GENEZY I SKALI BEZDOMNOŚCI NA TERENIE GMINY – MIASTA KOSZALIN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces readaptacji społecznej osób bezdomnych i środowisk rodzinnych zagrożonych bezdomnością Śrem, 14 października 2013 r.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Streetwork – praca uliczna w obszarze interwencji
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Regionalna Konferencja: Aktywna integracja na Lubelszczyźnie Janów Lubelski, r. Paweł Wiśniewski – Prezes Zarządu Janowskiego Stowarzyszenie.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
BEZDOMNOŚĆ NA ULICY.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Informacje ogólne na temat projektu: „Społeczne i instytucjonalne aspekty bezdomności w województwie lubelskim” Alicja Borzęcka-Szajner Wyższa Szkoła.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
PRACA SOCJALNA.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
OPRACOWANIE METODOLOGII, NARZĘDZI ORAZ PRZEPROWADZENIE BADAŃ SOCJODEMOGRAFICZNYCH DOTYCZĄCYCH GENEZY I SKALI BEZDOMNOŚCI NA TERENIE GMINY – MIASTA KOSZALIN.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Piotr Olech – PFWB Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się. - Aldous Huxley.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
mgr Małgorzata Piasecka
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Aktywizacja zawodowa osób wykluczonych społecznie
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
Zapis prezentacji:

GENEZY I SKALI BEZDOMNOŚCI NA TERENIE GMINY – MIASTA KOSZALIN OPRACOWANIE METODOLOGII, NARZĘDZI ORAZ PRZEPROWADZENIE BADAŃ SOCJODEMOGRAFICZNYCH DOTYCZĄCYCH GENEZY I SKALI BEZDOMNOŚCI NA TERENIE GMINY – MIASTA KOSZALIN WYBRANE WYNIKI dr Maciej Dębski

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE Respondenci badania: osoby bezdomne przebywające w miejscach instytucjonalnego wsparcia (Schronisko prowadzone przez Koło Koszalińskie Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w Koszalinie na ul. Mieszka I nr 16) osoby bezdomne przebywające z miejscach niemieszkalnych osoby zagrożone bezdomnością wskazane przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koszalinie Badania terenowe: 30 maj 2011 – 03 czerwiec 2011 Metoda badawcza: skategoryzowany wywiad kwestionariuszowy

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE – PROBLEMATYKA BADAWCZA Bezpośrednie i pośrednie przyczyny bezdomności i bycia w trudnej sytuacji życiowej w retrospektywnej ocenie osób bezdomnych – w poszukiwaniu konsekwencji psychologicznych. Modele radzenia sobie z trudną sytuacją życiową bądź z sytuacją własnej bezdomności Układ stosunków rodzinnych osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością. Problem uzależnienia osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością od alkoholu. Kondycja zdrowotna osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością. Postrzeganie szans wyjścia z bezdomności i zmiany swojej trudnej sytuacji życiowej. Świat wartości osób bezdomnych i osób zagrożonych bezdomnością Ekonomiczne wyizolowanie osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością Kapitał społeczny osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością

NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE – OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA RESPONDENTA PŁEĆ Osoby bezdomne: 69,1%mężczyźni, 30,9% kobiety Osoby zagrożone bezdomnością: 64,6% mężczyźni, 35,4% kobiety WIEK Osoby bezdomne: 13% do 30 lat; 31,9% 31-50 lat; 55,1% powyżej 50 lat Osoby zagrożone bezdomnością: 33,8% do 30 lat; 35,4% 31-50 lat; 30,8% powyżej 50 lat WYKSZTAŁCENIE Osoby bezdomne: 39,1% podstawowe, 36,2% zasadnicze zawodowe Osoby zagrożone bezdomnością: 50,0% podstawowe, 25,0% zasadnicze zawodowe STAN CYWILNY Osoby bezdomne: 36,9% kawaler panna, 35,4% wdowa/wdowiec, 12,3% rozwiedziony/a Osoby zagrożone bezdomnością: 50,8% kawaler panna, 21,% wdowa/wdowiec, 12,3% zamężna/żonaty 20,0%

