Metodyka harcerska i starszoharcerska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2012/2013 Projekt Hufca ZHP Legionowo
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Drużyna skautowa.
Poznawanie metody projektu
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Porównanie metodyk harcerskich.
SPECJALNOŚĆ TURYSTYCZNA
Symbolika Watry Wędrowniczej
SPECJALNOŚĆ POCZT HARCERSKICH
ZUCHY zarys metodyki.
Dojrzałość szkolna dziecka
36 Drużyna Harcerska „Wilki”
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
System małych grup w drużynie wielopoziomowej
Organizacja i zarządzanie firmą
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Lider- Przywódca.
Stopnie Harcerskie.
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie.
Struktura ZHP To nie takie straszne .
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
Metodyka starszoharcerska
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Wydział Harcerski GK ZHP
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Funkcje w ZHR.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
PROJEKT.
ZADANIE ZESPOŁOWE CZYM JEST?….
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Harcerstwo ZHP oraz ZHR.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Kręgi Harcerstwa Starszego w Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej
Kierunki programowe ZHP
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
Czym właściwie jest harcerstwo?. Harcerstwo To polski ruch społeczny i wychowawczy, będący częścią ruchu skautowego. Oparty na służbie, samodoskonaleniu.
Kierunki programowe ZHP Magdalena Kropiwnicka Marta Wyszkowska.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
KILKA WSPOMNIEŃ Kwidzyn, Grudzień 2016
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

Metodyka harcerska i starszoharcerska Porównanie niektórych elementów Wydział Starszoharcerski GK ZHP

