Szkolna biblioteka dla małego człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej im
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Co to jest TIK?.
Nasza Biblioteka 2011.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
POZNAJMY SIĘ … ZAPRASZAMY NA „DNI OTWARTE” W NASZEJ SZKOLE …
DYREKTOR SZKOŁY – RENATA CIEŚLAK. KILKA SŁÓW O NAS Oddział przedszkolny jest grupą przyjazną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole. Szkoła.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 w ZIELONEJ GÓRZE
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Organizacja wspomagania szkół
Gdzie szukać informacji na temat reformy programowej?
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Formy pracy z książką (lekturą)
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Współpraca bibliotekarzy i nauczycieli w realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie Największą oznaką.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZEŚCIOLATEK W PRZYJAZNEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa im. Marii i Lecha Kaczyńskich w Podsarniu.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Sopocka Akademia Tenisowa
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Zapis prezentacji:

Szkolna biblioteka dla małego człowieka Opracowała: Irena Zalewska

Najważniejsze w bibliotece jest dziecko Według Deklaracji praw Dziecka wydanej przez ONZ każde dziecko powinno mieć równy dostęp do informacji. Wszyscy uczniowie w każdym wieku powinni więc postrzegać bibliotekę jako otwarte, przyjazne, atrakcyjne i niezagrażające im miejsce do zdobywania wiedzy zarówno poprzez poszukiwanie informacji, jak i zabawę (adekwatnie do wieku). Nową ofertę biblioteki należy zweryfikować pod kątem potrzeb i możliwości dzieci sześcioletnich (a nawet pięcioletnich, o ile w szkole znajduje się oddział przedszkolny). Priorytetem tych działań powinno być stworzenie dzieciom możliwie najlepszych warunków do budowania poczucia własnej wartości, rozbudzania ciekawości, rozwijania samodzielności i umiejętności współpracy.

Biblioteka szkolna – to nie tylko : miejsce gromadzenia książek i czasopism, centrum multimedialne to także wspaniały plac zabaw.

Biblioteka dla maluchów Biblioteka dla maluchów! Wykreowanie biblioteki szkolnej na baśniową krainę. Pozytywne wrażenia dzieci – gwarancją na pozyskanie stałych bywalców i czytelników.

Metody pracy z małym czytelnikiem Metody pracy z sześciolatkiem powinny opierać się przede wszystkim na zabawie i emocjach (one głównie skłaniają dziecko do podjęcia wysiłków związanych z nabywaniem wiadomości, umiejętności czy nawyków). Nadrzędną metodą znajdującą odzwierciedlenie we wszystkich formach pracy z sześciolatkiem jest metoda czynna, polegająca na organizowaniu wielostronnego działania dziecka. Przełamać opór z korzystania z zabawek i gier.

Metody pracy z małym czytelnikiem Dzieci uczą się poprzez własne działanie i często zmieniają swoją aktywność. Wśród metod pracy z czytelnikiem można znaleźć: małe formy teatralne: - recytacje (indywidualne, zbiorowe), - melodeklamacje (recytacje z podkładem muzycznym), - inscenizacje, - teatrzyki, - montaże literackie lub poetycko-muzyczne

Metody pracy z małym czytelnikiem gry i zabawy czytelnicze (oparte na literaturze skierowanej do najmłodszych, aczkolwiek zadaniem bibliotekarza będzie też rozszerzanie repertuaru): - układanki, - - loteryjki, - - domina literackie, - zgadywanki, - logogryfy, - rebusy, - gry słowne(np. „licytacja tytułów książek”, „ukryte tytuły”), - zabawy ruchowe (np. „zabawy z piłeczką”, „sztafeta”), zgaduj zgadule, konkursy czytelnicze oparte na wyrazie artystycznym, np. ilustracje do ulubionej bajki czy usłyszanego opowiadania.

Inne formy pracy z małym czytelnikiem wydzieranki, wycinanki, wystawy- (pamiętać o rozmowie z uczniami na temat oglądanych przedmiotów, a potem zachęcić ich do własnej twórczości inspirowanej obejrzaną wystawą).

Inne formy pracy z małym czytelnikiem Rozmowa dotycząca zainteresowań czytelniczych ( doskonalimy wymowę, a także rozwijamy formy wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych. Rozmowy należy kończyć wysunięciem jakiegoś wniosku czy dokonaniem oceny).

Inne formy pracy z małym czytelnikiem Głośne czytanie - powinna ona być zakończona działaniem dzieci( twórcze przeżywanie usłyszanego tekstu- malowanie, rysowanie, lepienie z plasteliny) oraz podsumowaniem nauczyciela.

Inne formy pracy z małym czytelnikiem Uroczystości – włączenie najmłodszych w ich przygotowania wiąże się z wychowaniem społecznym i estetycznym.

Podstawa programowa

Fragment podstawy programowej dotyczący bibliotek szkolnych: … Realizację powyższych celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

Nowe technologie i edukacja medialna Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.

Nowa podstawa programowa nie zmieniła przecież ani zadań, ani charakteru biblioteki szkolnej. Umocniła wręcz jej rolę w procesie edukacyjnym, w efekcie którego uczeń będzie przygotowany do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji. Biblioteka szkolna powinna być interdyscyplinarnym centrum dydaktycznym w szkole, a kreatywny nauczyciel bibliotekarz jest gwarantem ukazania możliwości efektywnego wykorzystania jej bazy. Nauczyciel bibliotekarz, spełniając oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców, kreuje w ich oczach wizerunek biblioteki szkolnej, jako niezbędnego ogniwa w realizacji podstawy programowej.

