KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMÓWIENIE.
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Prowadzący: Hubert Nowak
Spis treści Przedstawienie firmy. Struktura organizacyjna.
Spis treści Przedstawienie firmy.
Rodzaje dokumentów biurowych
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Cena: 59 zł brutto To prosty w obsłudze program komputerowy do generowania dokumentów sprzedaży za towary i usługi, przelewów bankowych i dokumentów kasowych.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
KORESPONDENCJA HANDLOWA
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
FUNDUSZ POŻYCZKOWY „NOWY MAŁOPOLSKI PRZEDSIĘBIORCA”
Prawdy oczywiste Faktury w 2014 roku - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
DOKUMENTY FINANSOWE W USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Korespondencja biurowa
Zarządzanie kredytami i należnościami
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
P ROJEKT L EONARDO DA V INCI U CZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Frankfurt nad Odrą
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
Wszystko na temat faktur…
System e-zamówienia.
Nowoczesna korespondencja
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Co zrobić, gdy pojawią się kłopoty z płynnością
FAKTURA KORYGUJĄCA (1/3)
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Zarządzanie kredytami i należnościami Praktyka transakcji transgranicznych w UE.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Zwolnienie z VAT na fakturze
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Płatność elektroniczna tp Demo usługi
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Nota księgowa jako dokument rozliczeniowy firmy
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
System informatyczny wspomagający działalność podstawową w przedsiębiorstwie handlowym Halina Tańska.
Przykłady analiza i projektowanie
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Raport obrotów - wzór Służy do sprawdzenia czy wszystkie dokumenty są w systemie (np. zwroty, przerzuty) Aby spełniał swe zadanie – musi być uzupełniany.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Transport i spedycja Ćwiczenie 2: Dokumentacja transportowa i spedycyjna mgr inż. Marcin Hajdul Wyższa Szkoła Logistyki
ZAMÓWIENIE. Korespondencja handlowa Mianem korespondencji handlowej określa się wszelkiego rodzaju pisma, jakie wymieniane są pomiędzy podmiotami gospodarczymi,
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Bezgotówkowe formy rozliczeń.
Szkody z ubezpieczeń NNW – proces zgłoszenia i likwidacji.
Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A. dla nabywców surowca drzewnego od PGL Lasy Państwowe.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Dr inż. Karolina Bondarowska
Dokumentacja magazynowa
EKONOMIKA LOGISTYKI. Znaczenie dokumentacji Dla prawidłowego zarządzania materiałami w magazynie stosujemy odpowiednią dokumentację odnośnie ich przepływu.
Adres korespondencyjny
KROK 1 Zakładanie kartotek magazynowych
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Ewidencja zakupu rzeczowych aktywów obrotowych
Dokumenty przewozowe w transporcie wodnym i lotniczym
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Zamawiam szkolenie z obowiązkiem zapłaty
Zapis prezentacji:

KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał

Korespondencja w sprawach handlowych dotyczy głównie zawieranych transakcji kupna – sprzedaży. W transakcji tej występują dwie strony: dostawca i odbiorca. Dostawca przenosi na odbiorcę własność swojego towaru, a odbiorca uiszcza zapłatę za towar po określonej cenie. Transakcja kupna – sprzedaży dochodzi do skutku po ustaleniu przez dostawcę i odbiorcę przedmiotu dostawy i jej warunków (rodzaj towaru, ilość, jakość, cena, miejsce i termin dostawy oraz regulacja należności). Ustalenia te dokonywane są poprzez wymianę korespondencji.

Korespondencja prowadzona jest w czterech fazach transakcji kupna – sprzedaży: I faza – propozycja kupna – sprzedaży, II faza – zamówienie, III faza – dostawa, IV faza – weryfikacja dostawy.

I FAZA – PROPOZYCJA KUPNA – SPRZEDAŻY Korespondencję I fazy kupna – sprzedaży rozpoczyna pismo informacyjne. Pismo informacyjne kieruje dostawca do różnych potencjalnych odbiorców. Ma ono na celu zorientowanie przyszłych odbiorców w asortymencie towarów proponowanych do sprzedaży, cenach, warunkach dostawy i płatności. Pisma informacyjne sporządzane są na blankietach korespondencyjnych.

Zapytanie o ofertę kieruje odbiorca do różnych dostawców Zapytanie o ofertę kieruje odbiorca do różnych dostawców. Pismo to ma na celu zorientowanie się odbiorcy o warunkach dostawy i płatności poszukiwanych towarów. Odbiorca informuje o towarach, których poszukuje. Zachęca dostawców do złożenia ofert. Po ich otrzymaniu wybiera najkorzystniejsze dla siebie warunki. Zapytania o ofertę sporządzane są na blankietach korespondencyjnych.

Oferta jest wiążącą propozycją sprzedaży lub kupna towaru, albo świadczenia usług. Może też być odpowiedzią dostawcy na zapytanie o ofertę. W ofercie dostawca podaje dokładne informacje o towarze lub towarach proponowanych do sprzedaży (rodzaj, gatunek, cena) oraz warunki dostawy i płatności, terminy składania zamówień i ich formy, ilość lub częstotliwość dostaw, termin ważności oferty. Oferty sporządzane są na blankietach korespondencyjnych. Wszelkie zmiany dotyczące proponowanych warunków muszą być dokonywane na podstawie porozumienia odbiorcy z dostawcą drogą telefoniczną lub korespondencyjną. Odbiorca na podstawie uzyskanych informacji kieruje do dostawcy bezpośrednio zamówienie.

