Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 26 maja 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Daj sobie szansę Podsumowanie projektu Projekt Daj Sobie Szansę współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
I Kwartalne Spotkanie w sprawie realizacji projektów systemowych w latach 2011 – 2013 Podziałanie i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
ROPS Poznań Konsultacje z PUP grupa docelowa projektu i instrumenty aktywizacji edukacyjnej PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Konferencja współfinansowana.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 26 maja 2010 r.

Panel dyskusyjny Projekty systemowe a rozwój pracy socjalnej Prowadzący: Marek Lasota (Kierownik Działu Metodycznego MOPR Poznań)

Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR Trudność Czy niezbędne jest stosowanie 3 instrumentów Aktywnej Integracji? Rozwinięcie w przypadku niektórych instrumentów zaangażowanie uczestników w realizację takiego wsparcia, a także jednostkowy koszt jego zastosowania, może powodować, że uczestnik nie będzie miał możliwości skorzystania z innych form aktywizacji. w niektórych przypadkach słabo zmotywowani uczestnicy nie są gotowi, na etapie tworzenia kontraktu, zobowiązać się do realizacji pełnej (trój lub więcej elementowej) ścieżki aktywizacji. Gotowi są skorzystać z jednego tylko instrumentu, celem zastosowanie którego może być między innymi zmotywowanie ich do podjęcia dalszych kroków i rozwinięcia o kolejne instrumenty konstruowanej ścieżki.

