ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja dla rodziców.
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Kształcenie specjalne
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
z Oddziałami Integracyjnymi
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Projekt: ZMYSŁOWY ŚWIAT DZIECKA. Stowarzyszenie „RÓWNE SZANSE” powstało w maju 2008 roku. W ramach swojej statutowej działalności prowadzi: - Niepubliczną.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Europejski Fundusz Społeczny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
w części dotyczącej wydatków
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później

Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta

1991 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa 1991 edukacja Stworzenie dobrego prawa edukacyjnego w oparciu o zobowiązania międzynarodowe

1991 ustawa o ustroju oświaty Gdzie jest zespół Downa? Gdzie jest autyzm? Wyszlifowanie zdolności, któRe dadzą funkcjonalność

PRZEDSZKOLE w ramach integracji MODEL EDUKACJI INTEGRACYJNEJ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W 1991 W POLSCE OPIEKA MEDYCZNA PRZEDSZKOLE w ramach integracji SZKOŁA INTEGRACYJNA SZKOŁA SPECJALNA Jak najdłużej

To deficyty wszystkie oprócz poznawczych NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ 1991 To deficyty wszystkie oprócz poznawczych To problemy wszystkie z wyjątkiem intelektualnych Po to by dziecko mogło mieć PRZYSZŁOŚĆ!

Niepełnosprawność intelektualna 1991 Zespół Downa 1991 Zdrowie nie gwarantowało przeżycia Dojście do okresu edukacji-instytucje specjalne Niepełnosprawność intelektualna 1991 Edukacja podstawowa Instytut specjalny

ZMIANY 1990-2000 1991-2000 wzrost przeżywalności ZD 1990-1995 Pierwsza fala autyzmu 1990 powstają pierwsze ośrodki wczesnej interwencji ZMIANY 1990-2000

1990 Powstaje pierwszy ośrodek wczesnej interwencji we Wrocławiu Powstaje pierwsza szkoła zajmująca się konkretną niepełnosprawnością 1991 Uchwalona zostaje pierwsza ustawa oświatowa Powstają pierwsze szkoły integracyjne z modelem integracji różnych niepełnosprawności, powstają szkoły specjalne dla ZD 1999 Powstaje pierwsza publiczna szkoła dla autystów w Polsce Prowadzone są pierwsze projekty edukacyjne w ramach pilotaży

2004 Pierwszy pilotaż edukacyjny w zakresie niepełnosprawności intelektualnej w Warszawie i Łodzi Kolejna duża „fala” autystów 2006 Pierwszy program wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie we Wrocławiu Programy wspierane przez Miasto Wrocław 2009 Rusza program edukacji przedszkolnej w ramach edukacji masowej dla osób z ZD we Wrocławiu Objęcie opieką wszystkich dzieci z ZD w przygotowanych do tego 4 placówkach

WE WROCŁAWIU DZIECKO Z ZESPOŁEM DOWNA IDZIE DO PRZEDSZKOLA W WIEKU OKOŁO 3 LAT RAZEM Z RÓWIEŚNIKAMI.

Osoba z ZD w 2011 roku

Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, 1991 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa 2011 Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa, NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA

Ustawa o ustroju oświaty Dobre zmiany Bez przepisów wykonawczych 1991 Ustawa o ustroju oświaty Dobre zmiany Bez przepisów wykonawczych 2009 Dobre uściślenia Przepisy wykonawcze

SZKOŁA PODSTAWOWA W POLSCE 2011 REJONIZACJA SZKOŁY MASOWE, INTEGRACYJNE, SPECJALNE FINANSOWANIE EDUKACJI Z KOSZYKA NAUCZYCIELE NIEPRZYGOTOWANI DO PROWADZENIA ZAJĘĆ Z DZIEĆMI Z DEFICYTAMI BIERNI RODZICE

EFEKT Szkoła specjalna Brak szans na integrację, pracę To jest

MOŻLIWA ZMIANA? JAKA SZKOŁA? JAKI CEL?