FAZY BEZDOMNOŚCI

PRZYCZYNY BEZDOMNOŚCI Kategorie ( proc. odpowiadających osób) Mają poczucie winy Nie mają poczucia winy Ogółem Eksmisja, wymeldowanie, decyzja administracyjna 37 39 38 Wypędzenie z mieszkania przez rodzinę/ współlokatorów 27 30 Rozpad związku partnerskiego 25 17 23 Zadłużenie 15 26 18 Uzależnienie partnera/partnerki 20 9 Utrata pracy, bezrobocie 12 13 Ucieczka przed przemocą w rodzinie 4 11 Konieczność opuszczenia Domu Dziecka lub zakładu karnego 10 6 Choroba psychiczna partnera/ partnerki 5 3 Niepełnosprawność partnera/ partnerki Inne Utrata noclegów w byłej pracy 1

PRZYCZYNY BEZDOMNOŚCI Kategorie ( proc. odpowiadających osób) Mają poczucie winy Nie mają poczucia winy Ogółem Własny alkoholizm 60 21 45 Rozpad związku z własnej przyczyny 37 26 33 Własny wybór 32 Zły stan zdrowia, własna niepełnosprawność 16 10 13 Własna narkomania 3 5 Własna choroba psychiczna Hazard Inne 22

AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA

Osoby zagrożone bezdomnością W jaki sposób poszukiwał/a Pan/i pracy? Osoby bezdomne Osoby zagrożone bezdomnością N proc. poprzez Urząd Pracy 16 72,7 22 91,7 szukałem(łam) ogłoszeń w prasie i odpowiadałem(łam) na nie 13 59,1 21 87,5 odwiedzałem(łam) różne firmy i kontaktowałem(łam) się z bezpośrednio pracodawcami 5 22,7 8 33,3 poprzez znajomych 11 50,0 12 innymi sposobami 1 4,5 4,2 Poprzez internet - 7 29,2 Ogółem 46 209,1 71 295,8

ZDROWIE

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH Praktyczna pomoc w wychodzeniu bezdomności wymaga dokładnej analizy indywidualnych przyczyn bezdomności każdej pojedynczej osoby. Szczególna uwagą powinna być zwrócona na kwestie dotyczące uzależnienia od alkoholu, więzi z rodziną oraz przyczyn, z powodu których w przeszłości osoby bezdomne zdecydowały o swoich losach (3 najczęściej występujące kategorie wewnętrznych przyczyn bezdomności). Istotne w przełamywaniu pesymistycznych przekonań dotyczących własnych, przyszłych losów wydaje się wyjaśnienie, podejmowanie jakiego typu czynności mają kluczowe znaczenie dla konkretnej osoby bezdomnej. Klient powinien być zawsze traktowany w indywidualny sposób, bez tego trudno sobie wyobrazić skuteczną pomoc. Warto pamiętać, że preferowane przez osoby bezdomne sposoby pomocy należy rozpatrywać w krótszej (tu najważniejsza jest szybka pomoc w poprawie warunków bytowych) oraz w dłuższej perspektywie (tu istotne jest zainicjowanie długotrwałego procesu dokonywania pozytywnej zmiany). Dobrym wskaźnikiem pozytywnych zmian zachodzących u osób bezdomnych może być stopniowy wzrost optymizmu, jeżeli chodzi o osobistą ocenę szans na wyjście z bezdomności.

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH Bardzo silne różnice występują pomiędzy badaną grupą osób bezdomnych a osobami zagrożonymi bezdomnością oraz populacją ogólna Polaków pod względem oceny relacji rodzinnych. Kwestie relacji rodzinnych wydają się być kluczowe, aby w pełni zrozumieć trudność sytuacji osób bezdomnych. Bez oparcia w rodzinie, bezdomni pozbawieni są kluczowego typu wsparcia, które pozwala poradzić sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, bądź wzmaga motywację do dokonywania pozytywnych zmian we własnym życiu. Wynika z tego, że pogorszenie relacji rodzinnych, może stanowić ważny czynnik ryzyka u osób zagrożonych bezdomnością. Zmniejsza bowiem znacząco możliwości poradzenia sobie z trudną sytuacją materialną

