STOSOWANIE TESTÓW Wyniki kwestionariusza EFPA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Sugestie dotyczące raportów powiatowych z Monitoringu Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych Toruń, 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP.
Technologia informacyjna według MENiS
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
(na podstawie badań ankietowych)
Języki obce online - oczami studentów WSG.
KODEKS 2.0.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
[odpowiedzi spontaniczne]
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
SPOSÓB NA BEZROBOCIE Dofinansowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów PIERWSZA PRACA GMINNE CENTRUM.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
DIAGNOZA W SZKOLE.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
III SPOTKANIE EKSPERCKIE
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 3. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI ON-LINE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
wykorzystanie testów psychologicznych w HR
Głos Polaków w sprawie wina
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

STOSOWANIE TESTÓW Wyniki kwestionariusza EFPA Aleksandra Jaworowska Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 2009

Metoda Autorzy: Jose Muniz, Arne Evers i Dave Bartram wraz z Komisją ds. Testów i Badań Testowych Europejskiej Federacji Towarzystw Psychologicznych (EFPA) 24 pytania zamknięte Odpowiedzi: 1 – zupełnie się nie zgadzam 5 – całkowicie się zgadzam Jedno pytanie zamknięte Odpowiedzi: 1 – bardzo rzadko 5 – bardzo często Dwa pytania otwarte EFPA Dwa pytania otwarte Pracowni Kwestionariusz miał wersję papierową i elektroniczną (www.practest.com.pl)

Osoby badane 544 psychologów w wieku 24 – 70 lat (M=39,8) Kobiety – 88,6% Mężczyźni – 9,4% Zatrudnienie: Edukacja – 49,8% Kliniczna/zdrowie – 33,1% Praca – 8,8% 91% respondentów wypełniło wersję papierową a 9% - internetową.

Kształcenie i wiedza o testach – średnie oceny 1. Kształcenie w toku studiów jest wystarczające, by prawidłowo stosować testy 2,8 2. Prawidłowe stosowanie większości testów wymaga odbycia specjalnych szkoleń 3,5 4. Profesjonaliści otrzymują wystarczające informacje na temat jakości testów wydanych w Polsce 2,7 6. Moja obecna wiedza o testach jest wiedzą zdobytą w czasie studiów 2,4

Kształcenie i wiedza o testach - wnioski Wiedza ze studiów raczej nie wystarcza do poprawnego stosowania testów. Aktualnie posiadana wiedza o testach raczej nie została zdobyta na studiach. Szkolenia są umiarkowanie potrzebne, choć brak odpowiedniej liczby szkoleń jest najczęściej podnoszonym problemem w pytaniu otwartym EFPA. W Polsce nie ma zbyt wielu informacji o jakości testów dostępnych na rynku.

Testy i ich stosowanie – średnie oceny 21. W mojej praktyce zawodowej regularnie stosuję testy 4,6 22. Testy są znakomitym źródłem informacji, o ile ich wyniki wzbogaca się i uzupełnia innymi danymi psychologicznymi 4,8 23. Poprawnie stosowane, testy są bardzo pomocne dla psychologa 24. W ostatnim 10-leciu nastąpiła w Polsce poprawa w zakresie testów i praktyki testowej 3,7

Testy i ich stosowanie - wnioski Testy są regularnie stosowane przez psychologów i uważane za cenną pomoc w pracy diagnostycznej 60% respondentów dostrzega zmiany na lepsze, jeśli chodzi o testy i praktykę ich stosowania; są to głównie najstarsi psychologowie (powyżej 50 lat)

Najczęściej stosowane testy (1) W sumie wymieniono 94 różne testy Do najczęściej stosowanych należą: WISC-R WAIS-R Test Pamięci Wzrokowej Bentona Test Matryc Ravena Inwentarz NEO-FFI Test Bender-Koppitz

Najczęściej stosowane testy (2) Wśród wymienionych testów 21% stanowią takie, które nigdy nie zostały w Polsce legalnie opublikowane, a często nie mają polskiej normalizacji (np. MMPI, ACL, Skala rozwoju psychoruchowego Brunet-Lezine, Skala inteligencji Termana-Merrill).

Dostęp do testów psychologicznych – średnie oceny 8. Testy psychologiczne powinni stosować jedynie wykwalifikowani psychologowie 4,8 9. Badanie i obliczanie wyników może wykonywać niepsycholog, ale interpretacja i udzielanie informacji zwrotnych powinny być zastrzeżone wyłącznie dla psychologów 2,6 14. Każdemu, kto może udowodnić, że ma kompetencje wymagane od użytkownika testu, powinno się pozwolić na stosowanie testów 1,8

Dostęp do testów psychologicznych - wnioski Istnieje niemal pełna zgodność co do tego, że testy psychologiczne powinni stosować wyłącznie psychologowie. Psychologowie są przeciwni, by to ocena kompetencji decydowała o dostępie do testów i możliwości ich stosowania. W odpowiedzi na pytanie otwarte EFPA zwracano uwagę na nadużywanie testów przez inne grupy zawodowe oraz słabą ich ochronę (niewłaściwe przechowywanie, udostępnianie osobom niekompetentnym).