Wychowanie przedszkolne: Oczekuje się, że dziecko na koniec tego etapu interesuje się czytaniem i pisaniem oraz jest gotowe do nauki czytania i pisania; także słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami. Umiejętności te na ogół są kształtowane bez udziału nauczyciela bibliotekarza, choć przy założeniu usytuowania oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, można takie zajęcia realizować w bibliotece.

Szkoła podstawowa Etap I – edukacja wczesnoszkolna – klasy I-III W opisie edukacji polonistycznej zwraca się uwagę na zainteresowanie książką i czytaniem: słuchanie w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy) oraz w miarę indywidualnych możliwości, czytanie lektur wskazanych przez nauczyciela.

Etap I edukacja wczesnoszkolna– klasy I-III Uczeń kończący klasę III powinien umieć: wyszukać w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzystać ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym, czytać teksty i recytować wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji, mieć potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, wypowiadać się na temat przeczytanych książek. …………………………………………………………………. dzięki zajęciom komputerowym, na koniec III klasy uczeń powinien być przygotowany do przeglądania wybranych przez nauczyciela stron internetowych, dostrzegania elementów aktywnych, odtwarzania animacji i prezentacji multimedialnych.

Lokal Przygotowanie lokalu biblioteki do potrzeb najmłodszych, np. odpowiednie krzesła i stoliki. Kącik czytelniczy dla najmłodszych, w którym będą mogli pracować lub odpoczywać, przeglądając książki. Dobrym pomysłem będzie wyodrębnienie z księgozbioru pozycji przeznaczonych dla najmłodszych oraz zapewnienie dzieciom wolnego dostępu do specjalnie przygotowanych dla nich półek.

Książki Ważny dobór literatury dla najmłodszych. Książki oznaczone „6+” (tekst przeważa nad ilustracjami). Książki powinny być poprawne pod względem edytorskim, powinny: - służyć podnoszeniu ogólnej wiedzy i kultury, - nieść pozytywny przekaz społeczny, - promować wzorce właściwych postaw i zachowań, - rozwijać wrażliwość estetyczną, kształtować postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata, - unikać stereotypów związanych z płcią, rasą czy kulturą, - nieść przesłanie szacunku wobec wszelkich żyjących istot, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych i prawa, - być dostosowane do wrażliwości dziecka, niewzbudzające lęków i niepokojów.

Wydawnictwa Zakamarki Wydawnictwo Zakamarki wydaje szwedzką literaturę dla dzieci - cenioną na całym świecie za świetne ilustracje, mądre i pełne humoru teksty, a przede wszystkim za sposób traktowania dziecka. W 2012 roku Wydawnictwo poszerzyło krąg swoich zainteresowań o książki francuskie.

Wydawnictwa Czarna Owieczka Celem Czarnej Owieczki jest wydawanie mądrych i oryginalnych książek z wartościową treścią. Książek napisanych z pasją, wnikliwością i humorem przez współczesnych autorów polskich i zagranicznych. Rozmaite mody w literaturze przychodzą i odchodzą, ale wszyscy wiemy, że podstawowe wartości, takie jak uczciwość czy moralność, są trwałe.  Wydawnictwo stara się sprostać wymaganiom młodego czytelnika i wydawać książki, które będą nie tylko bawić, rozwijać ciekawość świata, ale i uczyć, za to nigdy nie pouczać! Chce aby ich odbiorcami byli czytelnicy młodsi (3-6 lat) i starsi (7-14 lat).

Wydawnictwa Dwie siostry

Wydawnictwa EneDueRabe Wydawnictwo EneDueRabe istnieje od 2008 r. , ich oferta to  mądre, ambitne, pełne ciepła i humoru książki dla dzieci z niebanalną treścią i nietuzinkowymi ilustracjami. Jednym słowem literatura piękna dla dzieci.

Sześciolatek w szkole www.6latek.ore.edu.pl www.men.gov.pl/6latek

Blogi o wartościowych książkach dla dzieci czytanki-przytulanki.blogspot.com, zajeczanora.blogspot.com, zaczytani.blox.pl, poleczkazksiazkamibeel2.blox.pl, stasiekpoleca.blogspot.com, blog Fundacji ABCXXI www.rodzinneczytanie.pl/młodsi uczniowie.

Bibliografia: Biblioteka szkolna dla (coraz) młodszych uczniów / Beata Czyżewska // Biblioteka Szkolne Centrum Informacji. – 2011, nr 3, s. 4-9 Jak zachęcać do odwiedzania biblioteki : program / Ewa Dunin-Wilczyńska // Biblioteka Szkolne Centrum Informacji. – 2011, nr 1,  s. 16-19 Pierwsza wizyta w bibliotece szkolnej / Agnieszka Witwer // Biblioteka  w Szkole. – 2012, nr 1, s. 24-25 Spotkania z Calineczką : edukacja sześciolatków / Maria Lipka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 9, s. 41-43 Sześciolatek w bibliotece szkolnej / Aneta Jarmark // Biblioteka w Szkole – 2012, nr 4, s. 8-10 Szkolna biblioteka dla małego człowieka / Beata Czyżewska // Biblioteka Szkolne Centrum Informacji. – 2011, nr 4, s. 12-15

Dziękuję za uwagę!