CZY RYTMIKA JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Kierowanie twórczością w organizacji
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Metody pracy z uczniem sześcioletnim
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Dojrzałość szkolna dziecka
POKAZ EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW W RAMACH REALIZOWANEGO PROJEKTU
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Przygotowanie dziecka do szkoły
NASZA WIEDZA - NASZA PRZYSZŁOŚĆ okres realizacji projektu 01 styczeń 2011r. – 30 grudzień 2012r.
Dydaktyka ogólna.
Twórcza aktywność dziecka
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

CZY RYTMIKA JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNA CZY RYTMIKA JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNA? WARTOŚCI RYTMIKI W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNYCH BADAŃ. „Muzyka w ruchu – Metoda Emila Jaques Dalcroze’a” Wystawa i seminarium dla nauczycieli rytmiki. Akademia Muzyczna im.F.Chopina Warszawa, 27-29.10.2006 Małgorzata Sierszeńska – Leraczyk, Akademia Muzyczna, Poznań

Czy rytmika jest nam dzisiaj potrzebna… Rytmika jako kierunek studiów…

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

Publiczne (27) Niepubliczne(4) Osoby badane (33) Wiek: 27-48 „Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego” Teren badań (33) Unisław (2) Chełmno (5) Świecie (9) Grudziądz (15) Publiczne (27) Niepubliczne(4) Osoby badane (33) Wiek: 27-48 Płeć: 17m/16k

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego” Etapy kształcenia muzycznego Liczba osób po Akademii Liczba ankietowanych Pedagogicznej Muzycznej Społeczne Ognisko Artystyczne 6   32 Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia 13 Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia 4 Bez wcześniejszych etapów 7

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego”

„Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego” „…nasza firma opanowała prawie cały ten region województwa kujawsko-pomorskiego, bo przecież nie można tak dzieciaków zostawić. Trzeba nieść ten kaganek oświaty i na prowincji…” (absolwent Akademii Bydgoskiej, wiek ok.30 lat; bez wcześniejszego przygotowania muzycznego; duża wada wymowy; gra na gitarze w prosty sposób używając podstawowych funkcji…)

Czy rytmika jest nam dzisiaj potrzebna… Rytmika jako metoda…

Wybrane prace magisterskie w Zakładzie Rytmiki AM Poznań Rytmika Dalcroze’a jako rehabilitacyjna metoda pracy z dziećmi, które mają trudności w nauce Rytmika w domu dziecka – próba działań terapeutycznych Wpływ wybranych ćwiczeń muzyczno-ruchowych na rozwój myślenia muzycznego dzieci ze szkoły specjalnej Cechy nauczyciela rytmiki w klasach I-III i jego wpływ na edukację muzyczną Wpływ rytmiki na percepcję muzyki Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze Zdolności muzyczne dzieci – możliwości ich diagnozowania podczas zajęć rytmiki Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym

Wybrane prace licencjackie w Zakładzie Rytmiki AM Poznań Uwaga dziecka sześcioletniego na zajęciach rytmiki Aktywność twórcza dziecka na zajęciach rytmiki w kl.I-III Rytmika w szkole muzycznej I st. Jako metoda pracy z uczniem nieśmiałym Kompetencje nauczycieli rytmiki w przedszkolach w wybranych miejscowościach województwa kujawsko-pomorskiego

„Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym” Hipotezy badawcze: Rytmika ma wpływ na rozwój intelektualny dzieci W metodzie rytmiki można wyszczególnić ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie dzieci Widoczna jest różnica w rozwoju między dziećmi, które uczestniczyły w określonych ćwiczeniach, a tymi, które ich nie miały

„Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym” Grupa badawcza: 28 sześciolatków (14 – grupa eksperymentalna; 14 – grupa kontrolna) Zastosowane metody: Test Matryc (wersja kolorowa) Ravena Wybrane ćwiczenia rytmiczne

„Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym” Zastosowane ćwiczenia rytmiczne: Ćwiczenia uwrażliwiające na słuchowo-ruchowe spostrzeganie zmian w muzyce (wysokość, dynamika, tempo) Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne Ćwiczenia pulsacji i poczucia metrycznego Spostrzeganie czasu trwania dźwięków i realizacja rytmów jednotaktowych złożonych z ćwierćnut, ósemek i półnut Ćwiczenia kształcące koordynację ruchu rąk i nóg (jednoczesna realizacja ćwierćnut i ósemek)

„Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym”

„Wpływ rytmiki na rozwój intelektualny dzieci w wieku przedszkolnym”

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Hipoteza badawcza: Specyfika kształcenia w dziedzinie rytmiki wpływa na wzrost poziomu myślenia twórczego u studentek tej specjalności.

