OCENA NAUCZYCIELA HOSPITACJE Irena Dzierzgowska Warszawa, luty 2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Ocenianie w procesie pracy
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
FUNKCJA PERSONALNA.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Techniki,procedury,metody oceniania
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Ocenianie Pracowników
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Technologia informacyjna
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

OCENA NAUCZYCIELA HOSPITACJE Irena Dzierzgowska Warszawa, luty 2005

Omawiane zagadnienia I. Ocena pracowników I.1. Ocena jako element polityki kadrowej – modele polityki kadrowej I.2. Systemy oceniania I.3. Zasady oceniania I.4. Techniki oceniania I.5. Błędy oceniania I.6. Cechy i umiejętności oceniającego

Omawiane zagadnienia II. Specyfika oceniania nauczycieli II.1. Przepisy prawa II.2. Cele, czyli po co oceniać nauczycieli II.3. Wskaźniki i kryteria oceniania – model statyczny II.4. Ocena jako mechanizm rozwoju szkoły – model dynamiczny II.5. Procedura oceniania nauczycieli Rodzaje hospitacji Arkusze obserwacji lekcji Rozmowa pohospitacyjna Zbieranie opinii uczniów i rodziców. Ankiety Procedura oceniania krok po kroku II.6. Samoocena nauczyciela II.7. Kompetencje dyrektora

Ocena pracowników I.1. Zadania dyrektora Planowanie Organizowanie Przewodzenie czyli zatrudnianie, motywowanie, szkolenie, ocenianie Kontrola

Ocena pracowników Modele polityki kadrowej Model sita – selekcja kandydatów, zatrudnianie najlepszych, wysokie wymagania, najwyższe płace, spora rotacja personelu Model kapitału ludzkiego – przekonanie, że ludzie są największym bogactwem organizacji, szkolenie i stały rozwój personelu, ocena jako mechanizm doskonalenia

Ocena pracowników I.2. Systemy oceniania Ocenianie rezultatów – kryteria efektywnościowe Ocenianie sposobu wykonywania pracy (procesu) – kryteria behawioralne. Ocenianie jest postępowanie i starania Ocenianie kwalifikacji – kryteria osobowościowe i kwalifikacyjne. Oceniane są cechy pracowników i kwalifikacje, w tym wiedza i umiejętności W praktyce najczęściej stosowany jest system będący mieszaniną wszystkich trzech sposobów

Ocena pracowników I.3. Zasady oceniania Zakres – ocenianie powinno obejmować wszystkich pracowników Jawność – znajomość kryteriów, procedury i wyników Prawo do kwestionowania oceny zgodnie z ustaloną procedurą Omawianie projektu oceny z pracownikiem – udzielanie informacji zwrotnych Wykorzystanie oceny – decyzje dotyczące szkoleń, nagrody, kary, motywacje

Ocena pracowników I.4. Techniki (metody) oceniania Ocena opisowa – wykazuje mocne i słabe strony pracownika Zalety: wszechstronność i uzasadnienie oceny Wady: dowolność formy, trudności w porównaniach Technika wydarzeń krytycznych –systematyczny zapis sukcesów i porażek Zalety: systematyczna obserwacja personelu Wady: pracochłonność, rejestrowanie jedynie porażek

Ocena pracowników I.4. Techniki (metody) oceniania Skale ocen – natężenie ocenianych elementów. Skale mogą być punktowe lub przymiotnikowe. Skala trzystopniowa: cel nie został zrealizowany, pełna realizacja celu, realizacja zadania powyżej wyznaczonego celu Zalety: wnikliwość, porównywalność, ocena rozwoju Wady: pochłania czas, sformalizowanie

Ocena pracowników I.4. Techniki (metody) oceniania Ranking – uszeregowanie pracowników od najlepszego do najgorszego Zalety: porównanie, decyzje jednostkowe (nagrody, dodatki) Wady: nie pełni funkcji rozwojowej, może prowadzić do skłócenia pracowników Metoda 360o – dostarczenie pracownikowi informacji zwrotnej pochodzącej z różnych źródeł: samoocena, ocena przełożonych, ocena klientów wewnętrznych i zewnętrznych. Zalety: bardzo wszechstronna Wady: kłopotliwa i trudna

Ocena pracowników I.5. Błędy oceniania „Efekt halo” – jedna pozytywna lub negatywna cecha wpływa na ocenę Tendencja do uśredniania – unikanie ocen bardzo wysokich lub bardzo niskich Błąd pobłażliwości lub surowości Błąd ostatniego wrażenia – aktualna ocena może być zdominowana przez poprzednie wyniki i oceny Błąd projekcji – osoba dokonująca oceny robi to przez pryzmat własnych wymagań i wartości. Lepiej oceniani są pracownicy podobni do oceniającego