Opisy metodyk w uchwale Rady Naczelnej ZHP Wstęp – charakterystyczne formy aktywności Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Instrumenty metodyczne Działanie drużyny Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Charakterystyczne formy aktywności Charakterystyczną formą aktywności harcerek i harcerzy jest gra, rozumiana jako działanie zespołowe w zastępach i towarzyszące temu współ-zawodnictwo. Charakterystyczną formą aktywności harcerek starszych i harcerzy star-szych jest poszukiwanie, polegające na przewarto-ściowywaniu dotychczaso-wego sposobu patrzenia na świat i autorytety. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie to fundamenty pracy wychowawczej z harcerką i harcerzem, z nich wynikają cele wychowawcze. Prawo i Przyrzeczenie są przyjmowane jako niekwestionowany system wartości, którego zapisy są przyjmowane wprost. Po okresie niekwestio-nowanego przyjmowania Prawa Harcerskiego, pojawiają się wątpliwości i pytania. Działania podejmowane przez drużynę mają na celu pełniejsze zrozumienie norm zawartych w Prawie i Przyrzeczeniu. Po przemyśleniach rozpoczyna się proces świadomego akceptowania i przestrzegania norm, zawartych w Prawie i Przyrzeczeniu. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej System małych grup Zastępowy: ma zdolności przywódcze i większe doświadczenie harcerskie od pozostałych członków zastępu, planuje i inicjuje pracę zastępu. Zastęp: spotyka się regularnie na zbiórkach zastępu, samodzielnie planuje swoją pracę i realizuje zadania. Zbiórki przygotowywane są zarówno przez zastępowego jak i poszczególnych członków zastępu. W drużynie mogą pojawić się również grupy zadaniowe. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Uczenie w działaniu W drużynie harcerskiej charakterystyczną formą aktywności jest gra. Gra jest harcerską formą uczenia życia przez działanie. W grze istotne jest współzawodnictwo Uczestnicząc w grze harcerki i harcerze poznają swoje możliwości, zdobywają nowe umiejętności, kształtują charakter, uczą się współdziałać z innymi. Charakterystyczną formą aktywności jest poszukiwanie . Harcerze odkrywają różne pola działania, nowe pasje i zainteresowania w poszuki-waniu własnej drogi. Wszystkie działania oparte są na sprawdzaniu się w realnych, życiowych sytuacjach. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Doskonalony i pobudzający do rozwoju program Program powinien uwzględniać potrzebę przeżycia przygody - harcowania. Umożliwia on poznanie idei harcerstwa. Szczególną rolę odgrywają techniki harcerskie. Podstawą programu pracy drużyny są: zadania prób na stopnie harcerskie, wymagania sprawności. Program jest tworzony przez drużynowego przy udziale rady drużyny. Program pracy drużyny powinien uwzględniać (...) potrzebę poznawania i poszukiwań. Program pracy drużyny ukierunkowany jest: zadaniami prób na stopnie harcerskie, zainteresowaniami harcerek i harcerzy, poszukiwaniem pól działania i sfer aktywności. Program drużyny jest tworzony przez radę drużyny. Program zastępów przez zastępy. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Instrumenty metodyczne Stopnie harcerskie Stopień I i stopień II Harcerze realizują zadania wynikające z wymagań na stopnie głównie przez aktywny udział w życiu drużyny. Stopnie zdobywane przez harcerki i harcerzy w tym wieku opierają się na woli i potrzebie poznania. Stopień III i stopień IV Wymagania realizowane są zarówno na zbiórkach, jak i indywidualnie. Realizacja zadań odbywa się pod opieką drużynowego, przybocznych lub zastępowych starszych stopniem. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Instrumenty metodyczne Sprawności Sprawności umożliwiają przyswajanie wiedzy i takich umiejętności, które uczą przede wszystkim zaradności i samodzielności. Do pobudzania zainteresowań i poznawania technik harcerskich w tym wieku dostosowane są sprawności jednogwiazdkowa i dwugwiazdkowe. Najlepiej odpowiadającym wiekowi starszoharcerskiemu instrumentem metodycznym jest sprawność dwugwiazdkowa i trzygwiazdkowa, przygotowują-ca do mistrzostwa. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Instrumenty metodyczne Działania zespołowe Zadanie zespołowe uczy współdziałania w zespole. Członkowie zespołu odpowiadają za poszczególne elementy jego realizacji. Zadania wynikają z planu pracy drużyny. Zadanie podjęte z własnej inicjatywy wykonawców, wspól-nie zaplanowane, realizowane i oceniane przez grupę. W toku realizacji projektu każdy uczestnik wykonuje wynikające z planu zadania indywidualne. Projekt rozwija zaintereso-wania harcerzy starszych, kształci ich odpowiedzialność i umiejętność pracy w zespole. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Działanie drużyny Zorganizowanie do działania Zbiórka drużyny stwarza możliwość do współpracy i współzawodnictwa między zastępami. Drużyna pracuje zastępami stopniowo osiągającymi samodzielność w zakresie planowania i organizowania swojej pracy. Działa w niej rada drużyny i często zastęp zastępowych. Decyzje w drużynie podejmuje drużynowy przy współudziale rady drużyny. Działania drużyny organizuje drużynowy wspólnie z radą drużyny. Zbiórki odbywa się regularnie. Harcerki i harcerze włączają się w organizację, przygotowanie programu jak i prowadzenie zbiórek drużyny. W miarę potrzeb pojawiają się grupy zadaniowe. Dużą rolę odgrywa rada drużyny, która planuje i po zrealizowaniu zadania je ocenia. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Działanie drużyny Rola drużynowego Drużynowy jest przywódcą i autorytetem. Inicjuje przedsięwzięcia realizowane w drużynie. Kieruje zastępem zastępowych. Drużynowy jest przewodni-kiem w poszukiwaniach. W istotny sposób wpływa na program drużyny i jej organizację. Świadomie część decyzji powierza radzie drużyny. Wydział Wędrowniczy GK ZHP

Kluczem do rozwoju grupy harcerskiej jest dobra praca z zuchami

Kluczem do rozwoju grupy starszoharcerskiej jest dobra praca z harcerzami

Kluczem do rozwoju grupy wędrowniczej jest dobra praca z harcerzami starszymi

Wydział Wędrowniczy GK ZHP