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH Występowanie w obydwu badanych grupach tzw. syndromu „raju utraconego” może powodować ucieczkę od teraźniejszości, silną chęć do wspominania „starych, dobrych czasów”. W procesie pomagania osobom bezdomnym warto wykorzystać relatywnie silną wiarę w „lepszą przyszłość”, aby wspomagać stawianie i osiąganie cząstkowych celów związanych z wychodzeniem z trudnej sytuacji życiowej (z bezdomności bądź z zagrożenia bezdomnością). Analiza przekonań dotyczących tzw. „nadziei na sukces” przekonuje, że w procesie wspomagania osób bezdomnych bądź zagrożonych bezdomnością warto odwoływać się do pozytywnych przekonań dotyczących głównie własnych umiejętności poszukiwania rozwiązań. Można przypuszczać, ze osoby badane wykazują takie przekonania, gdyż są dumne z tego, jak radzą sobie na co dzień z ekstremalnie trudnymi sytuacjami bytowymi

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH Praca z osobą bezdomną w kierunku dbania o własne zdrowie Większa aktywizacja osób bezdomnych posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim Rzetelna diagnoza stanu zdrowia osoby bezdomnej i zagrożonej bezdomnością, wykonywana przez profesjonalny personel w dniu przyjęcia do placówki dla osób bezdomnych Zwiększenie wiedzy osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością w zakresie instytucjonalnych możliwości o dostępnej opiece medycznej Wzmożona pomoc psychologów i psychoterapeutów w zakresie pomocy psychicznej osobom bezdomnym

„diagnoza lokalna w zakresie bezdomności dla Miasta Koszalin”  Raport z badania Zadanie 3- Badanie obszarów niedoborów i zjawisk problemowych w zakresie rozwiązywania problemu bezdomności oraz pomocy osobom bezdomnym na terenie Gminy – Miasta Koszalin

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ JAKOŚCIOWYCH Systematyczne i wielowymiarowe diagnozowanie i mierzenie zjawiska bezdomności. Stworzenie i wyposażenie w odpowiednie instrumentarium jednostki organizacyjnej w postaci wydziału, zespołu bądź referatu ds. bezdomności Weryfikacja partycypacyjna kluczowych dokumentów programowych w zakresie rozwiązywania problemu bezdomności, w tym Koszalińskiego Programu Wychodzenia z Bezdomności i Łagodzenia jej Skutków „Drogowskaz Zawiązanie szerokiej platformy współpracy w zakresie bezdomności Skierowanie szerokiego strumienia działań aktywizacyjnych i integracyjnych ukierunkowanych na usamodzielnienie.

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ JAKOŚCIOWYCH Włączenie w szerszym wymiarze wszystkich partnerów w proces budowania modelu rozwiazywania problemu bezdomności w ramach innowacyjnego projektu „WEKTOR ZMIAN” Monitorowanie zjawiska bezdomności ulicznej oraz koordynacja interwencji Potrzeba włączenia instytucji pomocy społecznej (sektor pozarządowy i publiczny) w tworzenie i wdrażanie polityki mieszkaniowej Koszalina Stworzenie systemu informacji i przepływu wiedzy między instytucjami i organizacjami. Wdrażanie przedsięwzięć w zakresie przedsiębiorczości i ekonomii społecznej Uruchomienie działań prewencyjnych dla osób zagrożonych eksmisja

REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ JAKOŚCIOWYCH Konieczność zwiększenia dostępności zarówno mieszkań wspieranych (chronionych) jak i mieszkań socjalnych lub komunalnych. Uruchomienie indywidualnego asystowania ludziom bezdomnym i zagrożonym bezdomnością. Usprawnienie współpracy i przepływu informacji pomiędzy służbą zdrowia a pomocą społeczną Zapewnienie mechanizmów włączania i partycypacji ludzi bezdomnych w tworzenie i monitorowanie systemu przeciwdziałania bezdomności. Weryfikacja i ocena kosztowności systemu pomocy ludziom bezdomnym w Koszalinie

Projekt „WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej