Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Uwagi i spostrzeżenia z kontroli
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
Nowe akty prawne związane ze zmianami w nadzorze pedagogicznym sprawowanym przez dyrektora szkoły Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
System doskonalenia nauczycieli
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012

MENU 1.Odniesienia prawneOdniesienia prawne 2.Interpretacja zapisów prawnychInterpretacja zapisów prawnych 3.Wymagania formalne od PN Organizacja zajęć Wymagania formalne od PN Zasady oceniania Organizacja zajęć Wymagania formalne od PN Zasady oceniania 4.Monitorowanie podstawy programoweMonitorowanie podstawy programowe 5.Dane kontaktoweDane kontaktowe

1. Odniesienia prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (DZ. U Nr 89, poz. 730). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. (Dz.U nr 0 poz. 204) - w załączniku 1 minimalne liczby godzin/przedmiot Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U nr 4 poz. 17) – zał. nr 2 str. 206 (II etap edukacyjny) Dz.U nr 54 poz dotyczy I i III etapu edukacyjnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

2. Interpretacje zapisów prawnych (1/3) Organizacja zajęć Teraz nauczyciel musi przedłożyć dyrektorowi PN zgodny ze wszelkimi wymogami prawnymi. Może go napisać sam (zwykle konieczna opinia doradcy metodycznego lub nauczyciela) lub skorzystać PN oferowanego przez autorów podręczników – też musi posiadać opinię pozytywną (załatwia to zwykle wydawca) – z reguły ograniczenia w jego modyfikacji Aktualnie ( LO, T i ZSZ) - każda 1h/tydzień wymusza konieczność realizacji nauczania merytorycznych zajęć - min. 30h godzin, natomiast w SP: 2h/tydzień min. 65h godzin, 3h/tydzień min. 95 godzin – odpowiada za to dyrektor i nauczyciel (w roku szkolnym jest max 38h). W tych obowiązkowych godzinach muszą być zrealizowane wszystkie zapisy PP – musi to być wyróżnione w PN problemem mogą być merytoryczne zastępstwa (tylko takie wlicza się do tych obowiązkowych godzin) PP dla jest ta sama dla wszystkich szkół ponadgimnazjalnych (LO, Technika i ZSZ) - PN - powinny być dostosowane poziomu i kierunku kształcenia (problem …) Dotychczas można było wyjątkowo wybierać PN zatwierdzony przez MEN do starej PP

2. Interpretacje zapisów prawnych (2/3) Wymagania formalne od PN Poprawny PN musi zawierać, m.in. : a.szczegółowe cele kształcenia i wychowania, b.treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego, c.opis założonych osiągnięć ucznia, d.kryteria oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia; e. sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany, f.Odniesienia do obowiązującego uczniów podręcznika g.Powinien być dostosowany do poziomu uczniów – zasada stopniowania trudności, przystępności, łączenia teorii z praktyką, …

Interpretacje zapisów prawnych (3/3) zasady oceniania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz.U nr 83 poz. 562) Zasady realizacji wymogów rozporządzenia ustawodawca pozostawia nauczycielom i dyrekcji szkoły. Jednak należy to zrobić tak aby nadzór pedagogiczny (bezpośredni i zewnętrzny), łatwo mógł stwierdzić, czy wszystkie formalne wymogi są (z)realizowane. Obecnie powszechnie rezygnuje się z Planu wynikowego (były problemy), na rzecz: szczegółowego Planu nauczania połączonego z Wykazem wymagań na poszczególne oceny do poszczególnych bloków programowych wraz z odniesieniami do obowiązującego uczniów podręcznika

4. Monitorowanie podstawy programowej Dz.U nr 168 poz. 1324Dz.U nr 168 poz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego Szczególnie ważne są Ewaluacja (4 rodzaje) – Kontrola - Wspomaganie (str ), a w tym, m.in. Realizacja odniesień do wszystkich zapisów PP (Cele Kształcenie i Treści nauczania) Wymagania na poszczególne oceny (zasady oceniania) Merytoryczne zastępstwa ( konieczność udokumentowania!) Spójność z inną dokumentacją (wpisy w dzienniku – PN i inne dokumenty) i środkami dydaktycznymi.

Dane kontaktowe Edward Krawczyński

Wymagania formalne Zgodność z prawem autorskim Przykład: Wydawnictwo Szkolne PWN wyraża zgodę na przedłożenie dyrektorowi szkoły programu nauczania do przedmiotu Informatyka pod następującymi warunkami: ………..