w nadzorze pedagogicznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ocenianie, które pomaga się uczyć
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Mława, 19 września 2013
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Praca metodą projektu edukacyjnego
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Szkoła Współpracy.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

w nadzorze pedagogicznym Henryk Mizerek Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/

problem Techne versus praxis Potrzeba refleksji prospektywnej – jak w najbliższej przyszłości skonsumować owoce związku ewaluacji z nadzorem? Techne versus praxis Czego można oczekiwać od ewaluacji w nowym systemie nadzoru pedagogicznego?

Czego możemy się spodziewać po ewaluacji? Czym jest w istocie? Czy to, co dotychczas czynimy zasługuje na miano ewaluacji? Jakie jest miejsce autoewaluacji w przestrzeniach szkoły?

Jaka jesteś ewaluacjo? Metaforyczny szkic do portretu Jesteś nieprzyzwoicie (obrzydliwie?) młoda mino ponad już stu lat na karku Kapryśna i tajemnicza Obcego chowu Twoją siłą nie jest władza lecz wiedza - w aurze władzy szybko ulegasz demoralizacji

Czym jest ewaluacja? Zbliżenie pierwsze Słownik łacińsko - polski „e-valesco, -ere, -ui – stawać się silnym, potężnieć” oraz „evaeleo, -ere – móc, zdołać; e-valesco, - ere, -ui – wzmocnić się, nabrać siły, spotężnieć; móc, być zdolnym, zdołać, potrafić” Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/

Czym jest ewaluacja? Zbliżenie drugie proces gromadzenia i komunikowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji, ustalania wartości działań oraz ustanawiania publicznego zaufania do szkoły Słowa klucze - jawność, wartość, komunikacja i cel Helen Simons

„Prawie” czyni różnicę „Prawie” czyni różnicę? różnica między ewaluacją a ocenianiem na przykładzie działania pewnego nauczyciela i ucznia (samo)ocena uczeń ocenia wykonaną przez siebie pracę wykorzystując przyjętą w szkole skalę ocen. Może też podnosząc stopień trudności odwołać się do pewnego zestawu kryteriów – np. kreatywność, poprawność formalna, ilość włożonej pracy, jej użyteczność w praktyce (auto)ewaluacja Co sądzę na temat kryteriów oceny mojej pracy? Czego się nauczyłem wykonując to zadanie? W czym tkwi wartość wykonanej pracy dla mnie samego? Do jakiego stopnia pomogło mi ono efektywnie uczyć się? Co mógłbym zrobić by następnym razem poszło mi lepiej? Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/

Czym jest ewaluacja? proces gromadzenia, opracowywania i komunikowania informacji na temat wartości przypisywanej działaniom podejmowanym w szkole/placówce edukacyjnej

Wartości przypisywanej?? „korzystając z wszystkich dostępnych informacji, odwołując się do zróżnicowanych sposobów i kryteriów wartościowania, używając wielu metod zbierania danych, oraz uwzględniając zróżnicowane perspektywy „interesariuszy” (stakeholders) dochodzimy do syntezy, której podstawą jest rozważenie wszelkich okoliczności i kontekstów. Jest to najlepszy, najbardziej uczciwy, najbardziej przemyślany osąd jaki jesteśmy w stanie sformułować w danych okolicznościach” John MacBeath

Schody Bezpłodne są uporczywe próby poszukiwania polskiego odpowiednika słowa „ewaluacja” Dla zrozumienia jest istoty konieczne jest określenie znaczenia terminów nie posiadających odpowiednika w języku polskim

Accountability – odpowiedzialność/rozliczalność/transparentność Odpowiedzialność/rozliczalność jest czym, co nakazuje: wzięcie pod uwagę dążeń, aspiracji i oczekiwań „interesariuszy” w trakcie realizacji procesów edukacyjnych w szkole, informowania ich o tym, jakie środki i metody pracy są podejmowane w trakcie realizacji celów i zadań edukacji w szkole; gromadzenie danych umożliwiających prowadzenie debaty nad jakością pracy pojedynczych placówek jak i całego systemu edukacji w skali regionu i kraju. Celem tej debaty poszukiwanie możliwości poprawy. Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/