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Metoda badawcza: Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP K.K.Urbana i H.G.Jellena

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Komponentowy model twórczości K.K.Urbana Składniki poznawcze: Myślenie dywergencyjne: płynność, giętkość, oryginalność, elaboracja (zdolność do zamykania i uzupełniania struktur), wrażliwość na problemy Kompetencje ogólne: umiejętność rozumowania i myślenia logicznego, analizy i syntezy, pamięć, szerokość percepcji Specyficzna wiedza i specyficzne umiejętności

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Komponentowy model twórczości K.K.Urbana Składniki osobowościowe: Zaangażowanie zadaniowe: zdolność koncentracji, wytrwałość, selektywność Motywy sprzyjające twórczości: potrzeba nowości, pęd do wiedzy, ciekawość, potrzeba sprawstwa, samoaktualizacji, kontaktowania się z innymi i podejmowania odpowiedzialności, gotowość do zabawy Tolerancja wieloznaczności: otwartość na doświadczenie, gotowość podejmowania ryzyka, nonkonformizm, odprężenie, humor

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Grupa badawcza: studentki rytmiki wszystkich lat (N=19) Grupa kontrolna: studenci Wydziału Instrumentalnego i specjalności: kompozycja, dyrygentura i teoria – wszystkich lat (N=19)

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Kryteria testu Urbana: Kontynuacje Uzupełnienia Nowe elementy Połączenia liniowe Powiązania tematyczne Wykorzystanie elementu poza ramą Wykroczenie poza ramę Perspektywa Humor i emocje Niekonwencjonalna manipulacja Abstrakcyjność Połączenia figuralno-symboliczne Niestereotypowość Szybkość

„Wpływ kształcenia w dziedzinie rytmiki na myślenie twórcze” Grupa badawcza: Średnia wyników:36 punktów - 7 stenów Grupa kontrolna: Średnia wyników:27,7 punktów – 5 stenów 1-4 sten – wyniki niskie 5-6 sten – wyniki przeciętne 7-10 sten – wyniki wysokie

Inteligencja społeczna Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne teorie inteligencji Inteligencja społeczna Umiejętność rozumienia ludzi i mądrego postępowania z nimi Umiejętność dostrzegania subtelnych wskazówek informujących o sensie i znaczeniu danej sytuacji

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne teorie inteligencji Inteligencja emocjonalna Dostrzeganie i ekspresja emocji Włączanie emocji w proces myślenia Rozumienie i analizowanie emocji Zarządzanie emocjami

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne teorie inteligencji Inteligencje wielorakie (H.Gardner) Inteligencja językowa Inteligencja matematyczno – logiczna Inteligencja muzyczna Inteligencja kinestetyczna Inteligencja przestrzenna Inteligencja intrapersonalna Inteligencja interpersonalna Inteligencja przyrodnicza Inteligencja przestrzenno – wizualna Inteligencja egzystencjalna

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne Rezonans magnetyczny i tomograf komputerowy – podpatrywanie ludzkiego mózgu…

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne „Bogate doświadczenie” – pobudzenie sfery percepcyjnej, emocjonalnej i motorycznej

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne Kategorie czynności struktur mózgowych: Regulacja wewnętrzna Reprodukcja Czucie RUCH Adaptacja do zmieniających się warunków środowiska

Pokaż mi swój mózg, a powiem ci czym się zajmujesz… Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne Pokaż mi swój mózg, a powiem ci czym się zajmujesz…

Obszary aktywne u muzyków: Móżdżek Kora słuchowa Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne Obszary aktywne u muzyków: Móżdżek Kora słuchowa Kora ruchowa (lewa półkula) Obszar Brocka

Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne

Metody kinezjologiczne – Domana, Dellacato, Dennisona Wartości rytmiki w świetle współczesnych badań… Współczesne badania neuropsychologiczne Metody kinezjologiczne – Domana, Dellacato, Dennisona Czy rytmikę można uznać jako metodę kinezjologiczną???

Funkcje metody Dalcroze’a (praktyka) Umuzykalniająca Edukacyjna w szkolnictwie muzycznym Edukacyjna w szkolnictwie ogólnym(?) Rehabilitacyjna Dzieci (?) Dorośli(??) Seniorzy(???) Wpływ na rozwój/uruchomienie innych procesów(?) Usprawnianie innych funkcji(?) Relaksacja – katharsis(?) Rytmika dla instrumentalistów(?)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!