Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNA II W ZSP NR 1 W BARLINKU Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II Barlinek, 23 kwietnia 2013 r.
Ewaluacja Wewnętrzna II Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy
Zarządzanie szkołą lub placówką Obszar IV: Zarządzanie szkołą lub placówką Przedmiot ewaluacji: 4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach
Cel ewaluacji: Ustalenie jak funkcjonuje współpraca w powołanych zespołach przedmiotowych, zadaniowych lub problemowych
Zagadnienia kluczowe: Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy Nauczyciele starsi stażem sprawują opiekę nad nauczycielami młodszymi Nauczyciele dokumentują swoje spotkania i wykonywane zadania Działania zespołów przedmiotowych odpowiadają potrzebom ich członków W zespołach podejmowane są prace nad rozwiązaniem bieżących problemów
Metody: ankieta Próba badawcza: nauczyciele uczący w ZSP nr 1 im. kpt.hm. Andrzeja Romockiego „MORRO” w Barlinku I ankieta – 21 osób 15 kobiet/6 mężczyzn II ankieta – 42 osób 30 kobiet/12 mężczyzn
ANKIETA I –cz.I Pytanie 1: Czy uczestniczył(a) Pan/Pani w pracach zespołu nauczycieli naszej szkoły? ?
Pytanie 2: W pracach ilu zespołów nauczycieli bierze Pani/Pan czynny udział?
Pytanie 3: Jak ocenia Pani/Pan współpracę nauczycieli naszej szkoły w zespołach? Oceń w skali 1-5
Pytanie 4: Czy zaangażowanie nauczycieli we współpracy w zespole jest zdaniem Pana/Pani:
Pytanie 5: Czy praca w zespołach rozwija umiejętności nauczycieli?
Pytanie 6: Czy praca w zespołach usprawnia funkcjonowanie szkoły?
Pytanie 7: W pracach jakich formalnych zespołów Pani/Pan uczestniczy?
Pytanie 8: Czy oprócz pracy w powołanych szkolnych zespołach bierze Pani/Pan udział w szkolnych przedsięwzięciach, projektach, które wymagają pracy zespołowej?
Jeśli tak to w jakich? Dni otwarte Szkoły 71% Święto Patrona 14% konkursy 90% szkolna wigilia 24% akademia i uroczystości szkolne 38% realizacja projektu ( Comenius, Leonardo Da Vinci ) 24% akcje związane z ekologią 1% imprezy sportowe 0,5% inne: Festiwal Piosenki Angielskiej 1%
Pytanie 9: Czy istnieją jakieś przeszkody, które utrudniają Pani/Panu uczestnictwo w pracy zespołów nauczycieli?
Pytanie 10: Czy dostrzega Pani/Pan konieczność powołania nowych zespołów?
Pytanie 11: Czy funkcjonujące w szkole zespoły dokonują analizy efektów własnej pracy?
Pytanie 12: W jakiej formie dokonuje Pan/Pani analizy swojej pracy w zespole?
Pytanie 13: Do czego wykorzystywane są wnioski z analizy pracy?
Pytanie 14: Zdaniem Pana/Pani w szkole:
Pytanie 15: Czy korzysta Pan/Pani z pomocy innych nauczycieli w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w szkole?
Pytanie 16: Z jakiej formy pomocy korzysta Pan/Pani napotykając problemy w pracy? - dialog w ramach pracy zespołu 52% indywidualna pomoc miedzy nauczycielami 76% konsultacje z opiekunem stażu 19% konsultacje z ekspertem spoza szkoły 0,5% poradniki, literatura fachowa 48% samodzielnie rozwiązuję napotkane problemy 57%
Pytanie 17. W jakich sytuacjach korzystał(a) Pan/Pani z pomocy koleżeńskiej ? Proszę podać przykłady. Organizowanie imprez i uroczystości szkolnych 48% rozwiązywanie problemów wychowawczych 71% realizacja projektu edukacyjnego 67% ustalenie oceny z zachowania 62% frekwencja 33% zastępstwa 33% słabe wyniki w nauce 38% metody nauczania, techniki nauczania 33% tworzenie narzędzi pomiaru dydaktycznego 24% opracowywanie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 19%
Wnioski: Nauczyciele pracują zespołowo i większości oceniają tę współpracę jako dobrą – 57 % Nauczyciele analizują efekty swojej pracy: - poprzez stosowanie procedur ewaluacyjnych – 31 % - spontaniczną autorefleksję – 64 % Nauczyciele wykorzystują wnioski z analizy: do dalszej pracy – 67 % do modyfikowania własnego warsztatu pracy – 71 % Doskonalenia pracy z uczniem – 57 % W zespołach podejmowane są prace nad rozwiązywaniem bieżących problemów (slajd 23 i 24)
TAK 29% NIE 71% Ankieta II – cz.II Czy byłoby możliwe, zdaniem Pan/Pani, podnoszenie jakości pracy szkoły bez współpracy w zespołach? TAK 29% NIE 71%
Pytanie 2: Jak często spotykają się członkowie powołanych zespołów?
Pytanie 3 . Czy uczestniczył(a) Pan/Pani w formach doskonalenia zawodowego dotyczących metod i form współpracy?
Pytanie 4: Czy uczestnictwo w tych szkoleniach przydatne jest w praktyce?
protokoły spotkań 86% sprawozdania 20% Pytanie 5: W jaki sposób nauczyciele dokumentują swoje spotkania i wykonywane zadania w zespołach? protokoły spotkań 86% sprawozdania 20%
Pytanie 6. Czy działania zespołów przedmiotowych odpowiadają twoim potrzebom i oczekiwaniom? TAK 76% NIE 24%
Wnioski 1. Działania zespołów przedmiotowych odpowiadają potrzebom większości nauczycieli 76 % 2. Nauczyciele dokumentują swoje spotkania i wykonywane zadania: w formie protokołów – 86 % Jako sprawozdania – 20 % 3. Nauczyciele starsi stażem sprawują opiekę nad nauczycielami młodszymi. 4. Nauczyciele uważają, że uczestnictwo w szkoleniach jest przydatne w praktyce szkolnej – 62 %
Wnioski końcowe: NALEŻY: W większym stopniu korzystać z pomocy koleżeńskiej w zakresie frekwencji i słabych wyników w nauce. Kontynuować planowanie działań zarówno zespołowo jak i indywidualnie. W większym stopniu wykorzystywać wnioski z analizy pracy do planowania dalszej pracy, modyfikowania własnego warsztatu pracy i doskonalenia pracy z uczniem.
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ! Katarzyna Pasterska Izabela Ziobrowska Zespół w składzie: Katarzyna Pasterska Izabela Ziobrowska Wioletta Kozioł Iwona Sobierajewicz Katarzyna Jaszczak Krzysztof Komorowski