ROLA ŚWIETLICY WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Gazetka Szkolna LUZ Projekt realizowany w ramach programu wyrównywania
Szkoła Podstawowa Nr 225 Oferta dla sześciolatków.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
PRAWA CZŁOWIEKA.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
RODZICE W SZKOLE.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
WSPÓŁPRACA W NASZEJ SZKOLE
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Przedszkole nr 4 im. T. Kościuszki w Staszowie
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Świetlica Szkolna W Roku Szkolnym 2016/2017 r świetlica zapewniła opiekę 207 uczniom, w tym 41 objętych integracją: Z KLAS 0-III : 155 uczniów Z KLAS.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

ROLA ŚWIETLICY WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE

„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz stwórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, aby samo wiedzieć chciało” Janusz Korczak

Skutki zmian ekonomiczno-społecznych po 1989 roku. Przyzwyczajenia/nawyki z poprzedniego systemu Tempo życia – brak czasu Rozwój mediów Materialistyczno-konsumpcyjne podejście do życia Stres i lęk związany z brakiem poczucia bezpieczeństwa i utraty pracy Osłabienie więzi rodzinnych

Zagrożenia współczesnego człowieka Zagrożenie rodziny (rozwody, rodzice samotnie wychowujący dziecko, brak pracy, nałogi np. alkoholizm, emigracja zarobkowa) Nowe nałogi – pracoholizm, telewizja, komputer – internet, uzależnienie od posiadania, uzależnienie od zakupów

Prawa i obowiązki dziecka „Nie wyobrażam sobie procesu wychowania dziecka bez wyrabiania w nim poczucia obowiązku. Nie wyobrażam sobie właściwego funkcjonowania rodziny, szkoły, społeczeństwa i państwa, jeśli członkowie tych instytucji będą mieli jedynie prawa, a nawet dodatkowo – przywileje, natomiast nikt nie będzie miał żadnych obowiązków ani poczucia odpowiedzialności – za siebie oraz innych (...) Zresztą dzieci i młodzi ludzie instynktownie wyczuwają, że pozbawienie obowiązków jest naruszeniem ich autentycznego, głębiej i perspektywicznie pojętego dobra” dr Ewa Sowińska – Rzecznik Praw Dziecka

Wzrost zapotrzebowania na opiekę świetlicową

Cele i zadania świetlicy na rok szkolny 2006/2007 Propagowanie alternatywnych form spędzania czasu. Promocja sylwetki patrona szkoły gen. Mariusza Zaruskiego i wychowanie do patriotyzmu Roztaczanie szczególnej opieki nad rodzicami i dziećmi z rodzin niewydolnych wychowawczo Współpraca z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym dla podniesienia efektywności nauczania i rozwiązywania problemów wychowawczych Stworzenie warunków dla rozwijania zdolności, zainteresowań i pasji dzieci Wyrównywanie szans edukacyjnych Integracja społeczności szkolnej

FUNKCJE ŚWIETLICY - opiekuńcza Przez opiekę nad dziećmi rozumieć należy nie tylko dostarczenie niezbędnych środków mających na celu zaspokojenie materialnych potrzeb okresowych lub trwałych, lecz także wzięcie odpowiedzialności za losy wychowanka, za pielęgnację jego rozwoju.

Funkcja opiekuńcza – sposoby realizacji Zapewnienie opieki oraz bezpiecznego miejsca rozrywki i zabawy Troska o zdrowie i higienę (posiłki) Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych Zainteresowanie postępami dziecka w szkole , jego warunkami domowymi

FUNKCJE ŚWIETLICY - wychowawcza Przez funkcję wychowawczą świetlicy należy rozumieć całokształt poczynań zmierzających w kierunku kształtowania osobowości młodego pokolenia.

Funkcja wychowawcza – sposoby realizacji Wprowadzenie jasno określonych zasad i umów – zawieranie kontraktów (2 razy w roku) Jasno określony i przekazany system kar i nagród Zaspokajanie potrzeb działalności twórczej i rekreacyjnej Rozwiązywanie konfliktów wychowawczych Słuchanie dzieci

FUNKCJE ŚWIETLICY - społeczna Przez funkcje społeczną świetlicy należy rozumieć jej udział w życiu środowiska społecznego, integrujący często przejawy najrozmaitszych poczynań społecznych na rzecz dziecka. Zaspokaja potrzeby aktywności i działania, kontaktu emocjonalnego, przynależności do grupy rówieśniczej i jej uznania, akceptacji, sukcesu, zrozumienia , szacunku, samorealizacji oraz potrzeby poznawcze.

Funkcja społeczna – sposoby realizacji Organizacja „Lata” i „Zimy w mieście” Imprezy świetlicowe – „Dzień Ziemniaka”, „Święto Rodziny” Konkursy plastyczne, literackie, sportowe Zbiórki na cele charytatywne Wystawy prac wychowanków Pomoc w adaptacji dziecka do warunków szkolnych i integracja z środowiskiem szkolnym

FUNKCJE ŚWIETLICY - dydaktyczna Jednym z zadań świetlicy jest również organizacja pracy zadanej przez szkołę o ściśle skorelowanych celach. Funkcja ta powinna być realizowana przez bogatą ofertę zajęć dydaktycznych w świetlicy oraz na przyswajaniu przez dzieci metod pracy umysłowej.

Funkcja dydaktyczna – sposoby realizacji Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień – zajęcia plastyczne, muzyczne, czytelnicze i sportowe) Poszerzanie wiedzy przy wykorzystaniu form zabawowych Pomoc i kontrola w odrabianiu lekcji Wyrównywanie braków i pomoc uczniom słabszym

Docenienie roli świetlicy szkolnej Zwiększenie świadomości wychowanków, rodziców i nauczycieli – przełamanie funkcjonującego stereotypu Bardzo istotna współpraca z wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym (obserwacja dziecka w zupełnie innych warunkach niż w klasie) Zapis w statucie szkoły

Rozdział V „Organizacja szkoły” § 27 STATUTU SZKOŁY „1. W szkole działa świetlica szkolna przeznaczona dla wszystkich uczniów, którzy muszą przebywać w szkole poza lekcjami, ze względu na pracę zawodową rodziców (opiekunów). Świetlica jest pozalekcyjną placówką opiekuńczo-wychowawczą. 2. Plan pracy świetlicy jest załącznikiem do planu pracy szkoły, z którym musi być skorelowany. 3. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25. 4. Organizację i czas pracy świetlicy, podział na grupy wychowawcze i przydział tych grup proponuje kierownik świetlicy, a zatwierdza dyrektor szkoły”.

Opracowały: Marta Dziadura, Dorota Olesiak, Anna Skonieczna Dziękujemy za uwagę  Opracowały: Marta Dziadura, Dorota Olesiak, Anna Skonieczna