Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ochrona środowiska naturalnego
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
PLANY GOSPODARKI ODPADAMI JAKO NARZĘDZIE POLITYKI EKOLOGICZNEJ PAŃSTWA
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Przyjazna Kłodnica.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Regionalny Program Operacyjny
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gminne Plany Gospodarki Odpadami Kraków, 26 września 2008 Marcin Chełkowski.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Ustrój samorządu terytorialnego
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
System aktów planowania przestrzennego
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Powiatowe i gminne plany gospodarki odpadami dr hab. inż. Janusz Mikuła

Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu obejmującego zagadnienia organizacyjne, techniczno-technologiczne, społeczne i finansowe. Plan gospodarki odpadami powinien być przygotowany na okres 10 - 15 lat, dlatego też tworzone obecnie plany gospodarki odpadami powinny być zgodne zarówno z obowiązującymi w Polsce strategiami, politykami, aktami prawnymi, projektowanymi aktami prawnymi przewidzianymi do wejścia w życie w 2004 roku, jak i z Dyrektywami Unii Europejskiej.

Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r (Dz. U. 2001. 62 Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r (Dz.U. 2001.62.628 z dnia 20 czerwca 2001) w rozdziale 3 określa ramy i zakres planów gospodarki odpadami oraz sposób i tryb ich uzgadniania. Art. 14. Ustawy stanowi:  1.   Dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa oraz realizacji zasad, o których mowa w art. 5, a także stworzenia w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, spełniających wymagania określone w przepisach o ochronie środowiska, opracowywane są plany gospodarki odpadami.

1.   Plany te określają: 1) aktualny stan gospodarki odpadami, 2) prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, 3) działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, 4) instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów, 5) system monitoringu i oceny zamierzonych celów. 3.   Plany są opracowywane na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. 4.   Krajowy plan gospodarki odpadami jest opracowywany przez ministra właściwego do spraw środowiska, a uchwalany przez Radę Ministrów. 5.   Projekt wojewódzkiego, powiatowego i gminnego plan gospodarki odpadami opracowują odpowiednio: zarząd województwa, zarząd powiatu lub zarząd gminy.

6.   Wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami stanowi część odpowiedniego programu ochrony środowiska i jest tworzony w trybie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie środowiska. 7.   Projekty planu podlegają zaopiniowaniu: 1) projekt planu krajowego - przez zarządy województw, 2) projekt planu wojewódzkiego - przez ministra właściwego do spraw środowiska, zarządy powiatów i gmin z terenu województwa, 3) projekt planu powiatowego - przez zarząd województwa oraz przez gminy z terenu powiatu, 4) projekt planu gminnego - przez zarząd województwa oraz zarząd powiatu.

8.   Organ, o którym mowa w ustępie 7, udziela opinii w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia otrzymania projektu. Nie udzielenie opinii w tym terminie uznaje się za opinie pozytywną. 9.   W miastach, w których funkcję organów powiatu sprawują organy gminy, plan gospodarki odpadami obejmuje zadania planu powiatowego i gminnego. Projekt planu jest opiniowany przez zarząd województwa. 8.   Zarządy gmin, będących członkami związków międzygminnych, mogą opracowywać jeden wspólny plan gospodarki odpadami, obejmujący zadania gminnego planu gospodarki odpadami. Projekt planu jest opiniowany przez zarządy województw i powiatów, na których terenie położone są gminy.

8.   Zarządy powiatów, będących członkami związków powiatów, mogą opracowywać jeden wspólny program gospodarki odpadami, obejmujący zadania powiatowego planu gospodarki odpadami. Projekt planu jest opiniowany przez zarządy województw, na terenie których położone są powiaty oraz zarządy gmin z terenu tych powiatów. 9.   Minister do spraw środowiska, zarząd województwa, zarząd powiatu i zarząd gminy składa co 2 lata, odpowiednio Radzie Ministrów, sejmikowi województwa, radzie powiatu i radzie gminy, sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami. 10. Plany gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata.

Art. 15.   1.   Plany gospodarki odpadami powinny być opracowywane zgodnie z polityką ekologiczną państwa. 2.   Wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami powinien być opracowywany zgodnie z planami wyższego szczebla. 3.   Krajowy, wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami określa w szczególności: 1) rodzaj, ilość i źródło pochodzenia odpadów, które mają być poddane procesom odzysku lub unieszkodliwienia, 2) rozmieszczenie istniejących instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwienia odpadów wraz z wykazem podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie,

3) działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz prawidłowego postępowania z nimi, w tym ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na składowiska, 4) projektowany system gospodarowania odpadami. 4.   Gminny plan gospodarki odpadami określa ponadto: 1) rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć, 2) harmonogram uruchamiania środków finansowych i ich źródła.