Ocena pracowników I.6. Cechy i umiejętności oceniającego Obiektywizm Sprawiedliwość Opanowanie Udzielanie informacji zwrotnych Umiejętności komunikacyjne Doradztwo

Specyfika oceniania nauczycieli II.1. Przepisy prawa Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej I Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 845) Rozporządzenie z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego. (Dz. U. Nr 98 z 2000 r. poz. 1066)

Specyfika oceniania nauczycieli II.2. Cele, czyli po co oceniać nauczycieli? Żeby określić silne i słabe strony nauczyciela, udzielić mu informacji zwrotnej i pomóc w doskonaleniu Żeby wprowadzać zmiany, ocenić stopień wdrażanie wspólnych przedsięwzięć – na przykład wprowadzania aktywnych metod nauczania Żeby się czegoś nauczyć Żeby móc upowszechnić przykłady dobrej praktyki Żeby sprawiedliwie przydzielać dodatki i nagrody

Specyfika oceniania nauczycieli II.3. Wskaźniki i kryteria oceniania – model statyczny Praca z dziećmi Praca z rodzicami Współpraca z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły Postawa i doskonalenie własna

Specyfika oceniania nauczycieli II.4. Ocena jako mechanizm rozwoju szkoły – model dynamiczny Krok pierwszy – Tworzymy plan rozwoju szkoły Krok drugi – Ustalamy spodziewane efekty, zadania i kompetencje Krok trzeci – Szkolimy nauczycieli, zapoznajemy ich z planowanymi zmianami Krok czwarty – Przygotowujemy karty obserwacji lekcji i harmonogram hospitacji Krok piąty – Hospitujemy zajęcia i lekcje koleżeńskie Krok szósty – Podsumowujemy wyniki, omawiamy problemy, udzielamy informacji zwrotnej, oceniamy Krok siódmy – Świętujemy sukcesy, dzielimy się przykładami dobrej praktyki

Specyfika oceniania nauczycieli II.5. Procedura oceniania nauczycieli Rodzaje hospitacji w zależności od ustanowionego celu: Diagnozująca – obserwowanie efektów: wiedzy, umiejętności i postaw uczniów Hospitacja nastawiona na ocenę nauczyciela: superwizja – silne i słabe strony nauczyciela, informacja zwrotna, planowanie doskonalenia

Specyfika oceniania nauczycieli II.5. Procedura oceniania nauczycieli Narzędzia hospitacji: Arkusze obserwacji lekcji Arkusze obserwacji lekcji zależą od celu hospitacji: Dla hospitacji diagnozującej trzeba opracować arkusz, który ułatwia obserwację skupioną na zachowaniu i pracy uczniów W czasie hospitacji - superwizji - obserwowane jest zachowanie nauczyciela, niektóre, wybrane elementy, na przykład umiejętności komunikacyjne lub wszystkie

Specyfika oceniania nauczycieli II.5. Procedura oceniania nauczycieli Rozmowa pohospitacyjna Rozmowa po zakończeniu hospitacji ma na celu: dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej wyrażenie uznania dla umiejętności nauczyciela uzgodnienie kierunków rozwoju i doskonalenia nauczyciela

Specyfika oceniania nauczycieli II.5. Procedura oceniania nauczycieli Zbieranie opinii uczniów i rodziców. Ankiety Zasady zbierania opinii: Rozróżnienie między opinią i oceną Stawianie pytań konkretnych, badanie problemów nie ludzi Pytania z pierwszej ręki

Specyfika oceniania nauczycieli II.5. Procedura oceniania nauczycieli Procedura oceniania krok po kroku Ustalenie systemu, zasad, kryteriów, terminów Opracowanie Arkuszy Hospitacji Zapoznanie rady pedagogicznej z systemem oceniania nauczycieli. Akceptacja Arkuszy Hospitacji i trybu oceniania Harmonogram hospitacji. Rozmowy pohospitacyjne Zebranie opinii uczniów i rodziców Ustalenie terminu oceniania nauczycieli Indywidualne rozmowy oceniające Omówienie wniosków z oceniania nauczycieli na posiedzeniu rady pedagogicznej Planowanie doskonalenia nauczycieli

Specyfika oceniania nauczycieli II.6. Samoocena nauczyciela Ujawniać czy nie? Arkusz samooceny Częstotliwość samooceny?

Specyfika oceniania nauczycieli II.7. Kompetencje dyrektora Trener (Coaching) Mentor Tutor