Postulaty Rozszerzyć listę instrumentów, które można stosować jako jedyny instrument w planowanej ścieżce aktywizacji. Oprócz CIS, KIS i warsztatów terapii zajęciowej o których Zasady mówią w chwili bieżącej, dodać również: asystenta rodziny asystenta osoby niepełnosprawnej Rozważyć możliwość sformułowania zapisów dotyczących realizacji instrumentów aktywnej integracji w ramach kontraktów socjalnych w sposób analogiczny do zapisów dotyczących realizacji PAL, np.: w przypadku realizacji kontraktu w ramach realizacji projektu, obowiązkowe jest zastosowanie przynajmniej 6 instrumentów aktywnej integracji (instrumenty powinny należeć do przynajmniej trzech – spośród czterech wymienionych w Zasadach – grup instrumentów) z tym, że każda osoba realizująca kontrakt socjalny musiałaby skorzystać z przynajmniej 1 instrumentu aktywnej integracji Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Postulaty sprecyzować możliwość stosowanie w kontrakcie zapisu ogólnego zgodnie z którym uczestnik zobowiązuje się przystąpić w trakcie uczestnictwa w projekcie do realizacji trzech instrumentów aktywnej integracji, przy czym na etapie zawierania kontraktu sprecyzowany będzie mógł być tylko jeden z tych instrumentów, a pozostałe zostaną doprecyzowane dopiero przy okazji kolejnych ocen kontraktu. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność Zasady określają limit wydatków na Aktywną Integrację w przypadku osób niepełnosprawnych na najniższym poziomie w stosunku do osób realizujących kontrakty socjalne. Czy nie jest to nierówne traktowanie wobec innych ucz. w projektu? Tym bardziej, że osoby niepełnosprawne potrzebują zdecydowanie większej prośby o wsparcie. Rozwinięcie Wsparcie osób niepełnosprawnych wymaga zdecydowanie większych nakładów. Niejednokrotnie efektywne oddziaływanie wymaga wsparcia instrumentami aktywnej integracji zarówno osoby niepełnosprawnej jak i jej otoczenia, w tym najbliższych i opiekunów. Powoduje to w sposób oczywisty wzrost koniecznych nakładów. Postulaty Zrównanie kwoty przeznaczonej na aktywizację osób niepełnosprawnych w ramach realizacji Programu Integracji Osób Niepełnosprawnych z poziomem określonym dla osób realizujących kontrakty socjalne. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność Czy jednym z instrumentów aktywnej integracji stosowanym w ramach Programu Aktywności Lokalnej może być udział w zajęciach Klubu Integracji Społecznej? Rozwinięcie Zgodnie z Ustawą o zatrudnieniu socjalnym warunkiem uczestnictwa w KIS jest realizacji kontraktu socjalnego, zgodnie z Zasadami osoby uczestniczące w PAL nie powinny realizować kontraktu socjalnego. Poszukiwane rozwiązanie powinno unikać konieczności prowadzenia obok umowy zawartej z Beneficjentem w ramach PAL również dodatkowego, prowadzonego jedynie w celu wywiązania się z wymogów Ustawy o zatrudnieniu socjalnym, sztucznego kontraktu socjalnego. Postulaty Zwracamy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o przedstawienie interpretacji przepisów dotyczącej możliwości stosowania KIS w ramach PAL. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność W jakim zakresie możliwe jest prowadzenie prac adaptacyjnych w mieszkaniach chronionych na rzecz osób usamodzielnianych. Rozwinięcie W Zasadach istnieje zapis o możliwości adaptacji mieszkań chronionych na rzecz osób usamodzielnianych. Brak natomiast uszczegółowień odnośnie możliwości, jakie daje słowo adaptacja oraz wydatków, które mogą zostać uznane za kwalifikowane w przypadku realizacji tego zadania. Jest cienka granica między adaptacja a remontem.. Postulaty Zwracamy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o przedstawienie interpretacji stosowanego w tym miejscu Zasad pojęcia adaptacji oraz określenia zakresu wydatków, które mogą w tym przypadku być uznane za kwalifikowane. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność Problemy związane z zapewnieniem płynności finansowej w ramach realizacji projektu, w tym terminowości ogłaszania naboru wniosków o dofinansowanie na kolejne lata, zawierania aneksów do umów ramowych przed 1 stycznia kolejnego roku realizacji projektu oraz przekazywania środków i rozliczania wniosków o płatność w terminach przewidzianych w odpowiednich zapisach programowych. Brak stosownych rozwiązań w tym obszarze skutkuje poważnymi ograniczeniami możliwości zapewnienia ciągłości wsparcia dla Beneficjentów wymagających wsparcia długookresowego. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Rozwinięcie Stan zaawansowania formalnej realizacji projektów ośrodków biorących udział w spotkaniu dobrze ilustruje skalę opisanego powyżej problemu: Na 14 ośrodków biorących udział w spotkaniu (stan na dzień 24 maja) 4 ośrodki nie mają zaakceptowanego wniosku pod względem formalnym i merytorycznym, 7 ośrodków nie ma podpisanych aneksów na bieżący rok, 11 ośrodków nie otrzymało pierwszej transzy dofinansowania na bieżący rok, 6 ośrodków w związku z brakiem finansowania nie podjęło w pełnym zakresie realizacji zadań merytorycznych w projekcie od 1 stycznia, a tym samym utraciła ciągłość wsparcia wobec Beneficjantów projektu, 3 ośrodki nie mają rozliczonego kompletu wniosków o płatność za lata ubiegłe. Postulaty Apel do ministerstwa o przegląd terminowości realizacji zadań przez poszczególne IP, oraz zdyscyplinowanie IP odnośnie przestrzegania odpowiednich terminów realizacji zaplanowanych działań. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność Problemy związane z ograniczaniem przez poszczególne IP ilości osób mogących kontynuować udział w projekcie w okresie wieloletnim, przy jednoczesnym określaniu bardzo wysokich wskaźników dotyczących ilości osób, które powinny zakończyć w ciągu roku realizację projektu. Rozwinięcie Skutkiem jest zmniejszenie efektywności prowadzenia działań lub dobór beneficjentów, którzy rokują szanse realizacji projektu w przeciągu jednego roku – a zatem, w znacznej mierze, spoza docelowej grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Postulaty Weryfikacja przez poszczególne IP planowanych do osiągnięcia na poziomie każdego województwa wskaźników dotyczących ilości osób, które zakończyły realizację kontraktów socjalnych. Doświadczenia kolejnych lat realizacji projektów systemowych, a co za tym idzie lepsze niż 2 lata temu rozpoznanie specyfiki prowadzenia działań aktywizujących osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, powinno skłaniać do podjęcia działań zmierzających do urealnienia zakładanych rezultatów i osiągnięć. Wyraźnie wskazanie instrumentów aktywnej integracji, których zastosowanie w kontrakcie socjalnym uprawniałoby do kontynuowania wsparcia danego beneficjenta w perspektywie wieloletniej, w tym np.: CIS – w przypadku rozpoczęcia realizacji 12 miesięcznego programu w środku roku. uzupełnienie wykształcenia (szkoły, studia) terapie długoterminowe asystent rodziny asystent osoby niepełnosprawnej inne Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR

Trudność Czy planuje się rezygnację z zapisu dotyczącego konieczności spełnienia przez Ośrodki wymogu organizacyjnego – zatrudnianie wymaganą przepisami o pomocy społecznej liczbę pracowników socjalnych? Rozwinięcie Duża liczba ośrodków w skali kraju nie ma możliwości osiągnięcia wymaganej ustawą liczby pracowników socjalnych. W szczególności w świetle finansowych skutków kryzysu dla samorządów lokalnych, możliwość przeznaczenia przez owe samorządy dodatkowych środków na zatrudnienie pracowników uległa w ostatnich latach znacznemu ograniczeniu. Postulaty Rezygnacja w treści zasad z zapisu dotyczącego konieczności spełnienia warunku opisanego w punkcie 4.4 podpunkt 2a Zasad. Warsztaty – podsumowanie Rekomendacje dla MRR