II FAZA – ZAMÓWIENIE Zamówienie jest zobowiązaniem odbiorcy do zakupienia wyszczególnionych w zamówieniu towarów po określonej cenie, na podanych warunkach dostawy i płatności. Zamówienie powinno zawierać: określenie towaru, ilość, jakość, cenę, ogólną sumę do zapłaty, potwierdzenie proponowanych w ofercie warunków dostawy i płatności. Zamówienie może być sporządzone na blankiecie korespondencyjnym, na formularzu własnym lub dostawcy, jeżeli jest załączony do oferty. Po otrzymaniu zamówienia dostawca potwierdza jego przyjęcie.

III FAZA – DOSTAWA W fazie tej mogą wystąpić następujące pisma: awizo, specyfikacja wysyłkowa, faktura, dowód przyjęcia, protokół szkody. Awizo jest to krótkie zawiadomienie, w którym dostawca informuje odbiorcę o wysyłce towaru. Zawiera ono: adres nadawcy i odbiorcy, datę wysyłki towaru, stację nadania, stację przeznaczenia, numery dokumentów przewozowych, numer wagonu kolejowego lub innych środków przewozowych. Awizo sporządza się na formularzu lub na blankiecie korespondencyjnym.

Specyfikacja wysyłkowa jest podstawą wydania towarów z magazynu Specyfikacja wysyłkowa jest podstawą wydania towarów z magazynu. Oryginał wysyłany jest razem z towarem. Jest ona również podstawą wystawienia faktury. Specyfikacja wysyłkowa zawiera: adres dostawcy i odbiorcy, numer specyfikacji, datę sporządzenia, numer wagonu i listu przewozowego, stacji przeznaczenia, informację o towarze (określenie towaru, indeks, jednostka miary, ilość wydana, cena, wartość, rodzaj opakowania), podpisy. Specyfikacja sporządzana jest na formularzu.

Faktura jest to rachunek stanowiący dowód transakcji kupna – sprzedaży Faktura jest to rachunek stanowiący dowód transakcji kupna – sprzedaży. Wystawiana jest przez dostawcę. Zawiera ona: adres dostawcy i odbiorcy, numer faktury, datę wystawienia, numer konta bankowego dostawcy i odbiorcy, sposób zapłaty, informację o sprzedanym towarze (nazwa towaru, jednostka miary, ilość, cena, wartość, wysokość marży, suma należności, rodzaj opakowania), podpis dostawcy. Faktura sporządzana jest na formularzu. Jest dokumentem stanowiącym podstawę rozliczeń między dostawcą a odbiorcą.

Dowód przyjęcia sporządzany jest przez odbiorcę w celu faktycznego stwierdzenia zgodności otrzymanej przesyłki z zamówieniem. Przyjęcia towaru dokonuje się komisyjnie. W przypadku stwierdzenia braków czy też wad dostarczonego towaru sporządza się protokół szkody, który stanowi podstawę do wniesienia reklamacji. Protokół przyjęcia towaru zawiera: dostawcę towaru, określenie towaru, opis stwierdzonych braków lub wad towarów, uzasadnienie odmowy przyjęcia towaru, jeżeli ma to miejsce. Protokół sporządzany jest na formularzu lub na papierze bez nadruku. Jeżeli w trakcie dostawy towaru wynikają jakieś niejasności, wówczas prowadzona jest dodatkowa korespondencja np.. W sprawie błędnego wystawienia faktury.

IV FAZA – WERYFIKACJA DOSTAWY Otrzymany towar nie zawsze odpowiada warunkom zamówienia. Niejednokrotnie odbiorca stwierdza braki ilościowe lub wady towaru, wówczas sporządza on reklamację ilościową lub jakościową i kieruje ją do dostawcy. Reklamacja jest to pismo, w którym odbiorca określa swoje zastrzeżenia i uwagi oraz wysuwa żądania wobec dostawcy. Odbiorca może: zwrócić wadliwy towar dostawcy, żądać obniżenia ceny, rozwiązać transakcję kupna – sprzedaży i żądać odszkodowania zgodnie z warunkami umowy.

Odbiorca po otrzymaniu przesyłki środkiem transportowym obcym i stwierdzeniu uszkodzenia plomb lub śladów włamania, sporządza komisyjnie protokół szkody, lub ewentualnie zgłasza kradzież policji, sporządza protokół. Zarówno protokół przyjęcia towaru, protokół szkody, jak i protokół policji stanowią podstawę do wniesienia reklamacji. Dostawca po otrzymaniu reklamacji przyjmuje ją lub odrzuca. W wypadku, gdy szkoda nie nastąpiła z winy dostawcy, reklamacja może być kierowana do przewoźnika lub do zakładu ubezpieczeń. Reklamacje sporządza się na blankiecie korespondencyjnym. Odpowiedź na reklamację jest ustosunkowaniem się dostawcy na stawiane mu przez odbiorcę zarzuty. Odpowiedź ta sporządzana jest na blankiecie korespondencyjnym.