Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r. Konferencja dla dyrektorów szkół niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej i osób prowadzących szkoły Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r. Wrocław, 28 kwietnia 2011 r.
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi
Szkoły i placówki publiczne i niepubliczne w województwie dolnośląskim
Zestawienia szkół i placówek z podziałem na publiczne i niepubliczne w województwie dolnośląskim
Przedszkola i szkoły według typów publiczne i niepubliczne w województwie dolnośląskim
Publiczne i niepubliczne szkoły młodzieżowe i dla dorosłych w województwie dolnośląskim
Szkoły dla dorosłych publiczne i niepubliczne według typów w województwie dolnośląskim
Szkoły dla młodzieży publiczne i niepubliczne według typów w województwie dolnośląskim
Placówki publiczne i niepubliczne według rodzajów w województwie dolnośląskim
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Art. 31. 1. Kurator oświaty (…), w szczególności: 1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli, w tym nad niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, które znajdują się na obszarze danego województwa; Art. 89. Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi sprawują właściwi kuratorzy oświaty, a w przypadku szkół i placówek artystycznych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych - również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Przepisy art. 33 stosuje się odpowiednio.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi w rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) § 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 2) szkole - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz szkoły; 3) placówce - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10 ustawy, a także publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli;
Cele nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty dostarczanie szkołom i placówkom informacji na temat poziomu spełnienia wymagań ustalonych przez państwo ocenianie stanu przestrzegania przepisów prawa inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy
Formy nadzoru pedagogicznego realizowane przez kuratora oświaty w odniesieniu do szkół i placówek niepublicznych Ewaluacja Kontrola Wspomaganie
działań planowych działań doraźnych Zadania i czynności nadzoru pedagogicznego określone w art. 33 ustawy o systemie oświaty są realizowane w trybie: działań planowych działań doraźnych
Ewaluacja zewnętrzna całościowa problemowa wewnętrzna
Raport z ewaluacji zewnętrznej zawiera: wyniki ewaluacji określenie poziomu spełniania wymagań wnioski z ewaluacji
Poziom spełniania przez szkołę lub placówkę poszczególnych wymagań w badanych obszarach Poziom bardzo wysoki B Poziom wysoki C Poziom średni D Poziom podstawowy E Poziom niski
wdrożenie działań naprawczych Uzyskanie niskiego poziomu (E) spełnienia wymagania przez szkołę lub placówkę niepubliczną skutkuje: Obszar Skutek efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki wydanie przez kuratora oświaty poleceń osobie prowadzącej procesy zachodzące w szkole lub placówce wdrożenie działań naprawczych funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów zarządzanie szkołą lub placówką
Ewaluacje przeprowadzono w szkołach i przedszkolach publicznych. Ewaluacje przeprowadzone przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w okresie od stycznia 2010 r. do połowy kwietnia 2011 r. Ewaluacje przeprowadzono w szkołach i przedszkolach publicznych. Ogółem przeprowadzono 64 ewaluacje, w tym: 52 ewaluacje problemowe, 12 ewaluacji całościowych.
Ewaluacja zewnętrzna – czynności przygotowawcze: szkoły do badania wybierane są w sposób losowy; kurator oświaty określa czy w danej szkole zostanie przeprowadzona ewaluacja całościowa czy problemowa; termin przeprowadzenia badania jest ustalany z dyrektorem szkoły, tak aby nie zakłócać pracy szkoły; dyrektor szkoły o przeprowadzeniu badania zawiadamiany jest pismem z 30 – dniowym wyprzedzeniem; dyrektor otrzymuje dostęp do platformy System Ewaluacji Oświaty (SEO).
Organizacja ewaluacji zewnętrznej: ustalenie harmonogramu ewaluacji z dyrektorem szkoły; przedstawienie radzie pedagogicznej zakresu i harmonogramu ewaluacji; przeprowadzenie badania w szkole przez zespół wizytatorów wskazany przez kuratora oświaty (nie dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych 2 tygodni); przedstawienie radzie pedagogicznej wyników i wniosków z ewaluacji w terminie 7 dni od dnia jej zakończenia; przekazanie raportu dyrektorowi szkoły i osobie prowadzącej szkołę.
Narzędzia badawcze wykorzystanie podczas ewaluacji zewnętrznej: ankiety on-line dla nauczycieli i uczniów ankiety dla rodziców w formie tradycyjnej lub on-line, wywiady z dyrektorem, nauczycielami, rodzicami, uczniami, partnerami szkoły i pracownikami niepedagogicznymi, obserwacja wybranych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz funkcjonowania uczniów w szkole, analiza dokumentów szkolnych przedstawionych przez dyrektora.
Z raportami z ewaluacji zewnętrznej wszystkich badanych szkół w Polsce można zapoznać się na stronie internetowej www.nadzorpedagogiczny.edu.pl
Dyrektor szkoły lub placówki niepublicznej Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego
Kontrole przeprowadzone od 1.02.2010 do 31.03.2011 Rok szkolny Liczba kontroli planowych doraźnych Razem 2009/2010 698 73 771 2010/2011 807 180 987 1505 253 1758
Kontrole doraźne rok szkolny rok szkolny 2010/2011 2009/2010 42 w ciągu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności w szkołach, które uzyskały uprawnienia szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności art. 85 ust 2 ustawy o systemie oświaty 1 szkoły ubiegające się o nadanie uprawnień szkoły publicznej w trakcie działalności art. 85 ust 3 ustawy o systemie oświaty 14 szkoły, w których wprowadzono zmiany po wpisie do ewidencji art. 82 ust 2a w zw. z art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty 43 24
Problematyka zaleceń wydanych po kontrolach doraźnych w szkołach niepublicznych w roku szkolnym 2009/2010
Realizowane przez DKO zadania z zakresu wspomagania szkół i placówek niepublicznych od stycznia 2010 r. Organizacja konferencji dla dyrektorów szkół i placówek niepublicznych nt. nadzoru pedagogicznego, w tym promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki. Zamieszczanie na stronie internetowej KO przykładów dobrych praktyk. Udostępnienie dyrektorom szkół i placówek niepublicznych platformy e-learningowej. Umieszczenie na stronie internetowej KO materiałów pomocniczych dla osób zakładających szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkoły publicznej. Opracowanie kart kontroli spełniania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi 29