: efekty kształcenia poziom (studia I0, II0, III0) nakład pracy studenta (punkty ECTS)

Nowy system pojęć Program kształcenia dla określonego kierunku i poziomu kształcenia oraz profilu obejmuje: opis zakładanych efektów kształcenia program studiów – opis procesu kształcenia prowadzący do uzyskania tych efektów (plan studiów, sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia) (Rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia studiów) Moduł kształcenia – przedmiot, grupa przedmiotów, praktyka, przygotowanie pracy dyplomowej

Nowy system pojęć Profil kształcenia Obszary kształcenia ogólnoakademicki praktyczny (wymaga zorganizowania przez uczelnię odpowiednich praktyk, ma szerszy zbiór efektów kształcenia) Obszary kształcenia 1. Nauk humanistycznych 2. Nauk społecznych 3. Nauk ścisłych 4. Nauk przyrodniczych 5. Nauk technicznych 6. Nauk medycznych, o zdrowiu i kulturze fizycznej 7. Nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych 8. Sztuki

Nowy system pojęć Cele kształcenia - intencje nauczyciela wskazujące, jaką wiedzę i umiejętności po zakończeniu danego kursu może osiągnąć student Efekt kształcenia – bezpośrednie rezultaty, mierzone po zakończeniu realizacji przedmiotu

Weryfikacja efektów kształcenia Warunkiem uzyskania kwalifikacji (dyplomu) jest osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych w programie kształcenia efektów kształcenia. Studia stacjonarne i niestacjonarne – muszą mieć te same efekty kształcenia. Dla każdego efektu sformułowanego dla przedmiotu należy określić metody sprawdzenia, czy i w jakim stopniu został osiągnięty przez studenta.

Weryfikacja efektów kształcenia Narzędziem ewaluacji jest ocena: Formująca - pomaga zdefiniować okresowe osiągnięcia studenta, umożliwia identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach (ocena formująca nie zawsze powinna wpływać na ocenę końcową) Podsumowująca – służy do oceny efektów kształcenia (nie musi sprawdzać wszystkich zdefiniowanych dla przedmiotu efektów, ale ich reprezentatywną próbkę Nie ma uzasadnienia (za wyjątkiem szczególnych przypadków) stosowanie binarnej skali ocen

Punkty ECTS 1 pkt. ECTS = 25-30 godz. Odzwierciedlają nakład pracy przeciętnego studenta potrzebny do osiągnięcia założonych w programie efektów kształcenia. 1 pkt. ECTS = 25-30 godz. 60 pkt. ECTS – roczny nakład pracy studenta w roku akademickim (= 1500-1800 godz.)

„ Ostatecznym rezultatem struktury kwalifikacji EOSW, spinającej jedną ramą struktury krajowe jest stworzenie przejrzystej mapy kwalifikacji (dyplomów i certyfikatów, które są ich potwierdzeniem) wydawanych w Europie tak, aby każdy absolwent mógł umieścić na niej swój dyplom i wiedzieć, w jakim miejscu europejskiej edukacji wyższej jest on ulokowany, z jakimi innymi dyplomami jest porównywalny, do wejścia na jakie następne etapy kształcenia go uprawnia, jakie kompetencje zawodowe poświadcza itp.” (Chmielecka E. Autonomia Programowa Uczelni Ramy kwalifikacji do szkolnictwa wyższego. Projekt MNiSW)

Zmiany w programach na studiach licencjackich – nowe przedmioty – Fizjoterapia kliniczna w: chirurgii i onkologii; pediatrii; ortopedii i traumatologii; kardiologii; neurologii; pulmonologii; ginekologii i położnictwie; psychiatrii; geriatrii - Podstawy metodologii badań naukowych - Podstawy statystyki – Przedsiębiorczość – Etykieta Zmiany w organizacji egzaminu dyplomowego, wprowadzenie egzaminu praktycznego na studiach I stopnia

Przedmioty do wyboru na studiach licencjackich (30% punktów ECTS) Grupa I. Przedmioty z zakresu nauk podstawowych (swobodnego wyboru) Fizjologia wysiłku Antropologia Edukacja zdrowotna Promocja zdrowia Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna Ratownictwo medyczne Grupa II. Przedmioty z zakresu nauk społecznych (swobodnego wyboru) Psychologia rozwojowa Współczesne problemy psychologii Podstawy socjologii z elementami socjologii zdrowia Socjologia ciała i niepełnosprawności Podstawy ekonomii Podstawy prawa Przedsiębiorczość Podstawy marketingu

Przedmioty do wyboru na studiach licencjackich (30% punktów ECTS) Grupa III. Warsztaty psychologiczne (swobodnego wyboru) Warsztaty psychologiczne umiejętności interpersonalnych Warsztaty psychologiczne profilaktyki uzależnień Warsztaty psychologiczne praca z pacjentem trudnym Warsztaty psychologiczne umiejętności wychowawczych Grupa IV. Przedmioty specjalnościowe (swobodnego wyboru) Posturologia Rehabilitacja wad postawy ciała Podstawy adaptacyjnej aktywności ruchowej Język migowy Podstawy kinezygerontoprofilaktyki

Przedmioty do wyboru na studiach licencjackich (30% punktów ECTS) Grupa V. Przedmioty specjalizacyjne (ograniczonego wyboru) Turystyka i rekreacja osób niepełnosprawnych lub Gry i zabawy osób niepełnosprawnych Fizjoterapia w opiece długoterminowej lub Fizjoterapia w opiece terminalnej Muzykoterapia lub Choreoterapia Obóz szkoleniowo-rekreacyjny (letni) lub Obóz narciarski Pozostałe przedmioty do wyboru Język obcy Seminarium dyplomowe Praca dyplomowa

Zmiany w programach na studiach magisterskich – nowe przedmioty – Język obcy (120 godz. na stacjonarnych i 75 godz. na niestacjonarnych) – Statystyka – obligatoryjny (dotychczas do wyboru) – Praktyka administracyjna na II roku (150 godzin) Przedmioty do wyboru (30% punktów ECTS) Anatomia radiologiczna lub Anatomia palpacyjna Neurofizjologia kliniczna lub Fizjologia starzenia się Higiena i żywienie człowieka lub Dietetyka z elementami higieny Język obcy Seminarium dyplomowe Praca dyplomowa