Stakeholders – interesariusze Podmioty zainteresowane działalnością placówek edukacyjnych Państwo Samorządy Społeczność lokalna Opinia publiczna Rodzice

Schody – ciąg dalszy Odpowiedzialność/rozliczalność nie jest jedyną płaszczyzną prowadzenia efektywnej ewaluacji

Perspektywy do wzięcia Poznawcza – ewaluacja w roli pochodni rozświetlającej mroczne piwnice i korytarze szkoły, pozwalająca na uświadomienie, jak często jesteśmy „wieźniami własnego punktu widzenia” Rozwojowa – dostarczająca wiedzy umożliwiającej sensowne działanie jeśli niezbędne okażą się korekty

Przestrzenie praktyki Czy tak byś musi jak sugeruje obraz, czy jest to „czarny scenariusz” przestawiony w zieleniach i błękitach?

Jak zbudować efektywnie działający system autoewaluacji w szkole? Cechy systemu: jasność celów, transparentność kryteriów, zaangażowanie uczestników, dostępność narzędzi, dostępność danych, wymóg wykorzystania/ zastosowania wyników, upowszechnianie wyników, efektywność rezultatów wprowadzanych zmian. Model docelowy – cechy, po których poznamy, że mamy do czynienia z efektywnym systemem

Cele systemu Gromadzenie wiedzy, która dostarczy impulsów dla rozwoju szkoły Zbuduje klimat publicznego zaufania do niej Wsród personelu wytworzy przekonanie: wiemy, że jesteśmy/stajemy się profesjonalistami Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/

Strategia tworzenia – przestrzenie do zagospodarowania Przestrzeń planowania autoewaulacji Strategiczne pytania: co i po co?, komu?, kto? jak? kiedy? Pytanie o relacje między ewaluacją zewnętrzną i autoewaluacją Przestrzeń projektowania Pytanie o zasoby ludzkie, o pomoc (krytyczny przyjaciel) Przestrzeń zarządzania systemem Komunikowanie wyników, decyzje o wykorzystaniu wiedzy/mądrości płynącej z badania Komentarz – szczegóły krok po kroku w materiale

Jak dwie połówki jabłka? Pytanie o relacje między ewaluacją zewnętrzną i autoewaluacją Szkocka lekcja - ewaluacja zewnętrzna i autoewaluacja różni się, co do szczegółowych celów. Łączą je natomiast wspólne kryteria i wskaźniki oraz podobne narzędzia

Po wielokroć powtarzana bzdura nabiera statusu prawdy Przeszkody na drodze „Dorabianie gęby” ewaluacji przez media – „odtąd nie tylko uczniowie będą oceniani, ocenie zostaną poddane także szkoły!!!” Reakcja środowiska nauczycielskiego „I oto mamy nową, wyrafinowaną formę inwigilacji” Po wielokroć powtarzana bzdura nabiera statusu prawdy

Obawy Gra w „małego donosiciela” Ewaluacja jako lustereczko, które wie jak odpowiedzieć na pytanie - Kto jest najpiękniejszy na świecie? A, B, C, D, E … werdykt czy informacja?

Lęki i strachy Nie wiem jak to zrobić Co z biurokracją? Jak się nie wpisać w poetyką (auto)cenzurek? To się nie może udać

Refleksja końcowa Autostrada do piekła? (Highway to Hell – AC/DC) Schody do nieba? (Stairway to Heawen – Led Zeppelin) „polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową” K. Kruszewski

A może autostrada do nieba!!! Refleksja końcowa Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/ Refleksja końcowa A może autostrada do nieba!!! „polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową” K. Kruszewski

Trudno powiedzieć jakie będą losy związku ewaluacji z nadzorem Trudno powiedzieć jakie będą losy związku ewaluacji z nadzorem.. Ale nawet jeśli coś pójdzie nie tak to być może Nadzór wybrzmi głosem Bogusława Meca W prezentacji zostały wykorzystane obrazy Salvadora Dali, surrealistyczne fotomontaże inspirowane twórczością Mistrza oraz kompozycja W. Nahornego „Jej portret” sł. J. Kofta, wyk. B. Mec

Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25. 09 Prezentacja dla IV Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, 23-25.09.2009, www.oskko.edu.pl/kongres/ Dziękuję za uwagę