5.   Krajowy plan gospodarki odpadami może określać przedsięwzięcia priorytetowe o charakterze ponadwojewódzkim, niezbędne do utworzenia i utrzymania w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do unieszkodliwiania odpadów. 6.   Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, zasady oraz sposób finansowania przedsięwzięć priorytetowych o charakterze ponadwojewódzkim, o których mowa w ust. 5, kierując się potrzebą utworzenia i utrzymania w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do unieszkodliwiania odpadów.

5.   Krajowy, wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami obejmuje wszystkie rodzaje odpadów powstających na terenie danej jednostki administracyjnej oraz przywożonych na jej teren, a w szczególności odpady komunalne z uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji, odpady opakowaniowe, odpady budowlane, wraki samochodowe, opony oraz odpady niebezpieczne, w tym odpady medyczne i weterynaryjne, oleje odpadowe, baterie i akumulatory. 6.   Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres, sposób i formę sporządzania wojewódzkiego, powiatowego i gminnego planu gospodarki odpadami, kierując się potrzebą ujednolicenia sposobu przygotowania planów i zapewnienia ich spójności.

Art. 16.   Przedsięwzięcia związane z unieszkodliwianiem odpadów mogą być realizowane z udziałem środków z funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o ile przedsięwzięcia te zostały ujęte w planie gospodarki odpadami.   Zgodnie z art. 15. Ustawy o odpadach plany gospodarki odpadami powinny być opracowywane zgodnie z polityką ekologiczną państwa.

Plan gospodarki odpadami   Zgodnie z zasadami ekorozwoju plan gospodarki odpadami w gminie czy powiecie powinien zawierać co najmniej cztery podstawowe cele: n    zmniejszenie ilości odpadów, które nie nadają się do powtórnego wykorzystania, n    eliminacja odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów, n    włączenie do obiegu i gospodarcze wykorzystanie jak największej części odpadów, n    składowanie tylko tych odpadów, które nie przynoszą szkód środowisku.

Na etapie wykonywania prac koncepcyjnych i projektowych nad planem gospodarki odpadami w gminie czy powiecie należy: ·      przeprowadzić analizę planów gospodarki odpadami wyższego szczebla i określić wynikających z nich uwarunkowań dla plany gospodarki odpadami gminy lub powiatu, ·      przeprowadzić analizę strategii rozwoju i programów ochrony środowiska powiatu i gmin, ·      przeprowadzić analizę wielkości obszaru gminy (powiatu), charakteru zabudowań i długości dróg dojazdowych,

·      precyzyjnie rozpoznać rodzaj, ilość i źródła powstających odpadów, ich zmienność w zależności od pory roku oraz dokonać prognozy zmian ilościowych i jakościowych w perspektywie okresu dla którego projektowany jest system, ·      przeanalizować rozmieszczenie istniejących instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwienia odpadów wraz z wykazem podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie, ·      dokonać analizy stanu technicznego i wpływu na środowisko istniejących obiektów i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, ·      oszacować wielkości możliwych do odzyskania surowców oraz możliwości ich przetwarzania,

·      przeanalizować możliwe do zastosowania, w warunkach gminy lub powiatu, metody i techniki selektywnej zbiórki surowców wtórnych, ·      określić działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz prawidłowego postępowania z nimi, w tym ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na składowiska, ·      dla poszczególnych metod zagospodarowania odpadów dokonać wariantowej oceny rozwiązań technicznych i technologicznych, ·      przeprowadzić analizę wariantową lokalizacji zakładów utylizacji odpadów i obiektów wspomagających,

·      opracować program edukacji ekologicznej z zakresu gospodarki odpadami, ·      określić rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć, ·      ustalić optymalne formy organizacyjne systemu gospodarki odpadami komunalnymi, ·      ustalić źródła finansowania inwestycji oraz harmonogram ich uruchomienia, ·      przeprowadzić optymalizację bilansu kosztów ponoszonych i uzyskiwanych z opłat za wywóz i utylizację odpadów oraz oszacować potencjalne wpływy z opłaty produktowej, ·      opracowanie system monitoringu i oceny zamierzonych celów.