MODEL WROCŁAWIA - SZKOŁA PODSTAWOWA SZKOŁA SPECJALNA 2 SZKOŁY MASOWE KONCENTRACJA ZASOBÓW: -NAUCZYCIELI -FINANSOWYCH -SPECJALISTÓW -WSPARCIE I AKTYWIZACJA RODZICÓW -PRZYGOTOWANIE ZAJĘĆ DLA DZIECI KONCENTRACJA DZIECI I RODZICÓW: -PRZYJAŹŃ PRZYGOTOWANIE SPECJALISTÓW, NAUCZYCIELI , PROGRAMÓW -SPECJALIZACJA SZKOŁY (SPORT, SZTUKA) -WSPÓLNE ZAJĘCIA INTEGRACJA:

DLACZEGO? INTEGRACJA TO ROZPROSZENIE ZASOBÓW, BRAK SPECJALIZACJI INTEGRACJA TO BEZMIAR KONIECZNEJ WIEDZY NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW INTEGRACJA TO UTRZYMYWANIE WSZYSTKIEGO BEZ ZMIAN INTEGRACJA JEST SKIEROWANA NA SYSTEM A NIE NA DZIECKO, KAŻDE DZIECKO

KLASA MODEL KLASY 0-3 KLASA – do 20 dzieci w tym 2-3 dzieci z ZD MENTOR WYCHOWAWCA MODEL KLASY 0-3 KLASA – do 20 dzieci w tym 2-3 dzieci z ZD WYCHOWAWCA – nauczyciel prowadzący całą klasę MENTOR – osoba wspomagająca dzieci z ZD, przebywa z dziećmi po zajęciach

Jaki jest cel takiego modelu? -wyodrębnić zdolności i zainteresowania -w klasach 0-3 zbudować pewność siebie -zbudować zdolność do komunikacji DZIECKO : -ma uczyć i motywować wszystkich uczniów -ma kształtować siłę klasy-jako całości -ma rozwijać zdolności uczniów NAUCZYCIEL : -zasoby i ich finansowanie mają być adekwatne do uczniów -ma być wyspecjalizowaną jednostką oświatową SZKOŁA: -uczestnictwo wspólne w zajęciach pozalekcyjnych -aktywizacja poprzez szkolenia i porady RODZICE:

DZIECKO IDZIE DO 4 KLASY ZNANE SĄ ZDOLNOŚCI DZIECKA MOŻLIWY JEST INDYWIDUALNY PROGRAM DZIECKO FUNKCJONUJE RAZEM Z KLASĄ I RAZEM Z PRZYJACIÓŁMI SZKOŁA UZYSKUJE SPECJALIZACJĘ NAUCZYCIEL JEST NAUCZYCIELEM, MENTOR WSPARCIEM MOŻLIWOŚĆ ELASTYCZNOŚCI PROGRAMOWEJ, SPECJALIZOWANEJ

-JAK ZAPEWNIĆ AKCEPTACJĘ -JAK ZAPEWNIĆ ZDROWIE DZIECKO : PROBLEMY -JAK ZAPEWNIĆ AKCEPTACJĘ -JAK ZAPEWNIĆ ZDROWIE DZIECKO : -JAK OCHRONIĆ NAUCZYCIELA PRZED OCENĄ ZA WYNIKI W NAUCE DZIECKA Z ZD -JAK PODOŁAĆ BIUROKRACJI NAUCZYCIEL : -JAK ZAPEWNIĆ STAŁE ZABEZPIECZENIE FINANSOWE -JAK MOTYWOWAĆ SZKOŁE DO PROGRAMU SZKOŁA: -JAK PRZEKONAĆ RODZICÓW DO WSPÓŁFINANSOWANIA/WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI -JAK PRZEKONAĆ ŻE DZIECKO MOŻE… RODZICE:

DZIECKO SYSTEM BRAK DOSTOSOWANIA ISTNIEJE USTRÓJ CZAS NA ZMIANY ZD Nie jest dzisiaj skazane na śmierć Medycyna poprawia funkcjonowanie Wczesna Interwencja zwiększa potencjały rozwojowe dziecka Wczesne wspomaganie przystosowuje go do włączenia Dziecko z ZD to dziecko zdolne, które osiąga wiele w innym czasie Dziecko z ZD potrzebuje wzorców BRAK DOSTOSOWANIA ISTNIEJE USTRÓJ CZAS NA ZMIANY