Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach
Kontrole LPTyp kontroliPlanWykonane Niewykona ne Wykonane ogółem Doraźne 1. planowe doraźne RAZEM
Kontrole doraźne Art. 42 KN/godz. karciana/ Oceny pracy dyrektora Art.7 ust.3 niepubliczne - 29 Przyczyny rezygnacji z matur - 21 Skargi - 118
Tematyka skarg przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzania egzaminów zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania
Tematyka skarg zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami / sprawy kadrowe nauczycieli dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów przestrzeganie statutu szkoły rekrutacja młodzieży niepełnosprawnej, przewlekle chorej do publicznych szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży
Wnioski po kontrolach 1. Zidentyfikować potrzeby wymagające zastosowania działań w zakresie nadzoru pedagogicznego. Podstawa prawna: § 3 ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324). 2. W procesie planowania nadzoru pedagogicznego uwzględnić współdziałanie dyrektora szkoły z nauczycielami w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego. Podstawa prawna: § 5 pkt 2 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324). Temat: Planowanie nadzoru pedagogicznego
3. Opracować plan nadzoru pedagogicznego. Podstawa prawna: § 21 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324). 4. Plan nadzoru opracowany na dany rok szkolny należy przedstawić radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
5. Plan nadzoru pedagogicznego uzupełnić o przedmiot ewaluacji. Podstawa prawna: § 21 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324). 6. Plan nadzoru pedagogicznego uzupełnić o harmonogram ewaluacji. Podstawa prawna: § 21 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324).
1. Dyrektor szkoły, przed dopuszczeniem do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania, zobowiązany jest zasięgnąć opinii rady pedagogicznej. Podstawa prawna: art.22 a ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.) Temat: Dopuszczanie programów nauczania
2. Opracować Szkolny zestaw programów nauczania obowiązujących w gimnazjum. Podstawa prawna: art. 22a ust 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz z rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz. 17).
3. Programy nauczania dopuszczać zgodnie z zapisami zawartymi w art. 22a ust 2 i 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z dnia 10 czerwca 2009 r.), tzn. programy dopuszcza dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela lub nauczycieli po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej.
W organizacji indywidualnego nauczania uczniów przestrzegać postanowień § 8 ust.1 rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz.562, z późn. zm.). Temat: Zgodność organizacji indywidualnego nauczania na podstawie wydanych orzeczeń
Temat: 5-latki Opracować zasady i termin przyjmowania dzieci na zajęcia w punkcie przedszkolnym zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
Spostrzeżenia wizytatorów w czasie kontroli W trakcie kontroli zauważono, że w dokumentacji szkolnej stosowany jest korektor, a poprawki nanoszone są niezgodnie z § 22 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z dnia 16 marca 2002 r.).
Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła, lub dyrektor szkoły lub placówki albo osoba przez niego upoważniona na piśmie do dokonania sprostowania. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. opracował: Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli