Bielsko-Biała, 15 września 2010r,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Henryk Majchrzak Prezes Zarządu PSE Operator S.A.
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Jak zbudować instalacje PV - krok po kroku, konieczne pozwolenia
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Zmiany w ustawie - Prawo energetyczne Zbigniew Kamieński Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa, 21 kwietnia 2005r.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Bezpieczeństwo elektroenergetyczne Warszawy i Mazowsza
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Zmiany w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej (IRiESP)
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA
System, który łączy Zmiany w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej -system tranzytowy Warszawa, 24 września 2013.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Robert Jankowski Instytut Energetyki O/Gdańsk
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Mikroinstalacje i małe instalacje w gospodarstwie agroturystycznym -procedury prawne 14 maja 2014 r., Poznań Radosław Wasiak Adwokat.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Warsaw / VIII Kongres Nowego Przemysłu Uwarunkowania prawne inwestycji w nowe źródła energii elektrycznej Karolina Siedlik CMS Cameron McKenna.
Techniczne oraz prawne ograniczenia lokalizacji elektrowni wiatrowych i biogazowych w kontekście aktualnych uregulowań prawnych dr inż. Grzegorz Barzyk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej (budowa mikroinstlacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Mikroinstlacje PV – system wsparcia dla prosumentów
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Mikro i małe instalacje w gospodarstwie agroturystycznym – procedury prawne Wardyński i Wspólnicy 1.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
rola fachowego doradcy
Reglamentacja procesu budowy
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Energia w dobrych rękach Andrzej Wołosz Wiceprezes Zarządu PSE-Operator S.A. V Kongres Nowego Przemysłu Warszawa, 2-3 czerwca 2008.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Aktualizacja Strategii Energetyki Województwa Lubuskiego Dychów, 3 czerwca 2016 r. Danuta Wesołowska-Wujaszek Z-ca Dyrektora Departamentu Infrastruktury.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Barbara Adamska ADM Poland
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Nowoczesne platformy współpracy
Uregulowania prawne dla rozwoju
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

Bielsko-Biała, 15 września 2010r, Uwarunkowania związane z przyłączaniem i współpracą farm wiatrowych z siecią elektroenergetyczną Bielsko-Biała, 15 września 2010r,

Plan prezentacji Planowany rozwój energetyki wiatrowej (FW). Planowanie rozwoju sieci przesyłowej. Koncepcja przyłączania FW. Uwarunkowania techniczne przyłączania FW wynikające z IRiESP. Uwarunkowania prawne przyłączania FW. Wnioski.

Wydane warunki przyłączenia oraz podpisane umowy przyłączeniowe dla FW w sieci zamkniętej

Aktualne dane dotyczące przyłączania FW do sieci przesyłowej Przyłączone farmy wiatrowe do sieci przesyłowej (1) 120 MW Określone warunki przyłączenia (bez uwzględnienia zawartych umów o przyłączenie) (20) 4233 MW Zawarte umowy o przyłączenie FW (7 umów) 1371 MW

Wykaz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do Krajowej Sieci Przesyłowej Zgodnie z Art. 7 ust. 8l pkt. 1 ustawy - Prawo energetyczne, PSE Operator S.A. udostępnia do publicznej wiadomości informacje dotyczące podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej. Publikacja: strona PSE Operator S.A. – www.pse-operator.pl

Planowanie rozwoju sieci przesyłowej Pokrycie zapotrzebowania na energię el. w przyszłości. Przyłączenie do sieci nowych źródeł w tym OZE. Przewidywane lokalizacje elektrowni jądrowych. Rozwój połączeń transgranicznych. Wzmocnienie układów zasilania aglomeracji.

Planowanie rozwoju sieci dla zapewnienia wyprowadzenia mocy z FW Oszacowanie planowanego przyrostu mocy z FW w obszarach KSE. Oszacowanie planowanego przyrostu mocy z FW w latach. Uwarunkowania realizacyjne – bariery prawne, skorelowanie planu rozwoju sieci z planami inwestorów FW. Uwarunkowania systemowe – stabilność pracy, rezerwy mocy, źródła interwencyjne.

