1. D ORADZTWO B IZNESOWE Nowe możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych P AŹDZIERNIK 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

1

D ORADZTWO B IZNESOWE Nowe możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych P AŹDZIERNIK 2006

3 Agenda Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

4 Możliwości w zakresie środków UE na lata

5 Nowe akty prawne – większe możliwości Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Fundusz Spójności Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej Europejski Fundusz Społeczny Rozporządzenie ogólne Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

6 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Finansowanie Inwestycje transportowe, w tym sieci transeuropejskie oraz zintegrowane miejskie strategie na rzecz czystego transportu miejskiego, przyczyniające się do poprawy dostępności i jakości usług transportu pasażerskiego i towarowego, z myślą o uzyskaniu bardziej zrównoważonego podziału na różne rodzaje środków transportu oraz w celu promowania systemów intermodalnych i ograniczania ich wpływu na środowisko naturalne Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

7 Fundusz Spójności Finansowanie Dziedziny transportu, oprócz sieci transeuropejskich, kolej, żegluga śródlądowa i morska, wielomodalne działania transportowe i ich interoperacyjność, kontrola natężenia ruchu drogowego i lotniczego, czysty transport miejski i zbiorcze rodzaje transportu. Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

8 Gdzie znajdują się środki UE Programy centralne/sektorowe Programy regionalne Programy współpracy transgranicznej Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

9 Zarys programów Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

10 Narodowa Strategia Spójności Program Operacyjny Krajowe zasady wdrażania projektów Nabór i realizacja projektów Termin na składanie wniosków Forma wymaganych dokumentów Procedury Kadra Określenie zakresu działań Budżet Kwalifikowane działania Beneficjenci Podstawowy dokument programowy Określa programy operacyjne Limity finansowe na poszczególne programy Procesy kluczowe dla wdrażania funduszy UE Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

11 Podstawowe zasady wdrażania Zgodność z prawem UE i politykami wspólnotowymi, np: –zamówienia publiczne, –pomoc publiczna, –ochrona środowiska. Zgodność z dokumentami programowymi Zgodność z decyzją przyznającą dofinansowanie Realizacja celów projektu (wskaźniki) Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

12 Potencjalne wyzwania okresu Kilkukrotnie większe środki wymagają wielokrotnie większej liczby projektów o właściwych parametrach WIELKOŚĆ Nałożenie się w latach dwóch budżetów wieloletnich UE może spowodować zacięcie systemu wdrażania KOORDY NACJA KOORDY NACJA Decentralizacja wdrażania powoduje objęcie pełną odpowiedzialnością za efekty wydatkowania środków samorządy województw ODPOWIEDZ IAL NOŚĆ ODPOWIEDZ IAL NOŚĆ Większa liczba projektów wymaga zapewnienia przez poszczególnych beneficjentów zwiększonych środków na współfinansowanie (PPP?) WSPÓŁ FINAN SOWANIE WSPÓŁ FINAN SOWANIE Niespotykany od wielu lat proces inwestycyjny angażuje większość polskiego rynku wykonawców. Nowe projekty mogą napotkać na barierę słabości (jakościowej i ilościowej) rynku wykonawczego Niespotykany od wielu lat proces inwestycyjny angażuje większość polskiego rynku wykonawców. Nowe projekty mogą napotkać na barierę słabości (jakościowej i ilościowej) rynku wykonawczego WYKO NAWCY WYKO NAWCY Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

13 Zawartość dokumentów

14 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko wersja 7 z 28 lipca 2006 Kolej i transport intermodalny P1-P5 - ochrona środowiska P6-P9 - transport P10-P11- energetyka P12- kultura P13 - ochrona zdrowia Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

mln EUR mln EUR 900 mln EUR 990 mln EUR 532 mln EUR Priorytet VI Priorytet VII Priorytet VIII Priorytet IX Priorytet X Drogi krajowe, lotniska TEN-T Kolej (infrastruktura i tabor), porty, intermodalność, transport publiczny Drogi krajowe, ITS, lotniska Drogi w Polsce wschodniej Infrastruktura energetyczna 470 mln EUR Priorytet XI Bezpieczeństwo energetyczne Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y Dofinansowanie poszczególnych sektorów w ramach POIiŚ

16 Podział środków dla województwa małopolskiego WARIANT 1 WARIANT 3 WARIANT mld EUR mld EUR mln EUR Rekomendowany Radzie Ministrów przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Pozostałe: Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y Źródło:

17 Transport w ramach RPO woj. małopolskiego mln EUR (ok. 27,7% całego RPO) 319 mln EUR (ok. 27,7% całego RPO) Priorytet IV Drogi (aż 219 mln EUR!) Transport kolejowy Transport miejski Projekty priorytetowe (planowane środki UE ) Projekty priorytetowe (planowane środki UE ) 1.Modernizacja dojazdów do autostrady A4: drogi wojewódzkie nr 975, 768, 965, 967, 964 ( 20 mln EUR) 2.Budowa obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich w miejscowościach: Dobczyce, Zembrzyce, Olkusz, Gdów, Proszowice, Wojnicz, Szczurowa (40 mln EUR) 1.Modernizacja dojazdów do autostrady A4: drogi wojewódzkie nr 975, 768, 965, 967, 964 ( 20 mln EUR) 2.Budowa obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich w miejscowościach: Dobczyce, Zembrzyce, Olkusz, Gdów, Proszowice, Wojnicz, Szczurowa (40 mln EUR) Zakupy taboru kolejowego (25 mln EUR) Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y Transport modalny ITS Brak możliwości finansowania infrastruktury lotniskowej oraz infrastruktury kolejowej!