Regulacje prawne dotyczące testów – średnie oceny 3. EFPA powinna stworzyć europejski system certyfikatów użytkowników testów 3,0 11. Standardy (np. EFPA, APA) określające wymagania dot. jakości testów powinny być możliwe do wyegzekwowania 4,2 12. Potrzebne są przepisy prawne przeciwdziałające nadużyciom w badaniach testowych 4,3 16. Kontrola nad testami i badaniami testowymi powinna być minimalna, ponieważ hamuje rozwój nowych pomysłów 1,8 18. Wydawcom należy zezwolić na sprzedaż wszystkich testów, które uznają za stosowne 19. Polskie Towarzystwo Psychologiczne powinno odgrywać bardziej aktywną rolę w regulowaniu i doskonaleniu stosowania testów

Regulacje prawne dotyczące testów - wnioski Psychologowie są zwolennikami kontroli testów i badań testowych. W pytaniu otwartym EFPA stosunkowo często postulowano wprowadzenie prawnych uregulowań dotyczących dostępu do testów. Powszechne jest oczekiwanie bardziej aktywnej roli PTP w tym zakresie.

Nieprawidłowości i błędy związane ze stosowaniem testów – średnie oceny a. Kserowanie materiałów objętych prawem autorskim 3,3 b. Diagnozowanie na podstawie nieodpowiednich testów 2,7 c. Nienadążanie za postępem d. Niekonsultowanie własnych interpretacji z innymi osobami 3,1 e. Nieuwzględnianie błędu pomiaru f. Dopuszczanie do przeprowadzania badań przez osoby nieposiadające odpowiednich kwalifikacji 2,1 g. Nieuwzględnianie wątpliwości co do adekwatności danych trafnościowych dla lokalnych warunków 2,9 h. Dokonywanie interpretacji wykraczających poza granice testu 2,5

Nieprawidłowości związane ze stosowaniem testów – wnioski Nieprawidłowości występują niezbyt często. Dwie najczęściej występujące, to: Kserowanie materiałów testowych Nienadążanie za postępem Nienadążanie za postępem może oznaczać: Brak dostępu do najnowszych testów Korzystanie ze starych testów, starych norm Niekorzystanie z najnowszych zdobyczy techniki (elektroniczne wersje testów, testowanie adaptacyjne, wykorzystanie Internetu) Najrzadziej występującą nieprawidłowością jest dopuszczanie do prowadzenia badań testowych osób nieposiadających odpowiednich kwalifikacji

Internet i komputery w diagnostyce psychologicznej – średnie oceny 5. W mojej dziedzinie badania komputerowe stopniowo zastępują testy papier-ołówek 2,1 7. Badania testowe za pośrednictwem Internetu mają przewagę nad badaniami typu papier-ołówek 1,9 10. Komputerowo generowane interpretacje wyników są zupełnie nietrafne 2,9 13. Przeprowadzanie testów za pośrednictwem Internetu działa na niekorzyść niektórych osób badanych 4,0 15. Internet może w znacznym stopniu poprawić jakość badań testowych, o ile jest właściwie wykorzystywany 2,7 17. W badaniu za pośrednictwem Internetu prywatność osoby badanej nie jest chroniona 3,3 20. Badania testowe za pośrednictwem Internetu otwierają drogę do oszustw 3,9

Internet i komputery w diagnostyce psychologicznej – wnioski Psychologowie są raczej niechętni wykorzystywaniu Internetu i komputerów do badań testowych Częściej widzą zagrożenia niż zalety procedury z wykorzystaniem Internetu i komputerów

Narzędzia diagnostyczne, których w Polsce brakuje Wielowymiarowa skala do badania poziomu rozwoju/inteligencji dzieci w wieku przedszkolnym Testy do diagnozowania trudności szkolnych i związanych z nimi problemów (np.dysleksja, funkcje percepcyjno-motoryczne, pamięć) Testy osobowości (wielowymiarowe skale), głównie dla dzieci i młodzieży Testy do badania populacji specjalnych Dla osób upośledzonych umysłowo Dla osób niepełnosprawnych Dla osób starszych po 65 roku życia

Testy, które należy jak najszybciej wydać w Polsce W sumie wymieniono 104 różne testy. Najczęściej pojawiały się: WPPSI-R MMPI Skala inteligencji Termana-Merrill Test Figury Złożonej Reya Kwestionariusz Preferencji Zawodowych Hollanda Test Rorschacha WISC-R (nowe normy) Bender-Koppitz 16 PF Cattella

Artykuł zawierający szczegółowe omówienie wyników zostanie opublikowany w „Nowinach Psychologicznych” 2/2009