Obszary lokalizacji farm wiatrowych do roku 2015 8

Obszary lokalizacji farm wiatrowych do roku 2020 9

Planowany przyrost mocy w farmach wiatrowych

Informacja o dostępności mocy przyłączeniowej do sieci przesyłowej Ustawa z dnia 8 stycznia 2010 roku o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 11 marca 2010 roku, nakłada na PSE Operator obowiązek sporządzenia i publikacji informacji dotyczących, między innymi, wielkości dostępnej mocy przyłączeniowej dla stacji elektroenergetycznych lub ich grup, wchodzących w skład sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 110 kV, a także planowanych zmianach tych wielkości w okresie następnych 5 lat, od dnia publikacji tych danych. PSE Operator S.A. jest zobowiązany aktualizować powyższe informacje co najmniej raz w miesiącu i zamieszczać na swojej stronie internetowej oraz udostępniać w swojej siedzibie do publicznego wglądu. Publikacja: strona PSE Operator S.A. – www.pse-operator.pl

Uwarunkowania realizacyjne rozbudowy sieci Bariery prawne w umieszczeniu inwestycji liniowych w Miejscowych Planach Zagospodarowania. Bariery prawne w pozyskaniu prawa drogi. Liczne utrudnienia z uzyskaniem dokumentacji formalno-prawnej dla inwestycji liniowych. Protesty mieszkańców i procesy odwoławcze. Wydłużona procedura przetargowa i uzyskiwania zgód korporacyjnych.

Uwarunkowania realizacyjne rozbudowy sieci cd. Wspierające: Współpraca z inwestorem FW w zakresie: opracowywania dokumentacji przedinwestycyjnej, wsparcia w pozyskiwaniu decyzji administracyjnych, wspólnych wystąpień o zmiany w mpz-ach Współpraca z OSD w zakresie: budowy linii wielotorowych i wielonapięciowych, kształtowania rozwoju sieci zamkniętej, przyłączania i zarządzania pracą FW.

Plan działań w zakresie przyłączania FW do sieci przesyłowej OSP określił harmonogram rozbudowy węzłów sieciowych, w których przewidziane jest przyłączenie FW. OSP określił dostępne moce przyłączeniowe w węzłach sieciowych, w których możliwe jest dalsze przyłączanie FW. Wielkość mocy dostępnych została potwierdzona analizami systemowymi. Na podstawie dostępnych mocy przyłączeniowych ogłoszenie przetargu na przyłączenie FW dla każdego węzła w sposób indywidualny. Zaproszenie do udziału w przetargu inwestorów posiadających ważne warunki przyłączenia, a w dalszej kolejności inwestorów, którzy złożyli kompletne wnioski o określenie warunków przyłączenia. Warunkiem uczestnictwa w postępowaniu przetargowym będzie m.inn. przedstawienie przez inwestorów realnych planów działań, w tym harmonogramu realizacji inwestycji. Doprecyzowanie wymagań w zakresie budowy systemu monitorowania i sterowania pracą FW. Uzgodnienie z URE kryteriów przeprowadzania i rozstrzygania postępowań przetargowych. Ujęcie zakresu rozbudowy sieci przesyłowej związanej z wyprowadzeniem mocy z FW w programie rządowym jako realizacja celów Polityki Energetycznej Polski. Koszty rozbudowy sieci zamkniętej pozostają pod kontrolą URE.

Koncepcja przyłączania FW do sieci elektroenergetycznej Określenie dostępnych mocy przyłączeniowych dla FW w sieci 110 kV nie powodujących jej przeciążeń: w stanie obecnym (stan 0 – ΣPFW0) oraz w perspektywie 5 letniej (etap 1 – ΣPFW1). Aktualizacja dostępnych mocy przyłączeniowych dla węzłów sieci przesyłowej. Wydzielenie sieci 110 kV dedykowanej FW – jest to przyłączenie do sieci przesyłowej w wielkościach wynikających ze zaktualizowanych dostępnych mocy przyłączeniowych dla węzłów sieci przesyłowej (etap 2 – ΣPFW2). Wprowadzenie zasady grupowania FW. Powiązanie powyższej koncepcji z proponowanym systemem przetargowym – wyeliminowanie patologii blokowania przyłączeń FW do sieci. Powyższa propozycja zapewni optymalne kształtowanie KSE i efektywne wykorzystanie infrastruktury sieciowej.

Koncepcja etapowania rozbudowy węzłów Sieć przesyłowa NN ETAP 1 NN / 110 kV STAN FW 2 Sieć OSD OFW ? P Koncepcja etapowania rozbudowy węzłów sieci przesyłowej dla przyłączenia FW

Koncepcja zarządzania wydzieloną siecią dla potrzeb przyłączania farm wiatrowych Zagrożenia – inwestorzy jako zarządzający: Konieczność uzyskania koncesji na przesył i dystrybucję energii elektrycznej. Obowiązek sporządzania projektów planu rozwoju uzgadnianych przez Prezesa URE. Dezintegralność KSE – brak odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy i rozwój systemu elektroenergetycznego. Rozwiązania – lokalny OSD jako zarządzający - OSD spełnia wszelkie wymogi prawne. - Zachowana zostaje integralność procesu planowania pracy i rozwoju sieci. - Łatwość regulacji - zarządzanie poprzez umowy cywilne (np. umowy dzierżawy).

Uwarunkowania techniczne zgodnie z IRiESP Zakończenie procesu konsultacji projektu IRiESP w dniu 25 maja 2010 r. Uszczegółowienie wymagań technicznych i warunków pracy farm wiatrowych. Przesyłanie uwag i propozycji dotyczących projektu opracowanej IRiESP. Przedłożenie do zatwierdzenia IRiESP wraz z raportem z konsultacji Prezesowi URE w dniu 11 czerwca 2010 r. Zamieszczenie dokumentu na stronie internetowej PSE Operator S.A.

Uwarunkowania prawne przyłączania FW Wymagania dotyczące wniosku o określenie warunków przyłączenia. Określenie warunków przyłączenia i zawarcie umowy o przyłączenie

Wymagania dotyczące wniosku o określenie warunków przyłączenia Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne Podmiot ubiegający się o przyłączenie źródła do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV wnosi zaliczkę na poczet opłaty za przyłączenie do sieci, w wysokości 30 zł za każdy kilowat mocy przyłączeniowej określonej we wniosku o określenie warunków przyłączenia. Wysokość zaliczki nie może być wyższa niż wysokość przewidywanej opłaty za przyłączenie do sieci i nie wyższa niż 3 000 000 zł. Do wniosku o określenie warunków przyłączenia podmiot, o którym mowa powyżej dołącza w szczególności wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku braku takiego planu, decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości określonej we wniosku, jeżeli jest ona wymagana na podstawie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W przypadku urządzeń, instalacji lub sieci przyłączanych bezpośrednio do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV sporządza się ekspertyzę wpływu tych urządzeń, instalacji lub sieci na system elektroenergetyczny, z wyj. jedn. wytw. o mocy nie większej niż 2 MW lub urz. odbiorczych o mocy nie większej niż 5 MW. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej zapewnia sporządzenie ekspertyzy.

Określenie warunków przyłączenia i zawarcie umowy o przyłączenie Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne: Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, jest obowiązane wydać warunki przyłączenia w terminie 150 dni od dnia złożenia wniosku o określenie warunków przyłączenia przez wnioskodawcę przyłączanego do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, a w przypadku źródła - od dnia wniesienia zaliczki. Przyłączanie do sieci elektroenergetycznej następuje na podstawie umowy o przyłączenie do której zawarcia jest zobowiązane przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci i dostarczania energii, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru.

Konsekwencje wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 2010 r Konsekwencje wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw Niewniesienie zaliczki w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy 5 podmiotów (FW) na łączną moc 572 MW wygaśnięcie warunków przyłączenia Niewniesienie zaliczki i niedostarczenie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo w przypadku braku takiego planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości określonej we wniosku 18 podmiotów (FW) na łączną 3138.4 MW wnioski pozostają bez rozpatrzenia

Wnioski Zagrożenie odstawienia z pracy źródeł konwencjonalnych spowodowane przyłączeniem do sieci przesyłowej i dystrybucyjnej Farm Wiatrowych o mocy łącznej przekraczającej 6 000 MW, zwłaszcza w okresie doliny zapotrzebowania. Zagrożenie wprowadzenia ograniczeń w pracy źródeł wytwórczych w tym FW skutkujące ponoszeniem przez OSP dodatkowych kosztów systemowych. Konieczne zmiany w prawie energetycznym umożliwiające: Wstrzymanie wydawania warunków przyłączenia przy określonym stanie rozwoju KSE (dotyczy OSP i OSD). Wprowadzenie zasady grupowania FW – racjonalizacja kosztów przyłączenia do sieci. Wprowadzenie obowiązku publikacji dostępnych mocy przez OSD. Konieczny rozwój źródeł mocy o szybkim starcie dla współdziałania z FW 5. Likwidacja barier prawnych ograniczających możliwości rozbudowy sieci w tym dla przyłączania źródeł wytwórczych. 24

Dziękuję PSE Operator S.A.