18 Transport w ramach RPO woj. małopolskiego c.d. Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y 141 mln EUR (ok. 12,2 % całego RPO) 141 mln EUR (ok. 12,2 % całego RPO) Priorytet V Drogi regionalne Transport miejski ITS Krakowski Obszar Metropolitarny 139 mln EUR (ok. 12,1 % całego RPO) 139 mln EUR (ok. 12,1 % całego RPO) Priorytet VI Drogi regionalne Spójność Wewnątrz- regionalna

19 modernizacja istniejących wagonów pasażerskich i elektrycznych zespołów trakcyjnych adaptacja, budowa, przebudowa, rozbudowa sieci np. szynowych budowa, przebudowa, rozbudowa przystanków, stacji i węzłów przesiadkowych projekty z zakresu telematyki poprawiające funkcjonowanie transportu publicznego: przebudowa i budowa ulic miejskich leżących w ciągach dróg krajowych, przebiegających przez miasta na prawach powiatu DZIAŁANIE 7.1. : ROZWÓJ TRANSPORTU KOLEJOWEGO DZIAŁANIE 7.3. : TRANSPORT MIEJSKI W OBSZARACH METROPOLITALNYCH DZIAŁANIE 8.2. : DROGI KRAJOWE POZA SIECIĄ TEN-T mln EUR mln EUR mln EUR mln EUR 740 mln EUR 740 mln EUR Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y Wybrane możliwości w zakresie transportu dla beneficjentów województwa śląskiego

20 Nowe wyzwania województwa małopolskiego : : Zarządzanie centralne Zarządzanie regionalne Ograniczony zakres wsparcia Szerokie spektrum możliwości Niewielkie doświadczenie Duże możliwości w innych programach 185 mln EUR, w tym transport 50 mln EUR (27%) 185 mln EUR, w tym transport 50 mln EUR (27%) 1 091mln EUR, w tym transport 319 mln EUR (27,7%), jedynie w ramach P.IV 1 091mln EUR, w tym transport 319 mln EUR (27,7%), jedynie w ramach P.IV Około 19 projektów Ponad 100 projektów Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

21 Wybrane doświadczenia infrastrukturalne w zakresie projektów finansowanych ze środków UE

22 Ernst & Young był zaangażowany dotychczas w około 100 projektów infrastrukturalnych planowanych do zgłoszenia bądź zgłoszonych do współfinansowania z funduszy UE których szacunkowa wartość udziału UE wynosi ponad 1,8 mld EUR Koleje (infrastruktura / tabor) Drogi Transport publiczny Lotniska Projekty współfinansowane z UE, w których przygotowaniu i weryfikacji uczestniczył E&Y Energia odnawialna Informatyzacja Służba zdrowia Edukacja i kultura Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

23 Podręcznik kosztów i korzyści projektów transportowych Źródło: Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

24 Propozycje Ernst & Young

25 O czym należy pamiętać Strukturyzacja projektu Przygotowanie niezbędnej dokumentacji Fachowe doradztwo Projekcje finansowe – analiza wpływu inwestycji na wyniki podmiotu realizującego projekt Zarządzanie projektem współfinansowanym ze środków UE Przygotowanie wewnętrznych procedur wdrażania Szkolenia personelu zaangażowanego Audyty i ewaluacje projektów Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

26 ZARZĄDZANIE ROZLICZENIE FINANSOWANIE PROJEKT Właściwe zarządzanie projektem: Zapewnienie optymalnej struktury zarządzania w aspekcie szczebli zarządczych oraz liczby jednostek organizacyjnych Wykorzystanie wszystkich synergii wewnętrznych w działalności podstawowej Zdolność do właściwego rozliczenia : Właściwe planowanie wewnętrznych procedur Proporcjonalne rozłożenie zasobów w kontekście zaawansowania prac Zapewnienie niezbędnych środków i ich odpowiednia utylizacja : Właściwe zaplanowanie źródeł współfinansowania Zapewnienie właściwych przepływów finansowych Właściwe zaplanowanie projektu: Właściwa analiza wariantów Właściwe określenie celów Analiza zagrożeń realizacji Dobry projekt Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

27 Stan obecny - analiza Gruntowny przegląd Zaangażowane zasoby Wymagane procedury Oczekiwane efekty Odbiór społeczny Uwarunkowania zewnętrzne Zaangażowane środki Wypracowanie i wdrożenie właściwego planu działań Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y Posiadane dokumenty

28 Szanse i wyzwania dla województwa śląskiego SZANSE WYZWANIA Szeroki zakres wsparcia Niejasna ścieżka oceny projektów Priorytety rządu i samorządu Brak rozpoczęcia negocjacji z Komisją Europejską Czas pozostały do rozpoczęcia wdrażania Proces wielokrotnie kontrolowany Stosunkowo duże środki finansowe Skomplikowane zasady przygotowania dokumentacji Brak regulacji np. w zakresie pomocy publicznej dla niektórych sektorów Możliwości Zawartość programów Wybrane doświadczenia Propozycje E&Y

© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG Doradztwo Biznesowe Jan Friedberg Dyrektor Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0) Paweł Malinowski Menedżer Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0) Przemysław Gorgol Konsultant Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0)